Gå til innhold

Valg av prosessor til billig 'pensjonist' PC, Intel G840?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer litt på hvilken prosessor jeg skal gå for i et oppsett som skal brukes hovedsaklig til mail, internett (vg, youtube osv) og til å legge inn bilder fra digital kamera.

Harddisk og dvd kan brukes fra den gamle PC'en, så da kommer man veldig billig unna med en G840, som da ser ut til å være en stor forbedring fra den de hadde. (Intel E4100)

Er dette en prosessor å satse på?

Eller har dere noen andre forslag? De ville jo gjerne ha det billig, men det skal jo gjerne fungere en del år da.

La ved noen oppsett jeg vurderer.

Noen innspill?

post-34093-0-33175600-1341346920_thumb.png

Endret av Christer1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for en AMD FX-8120 CPU, litt dyrere men mye bedre (og fremtidsrettet). Jeg mener det skal holde med 4GB RAM som evt. kan dobles ved behov om noen år. Hovedkortet kommer med USB3. På sikt vil en SSD-disk til 7-800 kr være en smart oppgradering . Her er et forslag til maskin:

http://prisguide.tek.no/liste/133299/

FX-8120 er absolutt ikke fremtidsrettet, les deg opp på Amdahls lov.

Lenke til kommentar

Jeg skal gjøre det, samtidig kan jo du lese deg opp på Arne Næss' seks normer for saklig meningsutveksling ;)

Fakta er fakta, om fem år vil vi fortsatt være begrenset av enkelttrådet ytelse. Det er alltid en grense for hvor mye av et program som kan parallelliseres, og med FX-8120s høye latency mellom hver kjerne er det ikke mange forbrukerprogrammer (utenom videoredigering der Intel er milevis foran takket quicksync) som vil yte bra selv om man klarer å trekke ut 80-90% parallellitet.

FX-8120 passer best inn i et nisjemarked, de som trenger høy integer-ytelse på prosessorsiden med programmer som har et ekstremt parallellitetspotensiale og samtidig ikke har råd til å gå for Intel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for en AMD FX-8120 CPU, litt dyrere men mye bedre (og fremtidsrettet). Jeg mener det skal holde med 4GB RAM som evt. kan dobles ved behov om noen år. Hovedkortet kommer med USB3. På sikt vil en SSD-disk til 7-800 kr være en smart oppgradering . Her er et forslag til maskin:

http://prisguide.tek.no/liste/133299/

8 kjerner og 125watt for en cpu som ikke skal brukes til noe mer krevende enn å se på youtube? Det er vel sånt man må regne med når man ber om råd til maskinvare på et entusiastforum =)

Selv ville jeg heller begynt i andre enden av skalaen og foreslått et mini-itx system med Celeron G540..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...