Gå til innhold

Spørsmål om å jobbe for mye overtid.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har siden slutten av Januar jobbet 0630-1900, Mandag til Onsdag, og kjører hjem på Torsdager etter klokka 1600.

Skriver og får betalt for 4.5 timer overtid Mandag til Onsdag, så sånnsett er det jo en helt OK måte å jobbe på.

Problemet er bare det at jeg fikk vite at jeg skulle på dette prosjektet på en Fredag, da måtte jeg selv spørre arbeidsgiver om dette var tilfelle, etter å ha hørt løse rykter på lageret om at jeg var planlagt hit. Dro da ut førstkommende Mandag.

Prosjektet er et eneste stort kaos, og dette tærer på både motivasjon, humør og det som ellers måtte være å tære på..

Har regna meg fram til at jeg til nå har skrevet godt over 600 overtidstimer, og har lest flere plasser at 200 er max iløpetav et helt år.

Vet også at arbeidsgiver ikke har søkt arbeidstilsynet om flere lovlige overtidstimer, og om arbeidsgiver hadde gjort det, ville jeg uansett ha altfor mange overtidstimer hittil i år..

- Hvordan er lovene rundt dette?

- Kan jeg kreve å jobbe bare 37.5 timer i uka etter å ha jobbet over 200 overtidstimer iløpetav et år?

- Hvem får smellen om arbeidstilsynet skulle komme inn i bildet? Arbeidstaker, eller giver?

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke umulig at det prosjektet du snakker om er i strid med en del av HMS-reglene i arbeidsmiljøloven, men det skal jeg ikke gå inn på.

Mer enn 200 timer overtid i året er i utgangspunktet ikke lov, jf. aml § 10-6 (4). Dersom man er bundet av tariffavtale kan det avtales maksgrense på 300 timer. Alt over dette er ulovlig, men det er utelukkende arbeidsgiver som får smekk. Det er viktig å huske. Du kan nekte å jobbe mer overtid enn dette, men om du gjør det er det altså arbeidsgiver som får svi. Du skal selvfølgelig ha overtidsgodtgjørelse som vanlig.

Lenke til kommentar

det hører ut som at du jobber 4-3 rotasjon. da skal man ikke ha overtidstimer. så lenge du vet hva grensen på maks overtid i året osv så kan du og arbeidsgiver bli straffet av arbeidsmiljø- (politiet!!) loven. virker som at det er veldig mange bedrifter i norge som arbeider med altfor mange overtidstimer. jeg kan innrømme selv at jeg i hektiske perioder har jobbet for mye og brutt arbeidsmiljøloven flere ganger. men da står det om flere hundre millioner og firmaets rykte på spill. skipet må leveres til avtalt tid, og da skal skipet vere ferdig. elektro må som regel vike for alle arbeidsgrupper ombord. derfor blir elektro som regel sist eller nærmt sist av alle arbeidsgrupper. men når vi blir ferdig før andre så blir det nesten kake.

Lenke til kommentar

Har siden slutten av Januar jobbet 0630-1900, Mandag til Onsdag, og kjører hjem på Torsdager etter klokka 1600.

Skriver og får betalt for 4.5 timer overtid Mandag til Onsdag, så sånnsett er det jo en helt OK måte å jobbe på.

Har regna meg fram til at jeg til nå har skrevet godt over 600 overtidstimer, og har lest flere plasser at 200 er max iløpetav et helt år.

Her er det mye rart. Har du ikke matpauser? (Og dem skal du ikke ha betalt for). Du har krav må minst 2 pauser, på så lange arbeidsdager. Jeg forstår heller ikke din påstand om at du har arbeidet 600 overtidstimer, fra slutten av januar og frem til i dag. Fra og med februar og frem til i dag, er det ca. 22 uker. Du er på jobben 3 x 12,5 + 9,5 = 47t. Hvis en trekker vekk en time, for matpauser i 4 dager blir dette 47 - 4 = 43t. Dvs. overtid pr. uke, burde være 5,5 timer! Og 5,5 t. x 22 uker er 121 overtidstimer, på (ca) et halvt år! Er det noe jeg har glemt, eller ikke forstått?

Når du arbeider som du gjør, er ikke reglene like enkle å forstå. Spessielt ikke gjennomsnittsberegnings reglene, for et år. Men også for 8 uker og 4 uker. I steden for å forklare dette ordentlig (langtekkelig), skal jeg forklare det på en enkel måte. Ja, loven sier 200 timer pr. år. Men loven er gammel og i beregningene for lengre tidperioder, var det benyttet en langt lengre arbeidsdag, enn vi har i dag. Så en bruker ikke 35, eller 37,5 timer på uke, i beregningene. Forvirrende! I praksis utgjør denne kompensasjonen ca. 100 timer pr. år. Da er vi oppe i 300 timer! Og hvis det er et Arbeidsmiljøutvalg (på din arbeidsplass), er det lovlig med 100 timer til og da er vi oppe i 400 lovlige overtidstimer pr. år.

Men dette er komplisert og i steden for å diskutere dette her, anbefaler jeg deg å kontakte Arbeidstilsynet å avtale et møte, for å få klarlagt alle "ting". Et møte avklarer bedre og raskere enn mange mail, eller en telefon.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...