Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fri bruk av bilder fra Wikimedia?

Jørnan

Anbefalte innlegg

Er det slik at alt som finnes på Wikimedia som er registrert med "public domain" kan brukes til hva man vil uten å måtte oppgi referanser? Jeg ønsker å bruke en del bilder i en applikasjon, og det vil se svært dumt ut hvis hvert eneste bilde har referanse. Jeg ønsker derfor å finne bilder som jeg kan stå fritt til å bruke kommersielt. Vil alt merket med "public domain" fungere til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg tolker den norske åndsverkloven, så er det ikke mulig å fraskrive seg retten til å bli navngitt. Sånn sett er "public domain" vanskelig i Norge, for det er ikke juridisk mulig å overføre de ideelle rettighetene. Det er nok heller tvilsomt at en opphavsmann som har gitt ut verket sitt under "public domain" vil forfølge noe slikt, men rent teoretisk er det nok fullt mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje ikke mulig å fraskrive seg retten til å bli navngitt, men du kan vel si at bildet kan bli brukt uten å gjøre krav på å bli navngitt? Håper det var forståelig :p

henrikwl: Godt poeng, men hvordan er det vanlig å gjøre dette? Dersom et program inneholder en del bilder så må vel disse enten være veldig forskjellige fra hverandre eller merkes. Ellers er det vel vanskelig å koble riktig referanse til riktig bilde dersom det finnes mange?

Lenke til kommentar

Kanskje ikke mulig å fraskrive seg retten til å bli navngitt, men du kan vel si at bildet kan bli brukt uten å gjøre krav på å bli navngitt? Håper det var forståelig :p

Man kan fint si det. Man kan også signere på at man ikke skal ha tillegg for det man jobber overtid. Loven overstyrer dette. Jeg signerte en gang en kontrakt på at jeg ikke skulle ha tillegg for overtid, men viste i ettertid til arbeidsmiljøloven og fikk utbetalt tillegget.

Jeg er informatiker og ikke jurist, men slik jeg tolker det så kan man ikke gi fra seg et bilde fullt og helt. Man kan overføre eller si fra seg de økonomiske rettighetene, men ikke de ideelle rettighetene som stiller krav til blant annet navngivelse. Disse rettighetene har heller ingen tidsbestemt vernetid, slik de økonomiske har.

Lenke til kommentar

Om det er mulig kan du kanskje prøve og gjøre det mulig å få referanser som ett valg om man høyre klikker på bildet, eller som ekstra informasjon når man klikker på bildet. Så sant det er mulig. Ellers burde det vel gå å legge det i en credits seksjon, noe som ble nevnt tidligere. I nødstilfelle kan du kanskje referere til at alle bilder er henta fra wikimedia. Om man bruker masse informasjon fra forskjellige wikipedia, freebase osv artikler, så trur jeg det holder å kun gi en generell referanse til der er hentet fra og ikke hver side du har brukt, men om det gjelder bilder også aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med å ha et lite tall nede i hjørnet på hvert bilde og en liste med korrensponderende kilder. Dette fungerer for mitt formål, men blir noe dumt hvis man bruker bilder i selve brukergrensesnittet som for eksempel bilde på en knapp eller menylinje ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...