Gå til innhold

Bør det bli enklere å gi folk sparken i Norge?

Anbefalte innlegg

Forresten shruggie hvis du har lyst på en kilde, kan du se her.

http://touch.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2011/05/24/vanskelig-sparke-ansatte

7/10 arbeidsgivere mener det er for vanskelig å sparke dårlige ansatte.

2/3 arbedsgivere innrømmer at de har blitt påført dyre kostander ved å ansatte feil person.

Årsaken er at om du ønsker å sparke en ansatt for dårlig jobb eller fravær, så må du mobbe han ut, eller finne på en annen grunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er arbeidstaker, og har sett både første- og andregenerasjonsinnvandrere få sparken flere ganger uten problemer. Det er ikke mitt problem hvis ikke du klarer å følge retningslinjene slik at du får arbeidstilsynet på nakken.

Jeg har akdri fått arbeiidstilsynet på nakken, og det har ingen jeg kjenner heller. Du forholder deg til norske regler.

Problemet er at de lovene gjør det er umulig å sparke dårlige ansatte for uduglighet eller dårlig oppmøte. Det er mulig å sparke den, men da må du finne på andre grunner. F.eks. om de stjeler er det ganske uproblematisk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Edit: Nei, sykefraværet var faktisk 0%. 20-25 ansatte, og i tillegg var vi under avvikling. Hadde masse overtid i så måte. 75% varme på de mest utsatte stedene. 96% luftfuktighet. døgnkontinuerlige skiftordninger ... ja, det var det jeg kom på i farten, eller; av de 25 ansatte, utgjorde "innvandrerne" ca 10 stk.

Dette er jo nettopp beviset for at du ikke opplevet hva de fleste arbeidsgivere opplever når de ansatter innvandre. Firma hadde masse overtid, elendige inneforhold, men 0% sykefravær.

Dette var den siste lederoppgaven jeg giddet ta (been there, done that ;)) etter ca 20 år som leder. Veldig morsomt å se at fordommene mot akkurat innvandrerne, var nettopp bare teite fordommer - og at alle reagerer likt på å bli ivaretatt på en "norsk" måte.

Sier personen som var heldig nok å ha ansatte med perfekt oppmøte.

Ja, jeg var kommet så langt som jeg hadde lyst til. Jeg definerte mitt mål (og kommuniserte det ut til teamet) etter to uker. Nemlig å gjøre meg selv helt overflødig.

Sett i ettertid (alle de 20 årene). Så handlet det om å lage systemer som gjorde folk gode, og ikke motsatt, eller midt i mellom. Etter 2 år var jeg blitt, eller hadde gjort meg overflødig. Konsernet som overtok oss måtte be noen ekstra runder, før jeg aksepterte å jobbe videre med dem. Og, det var fordi jeg kjente igjen det "dårlige systemet" deres. Men så valgte jeg å bli, bare for å se hvordan teamet fungerte videre med nye ledere og systemer. Konsernet brukte bare tre måneder på å "ødelegge" teamet, og jeg trodde allle verdiene hadde forsvunnet i dragsuget. Men som jeg skrev litt tidligere reagerte teamet eksemplarisk, selv på en "dødsdom".

Dette med "perfekt oppmøte", var nok en blanding av disse holdningen som fikk fritt spillerom, og så klart - litt flaks må man ha ... :)

Som sagt prøv 1/3 sykefravær i gjennomsnitt på alle dine ansette.

Jeg har prøvd systemer som pruduserer jevnt etter slike forferdelige tall (tall som er helt skammelige, for alle parter) .... Og har som skrevet, erfart andre systemer hvor slike tall "aldri" dukker opp.

For meg handler det om en for dårlig jobb/kompetanse på overordnet nivå/er.

Lenke til kommentar

Jeg er arbeidstaker, og har sett både første- og andregenerasjonsinnvandrere få sparken flere ganger uten problemer. Det er ikke mitt problem hvis ikke du klarer å følge retningslinjene slik at du får arbeidstilsynet på nakken.

Jeg har akdri fått arbeiidstilsynet på nakken, og det har ingen jeg kjenner heller. Du forholder deg til norske regler.

Problemet er at de lovene gjør det er umulig å sparke dårlige ansatte for uduglighet eller dårlig oppmøte. Det er mulig å sparke den, men da må du finne på andre grunner. F.eks. om de stjeler er det ganske uproblematisk.

Bull, to skriftlige advarsler om at arbeidet er for dårlig, og du har sparken. Sørg for at du har dokumentasjon på at arbeidet faktisk ER dårlig utført, og du er bombesikker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Arbeidsgivere vil alltid syntes det er for vanskelig å sparke dårlige ansatte. Dersom det var lov å drepe ansatte hadde de syntes det var for dyrt å vaske opp blodet etterpå.

Her drepte du din egen legimitet.

Kanskje når du innser at arbeidsgivere ikke er onde mennesker så kan du få legimiteten din tilbake.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ut fra det du skriver ville jeg ærlig talt trodd du hadde vært trygdet hele livet... Kan ikke sparke en innvandrer? Selvsagt kan du det! Du må bare dokumentere grunnen til oppsigelsen!

Ja, lykke til med det Shruggie.

Prøv å spark en ansatt og skriv for mye borte som årsak, eller at de jobbet dårlig.

Jeg håper du har nok penger.

Hvis folk velger å holde seg borte, så er det en årsak - finn årsaken. Skjønner ikke holdningen til helt simple vanlige utfordringer som dette.

Lenke til kommentar

Bull, to skriftlige advarsler om at arbeidet er for dårlig, og du har sparken. Sørg for at du har dokumentasjon på at arbeidet faktisk ER dårlig utført, og du er bombesikker.

I drømmeland så fungerer det kanskje slik. I virkeligheten må du kunne definere hva de gjør som er dårlig. Desverre er det umulig å definere. F.eks. hvordan definerer man frekk mot kunder, eller skaper dårlig arbeidsmiljø.

Lenke til kommentar

Slik: "Viser til følgende mail fra kunde hvor det klages på NN sin oppførsel. Legger også med oversikt over klager mottatt fra NN sine medarbeidere, hvor de forklarer at NN er en årsak til dårlig arbeidsmiljø på arbeidsplassen".

Et mønster er selvsagt langt bedre enn et engangstilfelle, og mønsteret må jo fortsette etter advarsler.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I drømmeland så fungerer det kanskje slik. I virkeligheten må du kunne definere hva de gjør som er dårlig. Desverre er det umulig å definere. F.eks. hvordan definerer man frekk mot kunder, eller skaper dårlig arbeidsmiljø.

Ved å observere og registrere, og veilede og korrigere - helt vanlig shit ...

Lenke til kommentar

Hvis folk velger å holde seg borte, så er det en årsak - finn årsaken. Skjønner ikke holdningen til helt simple vanlige utfordringer som dette.

Årsaken er ofte problemer hjemme. Hvordan løser du det problemet?

Ikke kan du forvente at alle arbeidsgivere er mestere i psykologi. Ikke har jeg noen tro på at du ville klare å redusere den fra 1/3 til 0%, du heller.

Dette med "perfekt oppmøte", var nok en blanding av disse holdningen som fikk fritt spillerom, og så klart - litt flaks må man ha ... :)

Igjen å ha folk som vil ha 1/3 fravær med vanlige arbeidsgivere og prøv igjen. Det er ingen bragd å få eksemplariske ansatte til å jobbe hardt.

Jeg har prøvd systemer som pruduserer jevnt etter slike forferdelige tall (tall som er helt skammelige, for alle parter) .... Og har som skrevet, erfart andre systemer hvor slike tall "aldri" dukker opp.

Tviler jeg sterkt på.

Om det så skulle være en metode som fikk folk til å gå fra 1/3 fravær sånn som NAV ansatte har, til 0% fravær. Så krever det egenskaper de fleste mennesker ikke har.

Slik: "Viser til følgende mail fra kunde hvor det klages på NN sin oppførsel. Legger også med oversikt over klager mottatt fra NN sine medarbeidere, hvor de forklarer at NN er en årsak til dårlig arbeidsmiljø på arbeidsplassen".

Et mønster er selvsagt langt bedre enn et engangstilfelle, og mønsteret må jo fortsette etter advarsler.

Ja, lykke til med det.

Tror du heller ender opp med en sak mot deg for mobbing på arbeidsplassen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ja, men du har bare erfaring med gode ansatte. '

Prøv å ha ansatte som ikke møter opp på jobb 1/3 av tiden, og når de er på jobb så gjør de en dårlig jobb. Du har aldri hatt noen sliek ansatte, men prøver allikavel å gi tips til folk som har det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke kan du forvente at alle arbeidsgivere er mestere i psykologi. Ikke har jeg noen tro på at du ville klare å redusere den fra 1/3 til 0%, du heller.

Igjen å ha folk som vil ha 1/3 fravær med vanlige arbeidsgivere og prøv igjen. Det er ingen bragd å få eksemplariske ansatte til å jobbe hardt.

Tviler jeg sterkt på.

Om det så skulle være en metode som fikk folk til å gå fra 1/3 fravær sånn som NAV ansatte har, til 0% fravær. Så krever det egenskaper de fleste mennesker ikke har.

Ja, lykke til med det.

Takk for ett veldig oversiktlig svar.

Man får ikke eksemplariske medarbeidere - man skaper dem!

Det er det som egentlig er hele greia.

Du nevner NAV - og der vet jeg meget godt at systemene deres er helt på jordet, til tider. Sånt utvikler lav moral, selv om holdninger er gode i utgangspunktet.

I de to årene jeg fikk muligheten, var det to forutsetninger som jeg måtte ha.

Fullstendig kontroll og ansvar for alle de ansatte. Ingen (selv ikke eierne hadde noe som helst å si, i vår produksjon. Og kun hvis de hadde noe positivt å si, fikk de snakke direkte til personellet. Den andre regelen, er det som jeg skrev angående hvem som godkjenner nye teammedlemmer.

Resten var bare jævlig hard jobbing, men det var verdt det, i massevis.

Så, joda - jeg tror nok jeg kunne lagd noe veldig likt det "gamle". Men det gidder jeg ikke lengre - er for gammel ... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, men du har bare erfaring med gode ansatte. '

Prøv å ha ansatte som ikke møter opp på jobb 1/3 av tiden, og når de er på jobb så gjør de en dårlig jobb. Du har aldri hatt noen sliek ansatte, men prøver allikavel å gi tips til folk som har det.

Jo, jeg har jobbet noen år i forsvaret - og, selv om vi hadde godt arbeidsmiljø, var det på en måte akseptert at man kunne være litt frynsete, bare man ikke snakket høyt om det.

Det er ikke meningen min å gjøre noe vanskeligere for deg - håper du skjønner det.

:)

Vet du, jeg er plutselig kjempeglad du ikke er sjefen min...

Det er ikke rart, jeg ville trolig ha sparket deg.

Dere er i gang med en medarbeidersamtale - konfliktløsing, anybody !?... :p

Lenke til kommentar

Tviler jeg sterkt på.

Ja, lykke til med det.

Takk for ett veldig oversiktlig svar.

Man får ikke eksemplariske medarbeidere - man skaper dem!

Det er det som egentlig er hele greia.

Du nevner NAV - og der vet jeg meget godt at systemene deres er helt på jordet, til tider. Sånt utvikler lav moral, selv om holdninger er gode i utgangspunktet.

I de to årene jeg fikk muligheten, var det to forutsetninger som jeg måtte ha.

Fullstendig kontroll og ansvar for alle de ansatte. Ingen (selv ikke eierne hadde noe som helst å si, i vår produksjon. Og kun hvis de hadde noe positivt å si, fikk de snakke direkte til personellet. Den andre regelen, er det som jeg skrev angående hvem som godkjenner nye teammedlemmer.

Resten var bare jævlig hard jobbing, men det var verdt det, i massevis.

Så, joda - jeg tror nok jeg kunne lagd noe veldig likt det "gamle". Men det gidder jeg ikke lengre - er for gammel ... ;)

Jeg er ikke uenig i at lederegenskaper er viktig, men det er ikke alt. Når jeg ledet et team sist så hadde jeg 10 ansatte. Dette var for en organisasjon, så ingen lønn. Jeg måtte la to gå på grunn av manglende oppmøte fra dag 1, Det er lite jeg kan gjøre med det. Noen andre hadde ikke tid eller hadde ikke nok innsatsvilje til å gjøre en like god innsats. Det var greit siden det var ingen lønn involvert, men hadde dette vært en bedrift med lønn så måtte jeg nok ha latt 2 andre gå. Jeg kan ikke la en ansatt gjøre dobbelt så mye som en annen.

Ingen lederegenskaper kan gjøre opp for en dårlig ansatt med problemer hjemme som ikke møter opp på jobb. En effektiv bedrift ansetter litt for mange og sparker de ansatte som gjør en dårlig jobb. I tilegg så motiverer de sine ansatte til å jobbe hardt. Sparking skal ikke brukes som en trussel, men det skal brukes til å fjerne dårlige ansatte. Det er ikke mulig i Norge, og mangel på risiko og dårlig innflytelse fører til at det blir flere dårlige ansatte.

Du sier du sluttet for 20 år siden. Kvaliteten på arbeidere har falt betydelig siden da. I gamle dager så var nesten alle arbeidere gode arbeider. Men i noen industrier i dag så er majoriteten dårlige arbeidere.

Lenke til kommentar

Jo, jeg har jobbet noen år i forsvaret - og, selv om vi hadde godt arbeidsmiljø, var det på en måte akseptert at man kunne være litt frynsete, bare man ikke snakket høyt om det.

Det er ikke meningen min å gjøre noe vanskeligere for deg - håper du skjønner det.

:)

Nå har ikke jeg hatt noen erfaring med virkelig dårlige ansatte. Tross alt 7/8 var asiatere.

Men jeg kjenner folk som har dårlige erfaringer med ansatte i Norge. En ansatt f.eks. har hatt 1.5 år sykemelding og dereter 1 år permisjon. Hva gjør man med det? De har 3 ansatte og en av dem er en veldig god ansatt, men fordi hun er en god ansatt så liker ikke de andre ansatte henne. Hva gjør man med det?

Joda man kan prøve å bygge opp et godt team, men det er ikke alltid så lett. Ikke alle har de personlige egenskapene eller tid til å forandre de ansatte. Ikke alle ansatte er mulige å forandre heller, fordi de har problemer hjemme eller rett og slett mangler de personlige egenskapene som kreves. Alle slags mulige insentiver er ikke bare ulovelig, men helt uakseptabelt av samfunnet. Det finnes noen metoder og jeg har forslått dem, men man bør kunne klare å ha ansatte som fungerer ordentlig som en normal arbeidsgiver.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra at det er vanskelig å sparke. Mer makt til arbeiderne er alltid bra.

Jeg jobbet før på i en bedrift som hadde folk som vikarer på ubestemt tid. Mange hadde jobbet der i 3-4 år, før de ble fast ansatt. Noen fikk sparken omtrent på dagen etter å ha gitt 3 år av livet sitt til bedriften. Det er faen meg råttent gjort.

Man får ikke lån som vikar, uansett hvor lenge du har jobbet der. Så kjøp av hus eller leilighet kan bli veldig vanskelig.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...