Gå til innhold

Bør det bli enklere å gi folk sparken i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør det bli enklere å gi folk sparken i Norge? Definitivt. En god begynnelse hadde jo vært likhet for loven slik at arbeidsgivere også kunne bli sagt opp. Diktatorer burde ikke ha noen rettigheter i det hele tatt synes jeg, men likhet for loven hadde jo hvertfall vært en begynnelse.

Du kan ikke sparke eierene av firmaet. De har invistert sine egne penger i prosjektet. Om arbeiderene kan bare ta ifra eieren hans verdier, så vil det ikke bli mye nyskapning i Norge.

Derimot, om lederen ikke eier firmaet så er det en interesant tanke å gi de ansatte noe makt.

Lenke til kommentar

Nei, han EIER fremdeles firmaet.

Kan du ikke styre firmaet ditt så eier du det ikke. I beste fall kan du beskrive det som deleier.

Skal du virkelig ta feil her også?

Etter det jeg husker var det du som tok feil sist.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at de lovene gjør det er umulig å sparke dårlige ansatte for uduglighet eller dårlig oppmøte.

Jepp, dette er faktisk et større problem enn mange tror. Som arbeidstaker kan du være så drittsekk og lat som du nesten bare vil uten at det får konsekvenser. Som arbeidsgiver derimot er det fullt kjør med advokat og fagforening hvis man prøver å gjøre noe med slike folk for å unngå at andre som er møkk lei den aktuelle personen slutter i bedriften.

De fleste som har jobbet noen år har vel hatt den kjipe opplevelsen det er å ha en kollega som er lite interessert i å gjøre sin del av jobben og som er mest opptatt av sine rettigheter og antall 'fridager' han/hun kan ta ut som sykedager i tillegg til ferie. Disse personene har også pussig nok 90% av sine sykedager på fredager...

Endret av Schnapps
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke styre firmaet ditt så eier du det ikke. I beste fall kan du beskrive det som deleier.

Neida, jeg seiret senest i denne tråden. Du vet denne, hvor du er den eneste som mener det du mener, og alle andre mener at lovverket strekker til med god margin. Åja, også mener jeg at du er en dårlig leder, og jeg er rimelig sikker på at jeg har rett der også.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Neida, jeg seiret senest i denne tråden. Du vet denne, hvor du er den eneste som mener det du mener, og alle andre mener at lovverket strekker til med god margin. Åja, også mener jeg at du er en dårlig leder, og jeg er rimelig sikker på at jeg har rett der også.

Dersom du teller med alle de logiske feilslutningene dine, så er det ikke rart at du seirer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du ikke styre firmaet ditt så eier du det ikke. I beste fall kan du beskrive det som deleier

Neida, jeg seiret senest i denne tråden. Du vet

denne, hvor du er den eneste som mener det du mener, og alle andre mener at lovverket strekker til med god margin. Åja, også mener jeg at du er

en dårlig leder, og jeg er rimelig sikker på at jeg har rett der også.

Meningsutveksling eller konkuranse? Hvis konkuranse er det litt tåpelig. Har du sett en motdebattant endre sine meninger og helt akseptere den andres ståsted? Aldri

Det beste det du kan gjøre er å bli forstått og stille spørsmål den andre ikke hadde tenkt på

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så ingen merket tonen i den posten? Meh, whatever...

Joda, vi merket godt din desperate tone.

Den var tydelig nok for meg.

Lenke til kommentar

Alle arbeidsgivere kan lite, mens du kan mye? Det er tross alt 70% av alle arbeidsgivere som mener loverket er for strengt, og eksluderer du de som mener det er ok av ideologiske grunner, så er det enda høyere. Det er 2/3 som har brukt store kostnader på feilansettelser. Jeg tviler sterkt på at du kan så fryktlig mer enn majoriteten av arbeidsgiverene.

Jeg kan noe, og jeg har opplevd at mange ledere kan svært lite og er altfor snille mot ansatte . Mange av de som sitter i lederstillinger har rykket opp fra medarbeiderstillinger, kan lite om det og har ofte mer sympati enn de burde med de ansatte de skal lede.

Problemet er ikke nødvendigvis så stort blant topplederene, men blant mellomledere\lavere lederstillinger er det mange som ikke vet hvordan de skal gå fram, det er min erfaring utifra hva jeg selv har opplevd. Jeg har merket stor forskjell på ledere i den bedriften jeg har jobbet på.

Og arbeidsgivere har bedre ting å gjøre enn å dra hjem til alle deres arbeidstakere som er syke. Ikke tror jeg de hadde likt om du gjorde det heller. Du viser ganske tydlig at du ikke stoler på dem.

Haha, lederene skal altså ikke gjøre jobben sin og følge opp ansatte? Noe som er jobben deres og får godt betalt for? I en IA bedrift er dette faktisk enda strengere, krav til hvor ofte man skal snakke sammen når man er syk, tilrettelegge arbeid, møte opp på jobb med jevne mellomrom for å holde kontakt osv.

Btw, Utgangspunktet med "hjemmebesøket" er ikke at man skal ta noen, men å få den ansatte tilbake i jobb så fort som mulig, da gjennom gjensidig kontakt.

Man kan også gi ansatte skriftlig advarsel for å ikke å bruke påbudt verneutstyr. Det skjer ofte, men de fleste ledere gir deg bare en pekefinger. Noen få har baller\lepper nok til å gi advarsel.

Et system som krever at du er en byråkrat for å få noe som helst til, er ikke et godt system. Det gjør det bare lettere for store konserner, og vanskligere for småbedrifter.

Enig, en liten bedrift har ikke de samme kunnskapene og det er vanskeligere for de å få de når man har begrenset med midler og kunnskaper å bruke. Samtidig har også de ansatte det samme problemet, ingen sterk forening lokalt å forholde seg til.

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss heller se på det som et dilemma: Hva gjør du vis arbeideren ikke sier seg enig med å si opp jobben, og har et fagforbund i ryggen?

Har arbeidsgiver gjort jobben sin grundig skal det gå greit, men eksempelet mitt er ikke noe bra i så måte. Det beviser bare at noen ledere gjør jobben sin mens andre ikke gjør det, imotsetning til enkelte som mener at ledere alltid gjør sitt beste.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Bør det bli enklere å gi folk sparken i Norge? Definitivt. En god begynnelse hadde jo vært likhet for loven slik at arbeidsgivere også kunne bli sagt opp. Diktatorer burde ikke ha noen rettigheter i det hele tatt synes jeg, men likhet for loven hadde jo hvertfall vært en begynnelse.

Du kan ikke sparke eierene av firmaet. De har invistert sine egne penger i prosjektet. Om arbeiderene kan bare ta ifra eieren hans verdier, så vil det ikke bli mye nyskapning i Norge.

Derimot, om lederen ikke eier firmaet så er det en interesant tanke å gi de ansatte noe makt.

Jeg tror det hadde vært fullt mulig å sparke lederen. Spørsmålet er vel heller om man ønsker det og ikke heller ville behandle han med respekt og som en medarbeider istedet.

De som skaper verdiene i en bedrift er de som jobber der. Om det er en ansatt skaper han alle verdiene. Om det er 10 ansatte skaper de verdiene sammen. Noen jobber er gjerne ikke direkte verdiskapende(byråkrati) og kunne vært ordnet på andre måter, men likevel fyller alle forskjellige roller. Om lederen sparket alle ville det ikke vært verdiskapning tilsvarende 10 personer, men tilsvarende 1 person. Altså lederen er avhengig av å ha ansatte. Om hver person også skaper tilnærmet like verdier har jeg store problemer med å se hvorfor kun en person har rettighetene til verdiene, men tross alt står det i loven.

Besnærende tanker ... Kom gjerne med mer!

Hva vil du høre? Evt. kan du komme med skikkelige argumenter om du er uenig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...