Gå til innhold

Støysvak, stilren og kraftig stasjonær PC

Anbefalte innlegg

Kjempetilbud det der. Jeg valgte ikke å slå til pga. at jeg har lest at det kun er Seasonic sin strømforsyning uten vifte som holder mål. Tilsvarende PSUer fra andre leverandører har visst så mye elektrisk støy at det overdøver en PSU med en stille vifte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Asus DCII kjøler vil være den støyende delen av systemet, dette er bekreftet av noen som har et mer eller mindre likt oppsett.

Hvis Arctic kjøleren er på 28,8cm vil den passe, FD define R3 skal passe 29,2cm kort.

Ja, dette oppsettet kommer ikke til å støye veldig mye. Har GTX670 Asus DCI i SLI, og det er faktisk viftene fra Noctua jeg hører best under gaming... Disse er latterlig stille, + en temp på 68c på det nederste, og 72c på det øverste.

Lenke til kommentar

En Asus DCII kjøler vil være den støyende delen av systemet, dette er bekreftet av noen som har et mer eller mindre likt oppsett.

Hvis Arctic kjøleren er på 28,8cm vil den passe, FD define R3 skal passe 29,2cm kort.

Ja, dette oppsettet kommer ikke til å støye veldig mye. Har GTX670 Asus DCI i SLI, og det er faktisk viftene fra Noctua jeg hører best under gaming... Disse er latterlig stille, + en temp på 68c på det nederste, og 72c på det øverste.

Interessant. Jeg har sett og lært litt av din PC-bygger post, ChillZoNe. Er det andre ting jeg kan gjøre for å støyredusere PCen uten å måtte gjøre for store komporomiss i forhold til ytelse?

Har du forresten byttet ut Trequiet viftene?

Lenke til kommentar

Et par ting til lista:

Den Noctua-kjøleren som er valgt er en spesialutgave som er laget kun for den store 2011-sokkelen, du må velge den andre versjonen som er for "alt annet" inkl 1155.

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Dette er litt trist egentlig da viftene på standardutgaven ikke kommer med PWM-kontakt. Noen som vet om det finns overganger til PWM eller om http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502505 passer til 2011SE versjonen?

Lenke til kommentar

Interessant. Jeg har sett og lært litt av din PC-bygger post, ChillZoNe. Er det andre ting jeg kan gjøre for å støyredusere PCen uten å måtte gjøre for store komporomiss i forhold til ytelse?

Har du forresten byttet ut Trequiet viftene?

Søren, jeg har helt glemt å oppdatere posten!

Vel, Noctua D-14, Hybrid PSU, Noctua vifter hele veien gjør maskina meget stille!

Inn:

120 x 2 i front (120mm)

120 i bunn (pga lang psu)

140 i døra. (140mm)

Ut:

140 x 2 i topp

120 x 1 bak.

Alle på rundt 800 rpm, utenom de som blåser opp.

Stille som natten selv...

Jeg har ikke viftekontrollere som fungerer atm, så er 2 vifter jeg ikke får kontrollert, og de støyer litt. Uten de på, så må jeg 5 - 10cm fra kabinettet for å høre om den er på.

62 - 64c på CPU @ 4.2 GHZ under stresstest.

68 - 73c på GPU.

Endret av ChillZoNe
Lenke til kommentar

Takk for detaljene! Det var nyttig info.

Har du prøvd de medfølgende viftene eller bare byttet du dem ut med en gang?

Jeg tenkte å kutte ut vifter i døra og toppen pga støy. Vli det ha noe for seg, eller vil de måtte kjøre på høy hastighet og allikevel lage støy?

Lenke til kommentar

Takk for detaljene! Det var nyttig info.

Har du prøvd de medfølgende viftene eller bare byttet du dem ut med en gang?

Jeg tenkte å kutte ut vifter i døra og toppen pga støy. Vli det ha noe for seg, eller vil de måtte kjøre på høy hastighet og allikevel lage støy?

Ja, har testet de, og de er absolutt ikke noe dårlige vifter. Men noctua er hakket stillere. 8-900 rpm dreper det mesy av støy uansett vifter, og med god airflow i kabinettet trenger man ikke mer.

Ang oppsett på vifter i kabinettet får du bare prøve deg fram..

Jeg antar du klarer deg fint med 1 i front og bunn som suger inn, og 1 som trekker ut bak.

Jeg personlig ville bare være sikker på tilstrekkelig kjøling og airflow, siden jeg kjører SLI, derfor så mye vifter.

Om du skal ha Asus HK, kan jeg på det sterkeste anbefale Asus FanXpert.

Maken til nydelig viftestyrings SW skal du lete lenge etter.

Endret av ChillZoNe
Lenke til kommentar

Jeg antar du klarer deg fint med 1 i front og bunn som suger inn, og 1 som trekker ut bak.

Jeg personlig ville bare være sikker på tilstrekkelig kjøling og airflow, siden jeg kjører SLI, derfor så mye vifter.

Ja, det var den set-upen jeg tenkte. Jeg kjøper noen ekstra vifter som jeg kan sette inn dersom temperaturene blir for høye.

Satte opp et Asus-kort.

Heller nå mer mot Asus Direct CU II-kortet når det gjelder GeForce 670en. Har forstått at det er den mest stillegående kjøleløsningen som er ferdig montert. Hvis støyen blir for ille, kan jeg heller bare ta å bytte ut viftene med to 120mm-vifter. Det skal visstnok passe perfekt på den heatsinken.

Ang. strømforsyningen: Vil jeg kunne overklokke prosessoren og evt. skjermkortet i noen særlig grad?

post-272794-0-15314600-1342200479_thumb.png

Endret av psii
Lenke til kommentar

Overklokk så mye du vil :)

Hurra! Akkurat det jeg håpet på.

Med tanke på kabinettvifter, vil det lønne seg å ha ulike vifter (forskjellige produsenter) på hver vifte slik at støymønstrene blir spredt utover et større frekvensområde istedenfor å legge seg sammen og lage mer støy på over en smalere båndbredde?

Litt tungvindt skrevet, kanskje. Men jeg håper dere skjønner hva jeg vil fram til :wee:

Lenke til kommentar

Ja, det var den set-upen jeg tenkte. Jeg kjøper noen ekstra vifter som jeg kan sette inn dersom temperaturene blir for høye.

Satte opp et Asus-kort.

Heller nå mer mot Asus Direct CU II-kortet når det gjelder GeForce 670en. Har forstått at det er den mest stillegående kjøleløsningen som er ferdig montert. Hvis støyen blir for ille, kan jeg heller bare ta å bytte ut viftene med to 120mm-vifter. Det skal visstnok passe perfekt på den heatsinken.

Ang. strømforsyningen: Vil jeg kunne overklokke prosessoren og evt. skjermkortet i noen særlig grad?

Dette så da strålende ut, jeg blir nesten misunnelig på hvor stille dette kommer til å bli... :dribble:

Ang dette med vifter i "forskjellige" frekvens områder, så har jeg faktisk aldri tenkt over det, men mine høres veldig lite, og det er stillere og bedre viftere enn en de jeg bruker. De du har plukket har fått fantastiske tilbakemeld.

Jeg skal bytte ut alt med nye "silent" serien til corsair, bare for å sammenligne og teste.

Lenke til kommentar

Litt seint innspill kanskje, men SPCR er utrolig dyktige når det kommer til PC og støy, les gjennom disse artiklene;

http://www.silentpcr.../section21.html

Det er absolutt ikke et sent innspill. Selve innkjøpet skjer ikke før om 5 uker. Så jeg har masser tid til å perfeksjonere.

Har tilbrakt mange timer på SPCR sine sider de siste ukene. Men det er et overveldende arkiv med informasjon, så slike pekere er nyttige. Takk for linken, CorporalClegg.

Har selv et ASUS GTX 670 CUII TOP og det er et fantastisk stille kort som er for meg er praktisk umulig å høre. Flotte temperaturer nede mot 30 grader idle og 10% "fan duty".

Godt å høre. Vurderer fabrikkoverklokket selv.

Dette så da strålende ut, jeg blir nesten misunnelig på hvor stille dette kommer til å bli...

Hehe! Det er en bekreftende faktor.

Ang dette med vifter i "forskjellige" frekvens områder, så har jeg faktisk aldri tenkt over det, men mine høres veldig lite, og det er stillere og bedre viftere enn en de jeg bruker. De du har plukket har fått fantastiske tilbakemeld.

Har lagt til en tusing ekstra i vifter på lista nederst i denne posten. Tenker å prøve ut litt forskjellige, og heller legge noen i skapet dersom alle ikke er nødvending. To av 120mm-ene er øremerket for erstatning av Direct CU II-viftene, dersom det skulle vise seg nødvending.

Jeg skal bytte ut alt med nye "silent" serien til corsair, bare for å sammenligne og teste.

A-ha! Er det gjort noen tester av disse ennå?

post-272794-0-60479800-1342377342_thumb.png

Endret av psii
Lenke til kommentar

Det er da meget mulig at du vil kunne finne noe billigere som kan levere høyere effekt og fortsatt være tilnærmet uhørlig. Har personlig god erfaring med enkelte av Corsair sine PSUer, men det finnes sikkert bedre alternativer på markedet.

Lenke til kommentar

Her har du en review av Corsair sine nye vifter : LINK

Jeg også er ikke helt enig i valget av PSU.

Den vil gi mere en nok effekt, men jeg er ovebevist om å ha litt mere effekt å gå på ift framtidige oppgraderinger vil lønne seg.. Hva med denne? : Seasonix X-760

Tror ikke du trenger så mye vifter ved første innkjøp, heller kjøpe de inn ved behov?

Det skal mye til å få det oppsettet der til å bli så varmt at du ikke kan vente 2 - 4 på eventuelle nye vifter.

Eventuelt Corsair AX 750 ?

Lenke til kommentar

Ja, jeg skal revurdere PSUen.

Er vel unødvendig å ha så mange vifter liggende i skapet også. Kommer vel maks til å bruke fire case-vifter. Kanskje jeg til og med kan gjøre nytte av stock-viftene. Kan putte dem foran, der det er lydisolering, og heller satse på enda mer stillegådende exhaust.

post-272794-0-53768400-1342634602_thumb.png

Endret av psii
Lenke til kommentar

Hvis folk mener NH-D14 bråker, kan du jo ta en titt på Thermalright Shaman. I følge en test jeg så, kjøler den bedre enn Thermalright Silver arrow, som igjen kjøler bedre enn D-14. Det er snakk om marginale forskjeller, men Archon bruker bare én vifte. Viften er også festen på en slik måte at så og si alt av vibrasjoner blir absorbert.

MDCCLXXVI sa i en post at Thermalright Shaman var mye mer stillegående enn Asus DCII.

Thermalright har også noen kabinett-vifter som skal være veldig stille. TY-141, tror jeg de heter.

Techbay selger thermalright

Endret av SimonHL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...