Gå til innhold

Brevmaler - Hvilke fonter egner seg best på print?

Anbefalte innlegg

Usikker på hvor jeg skal poste denne, så jeg legger den her. Hvor jeg vet det er designspirer :)

Har nå en temmelig heated discussion angående bruk av fonter for brevmaler. Malene har fra før Arial som font (Arial black til overskrifter), og av én eller annen grunn så hater jeg Arial intenst av hele mitt hjerte. Den er ok på overskrifter etc (ikke black). Men når det er snakk om mengdetekst så synes jeg den er helt grusom.

Mitt valg går heller mot Cambria da den er mye mer moderne og professjonell. Og ser mye bedre ut når det er snakk om mengdetekst.

Det må jo også passe med designprofilen til firmaet. Og denne er lys og lett. Derfor føler jeg at Arial krasjer fullstendig med profilen. Cambria derimot er også luftig og lett og gjør det enkelt å lese ikke bare mengder med tekst, men også små overskrifter, avsnitt og sitater også. I tillegg passer den jo strengt tatt fint på web også.

Så nå "sloss" jeg litt med designbyrået som på merkelig vis har valgt Arial til å brukes i maler. Arial er fin på skjerm, horribel på print. Det er min mening.. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen designspire, men kan sikkert like gjerne kommentere litt.

Personlig synes jeg serif fonter er finest på papir, og de er også for meg lettere/raskere å lese. Palatino er en veldig fin serif-font, men også den mye omdiskuterte Times synes jeg ser bra ut. I mitt fagfelt er også veldig mye trykket med Computer Modern/Latin Modern. Cambria som du nevner er en serif font og den er i motsetning til de fleste serif fonter spesielt tilpasset for å leses på skjerm, personlig liker jeg den ikke.

For ting som skal leses primært på skjerm er det ofte mer hensiktsmessig å bruke sans-serif fonter, slik som Arial. Verdana er mye brukt.

Sidenote:

Mener å ha lest at serif-fonter kan gjøre det vanskeligere å lese for personer med lesevansker. Men jeg synes som deg at sans-serif på papir ser "rart" ut.

Lenke til kommentar

Du har helt rett, Kenny.

Arial er verken laget for- eller egnet for print. Headinger er fair nok, men til brødtekst er vel dette å regne som en dødssynd for et designbyrå med respekt for seg selv? Som Thorsen sier, er nok heller ikke Cambria et spesielt godt valg da denne også er laget med skjerm for øyet.

Selv liker jeg serif for brødtekst, og enten serif eller fet sans for headinger. Noen favoritter du kan sjekke ut:

Arno Pro

(Serif, Spesielt Caption)

Minion Pro

(Serif, Spesielt Caption Regular)

ITC New Baskerville

(Serif, Spesielt Std Roman eller Pro Roman)

Trade Gothic

(Sans)

FF DIN

(Sans)

Så var dette kun én side av saken. Dessverre veier ofte det praktiske/økonomiske tyngre. Arial/Helvetica, Times, Georgia og lignende skrifter er greie å bruke. De er tilgjengelige på nesten alle maskiner, og krever da ikke noe ekstraarbeid ift installering og distribusjon. I tillegg trengs ingen ekstra lisens. Slik kan designbyrået senke totale kostnader, og derfor velges noen ganger dette. Om ikke et tegn på uprofesjonalitet, så vitner det iallefall om lite kreativitet og galt fokus.

Men nå er jeg verken grafisk designer eller doktorgradstipendiat i typografi, så faglig har jeg kanskje lite å stille opp med mot dette "designbyrået" dere bruker. Men du kommer langt med sunn fornuft og en bøtte med erfaring...

Lykke til, iallefall :)

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Grunnen til at jeg tenkte på Cambria er nemlig det at dette må være en standard-font som finnes på alle maskiner. En annen ting er at vi må bruke samme font over hele linja.

Vi har Etelka som hovedfont for branding. Det vil si alt som går ut av Adobe Indesign og Illustrator. Som f. eks logo, slogans etc. Men alt som går ut av Microsoft Word ønsker vi ikke å bruke en ustandard font. Jo, det er mulig å embedde fonter i Word, men dette har sine ulemper også. Mest med tanke på hva som eventuelt kan skje dersom det blir sendt til eksterne. I tillegg veier dokumentene litt mer når fonter er embedded. Og jeg har en god del erfaring i akkurat dette.

I tillegg er det snakk om noe som skal brukes av omlag 1000 mennesker, og den tekniske kunnskapen til folk er ofte noe begrenset. Derfor kan vi ikke ha én font for headinger og en annen for brødtekst f. eks.

Så, vi er nødt til å finne en standard-font som fungerer over hele linja. Jeg vil tro at designbyrået valgte Arial sammen med Etelka kun på bakgrunn av hvordan logoen ser ut sammen med Arial. Ikke med tanke på dokumentmaler osv.

Så, en font som ser fin ut på både skjerm og print hadde vært det beste. Cambria er jo en serif font? Synes den ser forholdsvis bra ut på skjerm også, i tillegg til print. Den er ikke så ekstremt ulik Times new roman, men den ser litt finere ut proff ut, etter min mening.

Har lagd en liten demo av hvordan malene ser ut. Har byttet ut alt av konfidensielle ting, som firmanavn og logo. Og lagd noe provisoriske greier. Men selve inntrykket er helt likt.

Her er med Arial:

http://dl.dropbox.com/u/18681882/demobrev_arial.pdf

Her er med Cambria:

http://dl.dropbox.com/u/18681882/demobrev_cambria.pdf

Her er med Baskerville Old

http://dl.dropbox.com/u/18681882/demobrev_baskervilleold.pdf

Lenke til kommentar

Fordi Microsoft Word er en industri-standard som brukes i veldig mange bedrifter :) Går ut fra at det ikke var det du mente. Men dette er da Word-maler som skal brukes internt i en bedrift. De skal ikke distribueres utenfor organisasjonen som sådan, men det er enkelte tilfeller hvor dokumenter, spesielt rapporter sendes frem og tilbake mellom underleverandører, underentreprenører etc etc.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

verdana har jeg brukt i endel samenhenger. Fordi den føles luftig. Godt synlige bokstaver, ikke å "trange" og sammenklemte føler jeg. Ikke så harde og skarpe kanter. Med #222 som tekstfarge på lys bakgrund som #f2f1f1 syns jeg denne er behaglig å lese på nett og i utskrift (uten justert bakrindsfarge såklart). Enda bedre blir det om man øker linjehøyde og bokstav-mellomrom et ørlitegranne.

Men nå er ikke dette et felt jeg har satt meg veldig inn i. men absolutt et svært viktig tema med tanke på brukeropplevelse. Så dette skal jeg studere nærmere...

Og som ChristianW påpeker her, så er jeg helt enig. Word-dokumenter er værste å få...

Med mindre ikke dokumentet skal redigerers eller noe av mottager ser jeg ingen vits i å sende rene word-dokumenter. Greit å opprette dokumenter i word, men gjør alle en stor tjeneste å konverter til en .pdf-fil samt komprimer til så liten som mulig :) Er min mining da...

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...