Stianbl Skrevet 4. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 4. juli 2012 Heisan, Jeg trenger litt hjelp her. Vi skal koble opp 3x3 skjermer (9 stk totalt), og planen er å vise forskjellige klipp på alle skjermene. Men av og til vil vi vise en film som går over alle skjermene (altså, hver skjerm viser en del av bildet, så de fungerer som en stor skjerm sammen), Tenkte at det beste har kanskje var å koble alle skjermene opp mot en pc, og lage selve filmen som om den skulle spilles på en stor skjerm. Altså, når vi skal vise 9 separate filmer, så vises alle disse i en film (som vises over alle skjermene). Det vil da se ut som om hver skjerm spiller egen film. Og så klipper vi inn til en film som vises over alle. Vanskelig å forklare, men håper dere skjønner tegninga. Poster ett par bilder for å vise også. Spørsmålet er da: Hvordan gjør vi dette på en grei måte? HW: Hvilke skjermkort og maskinoppsett trenger vi for å klare dette? SW: Hva skalgs programvare må vi bruke for å kunne vise film over alle skjermene? Bilder: Når en film skal vises stort: http://i47.tinypic.com/2e5sk7a.jpg Når flere filmer spiller samtidig: http://i50.tinypic.com/zti2dc.jpg På forhånd takk for all hjelp og info =) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 4. juli 2012 Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg stort med film. Men så en youtube film på spill: ved bruk av http://www.kegetys.fi/SoftTH/ men har ikke prøvd det selv. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 4. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 4. juli 2012 3 AMD-kort kan kjøre det i eyfinity uten tilleggsutstyr. Det blir vel en oppløsning på 5760 x 3240. For video trenger man vel bare 3 billige kort med 2 dvi + hdmi. Programvare for redigering i den oppløsningen er jeg mer usikker på. Mulig det er enklere med noe orkestreringsprogramvare ala infotavler som sender standard hd-output til separate skjermer. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juli 2012 Takker for svar! Ser lovende ut dette her =) Vi er ikke avhengige av en bestemt løsning. Vi skal i prinsippet bare ha 9 skjermer som til tider spiller separate filmer, og så spille en film over alle skjermene (da i stort format, slik at man får en stor skjerm ut av de 9). Hvilken løsning vil være grei her tror dere? Er det best å sette det opp slik at alle skjermene viser ett stort bilde ("slå sammen" de 9 skjermene.. vet ikke hvordan), og så vise film i fullscreen som er tatt inn i post og satt sammen av de 9 individuelle filmene, og innimellom ett klipp som går over alle? Eller er det like greit å ha skjermene som extended desktops (separate skjermer) og vise separat film på alle, og på en eller anna måte få de til å spille av hver sin del av det store klippet (den som skal gå over alle samtidig. Slik at hver skjerm viser sin bit av filmen)? Blir mye tekst her, og jeg får ikke helt forklart meg som jeg vil Men håper det er noe logikk i det jeg prøver å si.. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juli 2012 Om første løsning er mulig er kanskje det den greieste å få til? Lager da EN film i oppløsningen 5760 x 3840 (eller lignende), som vises over alle skjermene (satt opp i grid 3x3). Hvilke muligheter har jeg for ett slikt oppsett? Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juli 2012 Denne posten her beskriver egentlig ganske godt det jeg prøver på: http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=1003547 Leser gjennom den nå. Mye mulig jeg finner svaret der =) Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Testet litt på pc'n min her nå (som bare har 2 skjermer), og VLC har en funksjon som heter Wall, som splitter filmen opp over flere videoer. Da år jeg fullscreen på begge skjermene! Den kan splitte opp over så mange man vil, så der tror jeg at jeg har den ene løsningen Så, hardware. Hva trengs for å spille av dette her? Om vi f.eks går for full HD på alle 9 klipp (totalt 5760 x 3840 ca), hva skalgs skjermkort trenger vi da? EDIT: Beklager mange poster her.. Men ble litt revet med. =) Kikker på Quadro kortene. Er dette veien å gå? http://www.nvidia.com/content/Quadroplex_SVS/pdf/LC_SVS_QuadroMoasicLR.pdf Evt. hadde det gått greit å bruke to slike (for å ha mulighet til 9 skjermer), eller er det andre løsninger som gir meg mulighet for å vise film over 9 skjermer? Endret 4. juli 2012 av Stianbl Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 4. juli 2012 Tre slike kanskje? http://www.prisjakt.no/product.php?p=1130317 Quadro er totalt bortkastet for denne bruken forresten. Du betaler enorme summer for stabilitet og funksjoner du aldri vil bruke med slike. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 4. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 4. juli 2012 Et par av disse er også et alternativ: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=750543 Hvis man trenger andre aktive overganger koster de riktignok noen kroner, så man får se behovet an... Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) Takker for svar. Ja, Quadro blir vel litt overkill. Hvis jeg f.eks kjøper 2 av den siste der. Er det noe annet jeg må passe på? Annet enn at det er plass på hovedkortet for 2 slike? (Må de kjøresi SLI, eller lignende? Eller er det bare å putte inn to GPU'er så kan jeg koble til 12 skjermer? (Trenger bare 9). Når det kommer til å kjøre video uten lag, hva må jeg fokusere på av andre komponenter da? Og MiniDisplayPort, får man overganger til disse så man kan koble opp mot tv'er?(HDMI) Mye spørsmål, men dette er helt nytt for meg Men gleder meg til å teste litt! EDIT: @arni90: Hvorfor 3? Støtter de ikke 6 hver? Eller er det bedre å kjøre 3 skjermer på hver? Tror jeg må lese meg litt opp på hva som kreves her. Er jo ikke noe banebrytende det vi skal gjøre her egentlig. Skal bare vise film på 9 skjermer. Tusen takk for all hjelp så langt! Om dere vet mer, så post i vei! =D EDIT 2: Kan vel også spørre om dere ve tom noen skjermer som kan brukes til dette? Ser for meg ca 42", og med tynn kant rundt. Endret 5. juli 2012 av Stianbl Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2012 Du skal ikke kjøre CrossfireX her, siden det skrur av displayoutputs på alt annet enn kort #1. Så lenge du har nok IO-ytelse (3-4 HDDer eller 2 SSDer tipper jeg) og en passe rask prosessor (for eksempel AMDs FX-8120) burde det gå glatt å kjøre 9 videoer samtidig. Så lenge du finner en aktiv adapter er det bare å koble til så mange du kan. Det kortet jeg linket til koster 1/4 av prisen og har bare 3 outputs, til gjengjeld krever det ikke 2 PCIe-plugger for å kjøre. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) Takk for info =) Står at det kortet du linka til støtter 6 skjermer på infoen? Men om det så er 3, så kan det gå med 3 slike ja. Holder det ikke med 2 HDD i raid0? (ca 250-300mbps) Jeg er ikke sikker på hvilken oppløsning vi trenger, men om det er mulig så hadde det jo vært kult å rendre ut film i giga oppløsning og spille av, så vi faktisk får full HD på alle skjermene samtidig. =) Men det er vel sånt jeg må teste når jeg får kjøpt inn litt HW. I prinsippet er det jo bare en video som kjøres i ekstra høy oppløsning (splittet opp i 9 vinduer ved hjelp av VLC Player's Wall instilling). Vet ikke om det har noe å si på ytelsen.. Aktiv adapter. Hva gjør disse? EDIT: Ahh, trodde det var en splitter jeg. Ser det bare er en adapter for å omgjøre displayport til hdmi, f.eks =) Men ja, det trengs jo det også. Takk for info! =) Kreves det noe spesiellt av HK'et for å kjøre 3 GPU'er? Annet enn at det har 3xPCIe porter ledig? Endret 5. juli 2012 av Stianbl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå