Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har teoriprøven snart, og kom over et merkelig teorispørsmål som fikk meg til å sjekke dette nærmere:

 

"Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre."

 

Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, etter du har kjørt forbi noen så skal du legge deg inn igjen i høyre felt. Du kan jo selvfølgelig bli liggende i venstre om du ser at du kommer til å måtte kjøre forbi igjen litt lenger fremme (med mindre man har en sinna dude i Audi oppi ræva bak seg, best å slippe han frem da).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jupp, etter du har kjørt forbi noen så skal du legge deg inn igjen i høyre felt. Du kan jo selvfølgelig bli liggende i venstre om du ser at du kommer til å måtte kjøre forbi igjen litt lenger fremme (med mindre man har en sinna dude i Audi oppi ræva bak seg, best å slippe han frem da).

 

Spørs hvor stor den lomma er ettersom ser politiet at du kan få en lastebil og en bil til så blir det tilsnakk. Så bruk hode, kjør heller inn i litt mindre lommer og ikke gjør folk som kommer i 140 bak der mer sure ettersom de ser det en stor lomme til høyre, men du skal forbi den lastebilen foran der mens det kunne ha ligget to lastebiler bak den.

Lenke til kommentar

Er ofte trafikken går i/over fartsgrensen men folk kjører fortsatt i venstre felt (ikke vanlig forbikjøring), når det da er påkjøringsfelt (akselerasjonsfelt) som kommer inn fra høyre og man må over i venstre for å gi plass kan man få trøbbel. Går som oftest bra, men noe å tenke på.

 

En ting er at man skal holde god avstand til bilen foran også, som hjelper for de som kommer inn fra påkjøringsfelt, men det er latterlig mange som ikke skjønner at de skal opp i så høy hastighet som mulig (ift fartsgrensen og øvrig trafikk) i aksellereasjonsfeltet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...