Gå til innhold

Er værvarslen bare vås og vært penga?

Anbefalte innlegg

Kan tippe at yr og storm bruker mangfoldige penger på vær. Som utstyr, satelitter, svært team av tekinkere, forskere og meteorloger..

Kanskje i løpet av et år så snakker vi flere hundre millioner, eller kanskje milliardbeløp.

Men er det egentelig vært det??

Jeg tenker mere på hvor stor feilprosent dem har, og ofte hvor sprikende prognosen dems er i mellom. Den ene kan melde om 10 grader, mens den andre kan melde om 20. Den ene om sol, mens den andre om overskyet.

For å ikke snakke om unøaktigheten, og bruken av ord og utrykk som virker ganske helgraderende.

Jeg har så lenge jeg husket hatet værmeldingen. Det har alltid vært en irriterende ting som går på tv før sporten, eller bare vært en veldig god grunn til å skru av tv'en.

For å gjøre det folkelig så vil jeg nesten sammenligne yr og storm med fotballklubber. vis en fotball klubb bruker en milliard på spillekjøp for å kjempe om gullet, men greier ikke å levere resultater og havner langt nede på tabellen. Da ville jeg kaldt det en fiasko.

Yr og stom bruker masse penger...men leverer en dårlig resultat...

For meg ser jeg på det som en gedigen fiasko!

De som jobber i vær bransjen er vel bare fornøyde at deres lille hobby kan brukes til et komersielt formål. De vet jo veldig godt selv at mye av det greiene blir vås fra ende til annen.

Og forresten så var værprognosen på østlandet noe sol, med lett opphold og muligens for regn.

Tusen takk, smartinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste sikre værmeldingen er den du får når du ser ut vinduet. Alt annet er gjetting.

Men er det vits i? Absolutt. Fiskere, oljeplatformer, fraktselskaper, bønder, piloter, flyveledere og mange yrker/personer er avhengige av å ha en viss form for værvarsel for å gjøre jobben sin og planlegge litt fremover.

Og dette er da langt mer detaljerte værvarsel enn det hva vi "dødelige" får presentert. At det skal være 20 grader og sol er en veldig vag og lite nyttig varsel for profesjonelle, men om de får detaljerte værprognoser kan de anslå om det blir dårlig vær til sjøs, om helikopterene kan fly de neste 24 timene for å frakte mannskaper, om det er mulig å komme til med tankskipet ved ankomst om 9 timer eller om de må vente. Osv.

Så ja, det moderne samfunnet er faktisk avhengig av at metrologene gjør jobben sin og gjetter best mulig. Ellers vil uforutsigbarheten lage kødd med mange næringer.

Men de kan bli bedre. De kan alltid bli bedre.

Lenke til kommentar
Og forresten så var værprognosen på østlandet noe sol, med lett opphold og muligens for regn.

Østlandet er stort. Det kan godt hende at dagens værmelding stemmer på en prikk på ett eller flere enkeltsteder på Østlandet, selv om den ikke stemmer der du er.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er værvarsel viktig og verdt pengene. Nå har de teknologi til å oppdage store tornadoer, flom og stormer feks.

Dette redder nok ganske mange liv mtp evakuering osv.

For min egen del så er det greit å sjekke værmeldingen. Stort rett så har de ganske rett i hva de melder. Det kan være bra ved feks planlegging av neste dag.

Selfølgelig treffer de ikke 100%, men spår de kun sol så blir det som oftest pent vær, spår de masse nedbør så blir det som oftes også dårlig vær. At det ikke er 100% riktig gir bare litt ekstra spenning i hverdagen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...