Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ukjent insektsbitt; stort mørkeblått område

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. På søndag var jeg på tur i skog og mark i shorts. Utover kvelden merket jeg en kløe på leggen på høyre fot. Utover mandagen ble den stadig verre, og på tirsdags morning var den så gale at jeg ikke klarte å sove. Da var det et stort rødt område på leggen min, med et lite blått senter.

Tok dermed en tur på legevakten hvor jeg fikk allergitabletter (Zyrtec, 10mg) og skulle egentlig fått hydrocortison men det hadde jeg hjemme i form av Locoid. Jeg har smurt utslettet med Locoid og tatt allergitablettene mine så langt, men i dag er utslettet blålilla over store områder, og det er bare rødt helt i utkanten av utslettet. Det kan også virke som området er blitt større.

Bør jeg ta en ekstra tur til legen, eller er dette normalt? Aldri fått en slik reaksjon på insektsbitt før, og er noe bekymret iom. at jeg skal i militæret om under 3 uker.

Takker for alle svar.

Vedlagt bilde: Utslettet tirsdags morning. Var rødere og mørkere enn det virker ut som på bildet men kamera var ikke av høy kvalitet. I dag er det en slags mørk blålilla farge.

post-153675-0-45436400-1341406452_thumb.jpg

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvilsomt at det er hoggorm. Søkte på google på et slikt bitt, finner ingen lignende bitemerker. Flått som har bitt men falt av er hovedmistanken, men etter hva jeg har lest og sett pleier de å forårsake tydelige ringer, noe leggen/helen min ikke bærer preg av... Vet derfor ikke helt hva jeg skal tro.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes den lilla fargen med litt rødt i kantene minner om flåttbitt. Hvis du også følte deg litt småsyk en dag, omtrent som en forkjølelse, så er det også et tegn.

Håper du kommer deg til en lege. Og husk at om utslettet blir svakere, så betyr ikke det at det kommer til å gå over av seg selv.

Lenke til kommentar

Ved huggormbitt ville man forventet to distinkte prikker etter tennene. Flåttbitt trenger ikke gi den beskrivelsen med ringer (erythema chronicum migrans) trådstarter beskriver, da dette heller er et tegn på borreliose. Det er ikke utenkelig at du har en allergisk reaksjon på et flåttbitt, men det er også godt mulig at dette er symptom på borreliose, med litt atypisk utseende. Allergisk reaksjon på andre uspesifikke bitt er også mulig.

Spørsmål: Har du hatt feber eller forkjølelsesliknende symptomer den siste tiden? Flytter utslettet seg i løpet av timer/dager (marker med penn hvis du er usikker)? Jeg hadde uansett tatt tur nummer to til legen her, da jeg finner det mest sannsynlig at det er snakk om flåttbitt med eventuell borreliainfeksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...