Ebbe2 Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 (endret) Hei! En kompis av meg lurer på om han kan sette inn en ny Samsung SSD 128 GB/s 830-series til sin gamle PC'n. Nåværende hovedkortet: Brikkesett: Intel P45 Express Lagergrensesnitt: ICH10 http://www.komplett....aspx?sku=386361 Hovedkortet støtter ikke SATA 3.0 og går derimot glipp av sekvensiell lesehastighet på 500 MB/sek. Spørsmålet: Går man glipp av noe mer? Random Read/Write er i utgangspunktet lavere enn max hastigheten til SATA 2.0, vil denne også bli lavere? Spørsmål to: Kommer man utenom problemet med et gammelthovedkort ved å bruke SATA 3.0 PCI-E kort? Endret 3. juli 2012 av Ebbe2 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Heldig du! Jeg bruker en annen SATA-600 SSD (Crucial m4 128 GB) på nesten akkurat samme hovedkort. Asus P5Q SE med P45, ICH10 og C2D E8500. Resultat: Jeg fant et SATA-600-resultat her. Det ser ut som at du, som du selv sier, kun mister sekvensiell leseytelse. Og det er i første omgang ikke sekvensiell ytelse som gjør SSD så gøy. Det er først og fremst random ytelse som er viktig. Sekvensiell ytelse kommer som en bonus. Gode PCIe-SATA-600-kontrollere er svindyre (i forhold til ytelsen du tjener), og de billige kontrollerene gir dårligere random-ytelse enn ICH10 (som er en god SATA-300-kontroller). Det eneste "problemet" hos meg var at jeg ikke hadde oppdatert hovedkort-BIOS siden jeg kjøpte kortet i 2008/2009. Så etter et par dager etter installasjon opplevde jeg at Windows frøs helt tilfeldig og svenskeknappen var eneste løsning. Men med nyeste hovedkort-BIOS og nyeste SSD-firmware har jeg ikke hatt ett eneste problem, og maaaange dagers oppetid. Hvis det har kommet ny BIOS til SE2 også kan jo det være nyttig å sjekke ut. Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 3. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2012 Takk for et veldig flott og utfyllende svar! Akkurat det jeg trengte å høre! Mye hyggelig folk på dette forumet Lenke til kommentar
hans A Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Lurer på om mitt gamle hovedkort (Gigabyte GA-P35-DS3) vil fungere bra med en ny SSD? Den har P35 Chipset og ICH9. Jeg vurderer å kjøpe en SSD før jeg eventuellt senere oppgraderer resten. http://www.gigabyte.no/products/page/mb/ga-p35-ds3_20/ Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Det vil fungere veldig bra. Jeg har fått bra fart selv med ICH8M, så ICH9 blir bra. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Hvordan vil en SSD fungere på en eldre PC uten SATA-kontrollere, med bruk av en overgang IDE-SATA? Er det døfødt? Skulle gjerne speeda opp en gammel PC på jobb, som ikke kan byttes ut pga behov for eldre programvare og behov for XP/2000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå