Kajac Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Heisann. I den siste tiden har forstillingen på bilen min begynt å knirke litt når jeg svinger. Det skjer ikke hvis jeg står i ro, men når jeg svinger kraftig i god fart og bilen krenger. Jeg klarer heller ikke å fremprovosere lyden ved å gynge på bilen eller svinge på rattet. Det skal også sies at lyden dempes eller forsvinner helt hvis det regner eller er fuktig luft. Og et annet spørsmål: Bilen lager "klunkelyder" når jeg kjører over humper, kumlokk, og sånt. Den har gjort det så lenge jeg har hatt den (snart et år), og er blitt eu-godkjent med lyden, men det kan jo være greit å finne ut hva det er likevel. Her mistenker jeg foringer foran, men jeg fant ingen slark når jeg sjekket, og jeg vet heller ikke hvordan defekte foringer ser ut. Bilen til mamma lagde en lignende lyd. Hun byttet en bærearm pga. defekt foring, og lyden ble borte. Bilen det gjelder er en Mazda 323F 1,8 fra 1997. Takk for svar Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Ang Klunkelyd ville jeg nok sett på lenkearmer eller stabstagsforinger. For å sjekke armene, tar du på armene og napper litt i den, det skal ikke være noe slakk i disse. For foringene, finner du et steg å brekke i staget og se om staget beveger på seg. Staget skal egentlig være helt i ro selv om du brekker i det. Knirkelyden kan være så utrolig mye rart at det blir vanskelig å diognisere sånt over nett. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Med lenkearm, mener du da disse? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Hadde noe lignende, måtte bytte dempertårn med lager. Men hørte det mest i sakte fart når jeg svingte for fult. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 I dag byttet jeg stabilisatorstaget (som avbildet over) på venstre side, og heisann, der ble det stille gitt! Det staget som sto der var morkent og fullt i sprekker i gummien, og i selve kuleleddet var det masse rust og slark Men hva knirkingen kommer av vet jeg ikke enda. Nå regner det i Bergen, så knirkingen er foreløpig vekke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå