Gå til innhold

Ny SSD + gammelt hovedkort = Sant(?)

Anbefalte innlegg

Hei!

En kompis av meg lurer på om han kan sette inn en ny Samsung SSD 128 GB/s 830-series til sin gamle PC'n.

Nåværende hovedkortet:

Brikkesett: Intel P45 Express

Lagergrensesnitt: ICH10

http://www.komplett....aspx?sku=386361

Hovedkortet støtter ikke SATA 3.0 og går derimot glipp av sekvensiell lesehastighet på 500 MB/sek.

Spørsmålet: Går man glipp av noe mer? Random Read/Write er i utgangspunktet lavere enn max hastigheten til SATA 2.0, vil denne også bli lavere?

Spørsmål to: Kommer man utenom problemet med et gammelthovedkort ved å bruke SATA 3.0 PCI-E kort?

Endret av Ebbe2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heldig du! Jeg bruker en annen SATA-600 SSD (Crucial m4 128 GB) på nesten akkurat samme hovedkort. Asus P5Q SE med P45, ICH10 og C2D E8500. Resultat:

post-30930-0-04251500-1341347801_thumb.png

Jeg fant et SATA-600-resultat her. Det ser ut som at du, som du selv sier, kun mister sekvensiell leseytelse. Og det er i første omgang ikke sekvensiell ytelse som gjør SSD så gøy. Det er først og fremst random ytelse som er viktig. Sekvensiell ytelse kommer som en bonus.

Gode PCIe-SATA-600-kontrollere er svindyre (i forhold til ytelsen du tjener), og de billige kontrollerene gir dårligere random-ytelse enn ICH10 (som er en god SATA-300-kontroller).

Det eneste "problemet" hos meg var at jeg ikke hadde oppdatert hovedkort-BIOS siden jeg kjøpte kortet i 2008/2009. Så etter et par dager etter installasjon opplevde jeg at Windows frøs helt tilfeldig og svenskeknappen var eneste løsning. Men med nyeste hovedkort-BIOS og nyeste SSD-firmware har jeg ikke hatt ett eneste problem, og maaaange dagers oppetid. Hvis det har kommet ny BIOS til SE2 også kan jo det være nyttig å sjekke ut. :)

Lenke til kommentar

Hvordan vil en SSD fungere på en eldre PC uten SATA-kontrollere, med bruk av en overgang IDE-SATA? Er det døfødt?

Skulle gjerne speeda opp en gammel PC på jobb, som ikke kan byttes ut pga behov for eldre programvare og behov for XP/2000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...