Shiv73 Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Driver å ser på et nyt tastaur. jeg har lyst på mekansik men de fleste har bare ps2, noe som hovedkorte mitt ikke har. men de fleste kommer med en adapter fra ps2 til usb. vil jeg få noen mindre ytelse ved å bruke en overgang fra ps2 til ubs? Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Tror det, men på noen mekansike tastatur får du nkro via usb. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 (endret) Driver å ser på et nyt tastaur. jeg har lyst på mekansik men de fleste har bare ps2, noe som hovedkorte mitt ikke har. men de fleste kommer med en adapter fra ps2 til usb. vil jeg få noen mindre ytelse ved å bruke en overgang fra ps2 til ubs? USB og PS2 fungerer fundamentalt forskjellig. USB sjekker kontinuerlig om tastaturet har trykket en tast eller ikke. Du kan tenkte på det som at tastaturet sender en epost til systemet, og systmet sjekker eosten sin med en frekvens på X hz. Ofte er det opp mot 1000hz for typiske gaming-mus, hvilket gir en meget lav responstid. PS2 fungerer ved at hver gangdu trykker på en tast så sendes det en interrupt til systemet slik at tastetrykket må behandles før systemet går videre. Dette er optimalt i forhold til responstid fordi tastaturet dermed får overført sin kommando så tidlig som absolutt mulig. PS2 er dermed "best" i forhold til minimal responstid, men USB tastatur(mus) som bruker høy polling interval er veldig nær til det optimale også - og i praktisk er det ikke store forskjellen. Man kan enkelt nok kjøpe et ekspansonskort (på ebay for eksempe - til lav prisl) som har PS2 kontakter dersom man føler behovet for å bruke det - men sjansen for at du vil merke forskjellen mellom PS2 og USB med 1000hz USB polling er nok veldig liten i forhold til andre relevante faktorer. Hvis du bruker en overgang fra PS2 til USB så vil jeg annta (jeg er ikke super-ekspert på området) at den begrensende faktoren vil være USB pollingen - altså at resultatet ikke vil være noe værre enn om tastaturet hadde en USB tilkobling. Det vil ikke være HELT like optimalt som om du har en direkte PS2 forbindelse, men vi snakker om veldig få millisekunder i forskjell mellom de to altså - så jeg ville ikke sett på det som noe stort problem. Merk at mange mekanisk tastaturer har både PS2 og USB tilkobling mulighet. -Stigma Endret 3. juli 2012 av Stigma 1 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Cooler Master Storm Quickfire Pro hevder å ha full NKRO over USB. Hvor godt det fungerer i praksis vet jeg ikke. Mitt Qpad MK-80 begrenses til 6-key rollover ved bruk av PS2 til USB-adapter, men det er likevel mer enn nok for meg. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 (endret) Ja, dette som nevnes i forhold til antall knapper som kan trykkes ned samtidig er en faktor jeg ikke har nevnt. PS2 har ingen begrensninger for dette da den i praksis sender ett-og-ett tastetrykk til systemet etterhvert som du trykker på knappene. keyboards med USB forbindelser har ofte en del begrensninger på antall knapper som kan holdes nede samtidig og fremdeles registreres (noe jeg mest vanlig kommer borti i komplekse FPSer som f.eks. Battlefield3 der du kansje vil bevege deg både fremover og bortover mens du sprinter og ogås trykker på en knapp for å snakke med medspillerene dine på ventrillo eller lignende). Hvor mange taster som registreres over USB er forskjellig fra tastatur til tastatur - og de fleste mekanisk tastatur har forbedrede mekaniskmer i forhold til dette (dvs. takler flere tastetrykk, ihvertfall fra spesielle soner slik som WASD). Hvis tastaturet har bare PS2 tilkobling så er det litt vanskelig å si hvordan det vil reagere for samtidige tastetrykk. Jeg vil annta det kanskje ikke er optimalisert for dette på USB i så fall og at du kan risikere å få samme ytelse på dette feltet som et helt standard USB keyboard som ikke er optimalisert for å takle mange samtidige tastetrykk. Du kan lese mer på: http://www.microsoft...gexplained.mspx for mer info om nettop dette. Kort sagt er PS2 optimalt om du kan bruke det. Adapterkort koster "ingenting" (8 dollar og opp) på ebay. USB løsninger finnes (avhengig av keyboardet du velger) som veier opp for problemstillingen til større eller mindre grad slik at det ikke nødvendigvis er store forskjellen i praksis - men om du er veldig kresen så er det egentlig ingenting som slår en skikkelig PS2 tilkobling om du kan avse en slot på hovedkortet til et adapterkort. -Stigma Endret 3. juli 2012 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå