AnonymDiskusjon Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Døgnrytmen min er helt på trynet. Igår stod jeg faktiskt opp klokka 10 på formiddagen, men det var fordi at jeg var nødt til det. Hadde tenkt å stå opp samme tid idag, bare fordi at det føles så bra å stå opp tidlig. Jeg stoppet vekkerklokka, og somnet igjen. Jeg våknet for en halvtime siden...Normalt sett så sover jeg til mellom 14-18:00 på ettermiddagen. Har ikke lyst til å sove så lenge, men det bare blir sånn. Dette ligner jo ingenting, får jo ikke gjort noe som helst om dagenene. Imorgen skal jeg prøve å komme meg opp klokka 10 på formiddagen. Når bør jeg legge meg ikveld/natt? Er det noe jeg IKKE burde gjøre dersom jeg vil sove? Ser for meg at jeg ikke kommer til å være trøtt inatt. En slektning til meg har sovepiller, kanskje jeg skulle spørre om å få en, men vet ikke om det er så lurt... Er en kar i begynnelsen av 20årene. Anonym poster: e2d2504e75e940ae9ac35ff7eb842e6d Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Hvis du nettopp våknet er det ingen vits i å prøve å sove igjen før klokken 10. Ta deg et døgn uten søvn og legg det tidlig i morgen. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 (endret) Finn deg en fast rutine hver morgen. Bli kjent med ei søt jente som kan utnytte deg litt? Kjør henne på jobb om morgenen, da har du en grunn til å stå opp, pluss at hu får god bruk for deg Eller, stå opp og tren? Sliter ikke så mye med å stå opp selv, da jeg står opp før 6 hver dag. Så jeg har egentlig ingen gode tips. Kanskje du trenger en jobb du må stå opp til? Endret 3. juli 2012 av Kjetil_90 1 Lenke til kommentar
Oda1982 Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Legg deg f.eks. kl. 23.00 hver kveld og stå opp, uansett hvor trøtt du er, kl. 8.00 eller tidligere hver eneste dag, mandag som søndag. Når du sover til kl. 14.00-18.00, har kroppen fått sitt behov for å hvile og kan holde det gående i ca. 12 timer til. Denne uvanen må du bort fra. Det er i grunnen hard selvdisiplin som gjelder her. Selv er jeg mer uthvilt desto flere timer jeg får før midnatt. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Jeg har selv prøvd å ''døgne'' for å fikse døgnrytmen, men det blir bare til at jeg ikke sover i løpet av den natten uansett hvor sliten jeg har vært gjennom dagen. Jeg tror at det er på grunn av at man har så mye stimuli overalt hele tiden. Hvis du kan TS, vil jeg anbefale deg å ikke ha pc eller tv på rommet. Ingenting som kan distrahere, lage lyd, og holde deg våken. Gjør soverommet ditt til hvilerommet ditt, hvor hodet ditt kan slappe av. Ellers så kan det være kjekt å be legen om hjelp hvis det blir vanskelig. ALDRI ta sovepillene til en annen person! Sovepiller er en kjapp løsning, og kan fort være avhengighetsskapende. Det jeg ville anbefalt deg, hvis det blir ett stort problem, er å be legen din om resept på melatonin. Melatonin er ikke som vanlige sovetabletter, og er mer en innsovningspille enn en sovepille. Melatonin er det naturlige hormonet du har i kroppen, som er det såkalte ''søvnhormonet''. Ved å tilføre ekstra melatonin så blir du DRITTRØTT i løpet av 20 min ( er lurest å ligge i sengen når den ''kicker'' igang). Man har heller ikke funnet noen bevis på at melatoninpillene er noe vanedannende heller, som sagt så er den mer en innsovningspille som gjør deg kjempetrøtt, og selges til og med UTEN resept i USA i dobbel styrke som vi får den på resept her i norge! Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Hvis du våkner klokka 1800, kan du sånn mentalt forestille deg at du er i USA, og ved midnatt der, sånn klokka 06.00 norsk tid, forestiller du deg at du skal fly til Norge. Du kan sørge for at du ikke greier å sove skikkelig som på flyet, men ligge og sløve i 7 timer..Så når klokka er 1300, står du opp, og så legger du deg igjen i 11 tiden på kvelden. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2012 Takk for alle svar! Tror jeg har funnet løsningen på problemet, slik at jeg kommer meg opp tidlig i morgen. Var innom på polet og kjøpte 4 bokser av det sterkeste ølet jeg kunne finne. Skal styrte dem sammen med en stor Grandiosa-pizza og legge meg med en gang etterpå. Burde funke Anonym poster: 5745c5df0e98288c8f959bd88e5881a0 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 DONT! Jeg har også slitt med søvnen, og fant også ut at noen pils/litt vin/noen støyter konjakk hjalp på søvnen. Dette er en kjip spiral å havne i, og før du vet ordet av det trenger du ølen for å sovne. Ofte drikker du mer enn du hadde planlagt (jeg gjorde ihvertfall det, jeg sliter med å stoppe), og fucker dagen etterpå. Don't do it! Ta heller og tren som faen en dag, og napp litt i løken før du legger deg. Da sovner du som en dupp. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Det eneste som virkelig hjelper meg å få skikk på døgnrytmen er å stå opp når jeg skal. Å legge seg tidlig nytter ikke, da får jeg ikke sove. Er jeg inne i en 03-12-rytme må jeg tåle en 03-08-natt eller to for å få sove klokka 12 senere. Sliter man med å sovne er det fysisk aktivitet som er tingen. En sovepille kan også være til hjelp, men la det ikke bli en vane. Dessuten sover du ganske dårlig og har ingenting bak rattet å gjøre dagen etterpå. Det kan fort ta en uke eller to å rette opp en føkket døgnrytme, og det trenger ikke være noe galt fatt om du ikke får det til med en gang. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Det hjelper ikke å gjøre dette for kun ett døgn. Etterhvert som man blir til en natteravn stiller klokka seg slik permanent. Du vil merke at du føler deg trett på dagtid og aktiv om natten. Det krever både tid og dedikasjon å klokke døgnet. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Også helt enig med Balthier. Døgnrytme er en treningssak, og over litt tid er det ikke noe problem å venne seg til hverken dag eller nattliv, bare en er dedikert nok. Stå opp til faste tider, og bruk trening fremfor alkohol om du liter med å sove. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Samtidig er det viktig å ikke undervurdere ekstern stimuli. Det å sitte på dataen eller titte på film/tv, høre på musikk, ha på lys osv. Dette er med på å holde deg våken. Jeg har ett forslag: Prøv å slukk alle lysene, slå av TVen, data og ha det helt tyst i soverommet. Hvis du har tålmodighet til å gjøre dette i ett par dager "lurer" du hjernen til å tro at det faktisk er leggetid. På den måten vil klokka justere seg til dagen igjen. Men da er det viktig at du er aktiv på dagen. Musikk, data og TV på full guffe. Trening, jogging, kaffe ++ 2 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Gleme å si at jeg var enig der også, gitt - Jeg pleier å roe dagen med å lese Aftenposten fra perm til perm (utenom kulturseksjonen, den er virkelig kjedelig).Kanskje litt sært, men det er da en trivsel, og det får virkelig øyelokka igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå