Gå til innhold

Få ut filer fra en gammel IDE-disk

Anbefalte innlegg

Heia, jeg har en gammel harddisk jeg skal prøve å få dratt noen kjære, gamle minner ut fra (gamle Championship Manager 3-lagringer ...), men jeg er litt usikker på fremgangsmåten. Harddisken er en Seagate ST31276A, jeg tipper den er en 16-17-18 år gammel, og den bruker da følgelig IDE/PATA/hva enn riktig uttrykk er. Filene jeg skal ha ut er ganske store, rundt 50-100 MB. Jeg har røska den ut av den gamle PC-en den sto i, ettersom den ikke hadde CD-brenner, og selv om jeg kunne satt i en brenner er Windows 98-installasjonen herpa til en så stor grad at jeg ikke kommer inn i Windows en gang i sikkerhetsmodus, får kun lov til å leke i kommandolinja, og på toppen av det hele er BIOS-en herpa så jeg får ikke til å boote fra CD/diskett heller. Det jeg da lurer på er hva som er enkleste måte å få ut disse filene på? Jeg har en stasjonær PC med dette hovedkortet, og så vidt jeg ser er det ingen IDE-kontakter på det. Jeg vet at det finnes dokkingstatsjoner for SATA-harddisker, finnes noe lignende for IDE?

TL;DR:

1: Få ut filer fra gammel IDE-harddisk med herpet Windows-98-installasjon.

2: Hvordan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsatt at disken er inntakt:

1. Kjøpt ett IDE/SATA til USB adapter.

Eksempelvis dette:

http://www.ebay.com/itm/EU-USB-to-IDE-SATA-S-ATA-2-5-3-5-HD-HDD-Adapter-Cable-Free-Shipping-/270868888420?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f110b3b64

eller

http://www.komplett....aspx?sku=344906 / http://www.komplett....aspx?sku=350789

Disse får du tak i overalt på nettet til ulike priser. Selv brukte jeg ebay når jeg kjøpte dette.

2. Koble til din nye maskin og hent ut filene du trenger.

Endret av loozet
Lenke til kommentar

Jeg har en stasjonær PC med dette hovedkortet, og så vidt jeg ser er det ingen IDE-kontakter på det. Jeg vet at det finnes dokkingstatsjoner for SATA-harddisker, finnes noe lignende for IDE?

Hovedkortet ditt har en PATA-kontakt, den er ved siden av chippen det står iTE på. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har en stasjonær PC med dette hovedkortet, og så vidt jeg ser er det ingen IDE-kontakter på det. Jeg vet at det finnes dokkingstatsjoner for SATA-harddisker, finnes noe lignende for IDE?

Hovedkortet ditt har en PATA-kontakt, den er ved siden av chippen det står iTE på. ;)

Riktig, helt nederst på hovedkortent, til venstre i bildet rett ved den tradisjonelle PCI kontakten,

Ta kablen som satt i disken og plugg den inn der. koble på strøm og start opp, dette vil trolig virke.

Om du ikke får opp disken må du trolig inn i bios og enten enable pata evt detektere disken.

Endret av magnemoe
Lenke til kommentar

Mulig mulig, jeg så bare på specsa på hovedkortet på komplett, så ikke ut som om det var noe der. Hadde ikke den statsjonære foran meg akkurat når jeg skrev posten. Har nå uansett bestillt en sånn USB-adapter-sak som flere her anbefalte. Takk til alle sammen for hjelp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...