Gå til innhold

Er Obama en muslim? :O

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Du misser poenget, Oleoh. Siden Obama beviselig ikke står rundt og heier mens forsvarsløse kvinner blir drept med automatrifle, har vi to muligheter: Enten at det er mulig å være muslim uten å være taliban-idiot, eller så er Obama ikke en muslim.

Taliban og mennene i VG-historien din lever i en annen tidsalder, mentalt og kulturelt. De finner støtte i Islam for sine handlinger, men det betyr ikke at handlingene er en konsekvens av at de er muslimer. Var det slik burde vi fortsatt ha oppført oss som i middelalderen her i det kristne Europa. Men det gjør vi som kjent ikke. Våre kvinner kan gå toppløse på stranden uten å bli brent som hekser.

Islam har ikke noe "sant ansikt" som gjør at enhver muslim blir en rabiat terrorist eller koneplager. Men når en muslim først blir rabiat, av kulturelle eller politiske årsaker, så er Islam et takknemlig alibi, siden Koranen ble forfattet av en krigerhøvding i et primitivt nomadesamfunn.

Det kjedelige med Islam er at den er så fordømt vanskelig å reformere. Det betyr ikke at muslimer er en egen "rase" som er genetisk disponert for ikke å kunne utvikle seg, bare at religionen ikke holder følge.

Men det løser uansett ikke dilemmaet vår: Om Obama er en muslim, hvorfor oppfører han seg ikke som du mener at muslimer gjør?

Så kan man innvende: Det gjør heller ikke en masse mennesker som faktisk er muslimer, når de lever i USA eller Norge og ikke i Afghanistan. Det er verd litt ettertanke også. Hvorfor er stereotypene dine geografsk begrenset?

Geir :)

Trur det er du som ikkje forstår mitt poeng. Sjølvsagt går det ann å tolke relgionen sin annerledes, eller til og med skifte filosofi gjennom livet. Slik som forfederane vår gjorde når dei slutte å brenne folk dei trudde var heksar. Men det eg tenkte på er at folk blir påvirka av sin relgion, og at deira handlingar viser det dei trur på. Eg meinar ikkje at alle handlingar folk gjer kjem på bakgrunn av filosofien deira, men det gjer utvilsomt mykje med valga dei tar. Det var poenget mitt, og det at eg viste artikkelen om muslimane som drepte ei kvinne fordi ho hadde blitt voldtatt av taliban og hadde då vert utru, i følge dei i vertfall. Og skulle då drepast, var eigentleg berre ein vits.

Lenke til kommentar

Off-Topic;

Geir, jeg skulle ønske jeg hadde møtt deg i virkeligheten en dag. Du er kanskje en av de mest vise personene jeg har møtt - både på og av internett og jeg lurer stort på hvordan du er som menneske og ser ut. Vi har stort sett alltid de samme meningene, bare at du er mye flinkere enn meg til å formulere deg!

Stå på :w00t:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Formuleringsevnen kommer med alderen, forutsatt selvsagt at man har levet et liv der man har hatt behov for å trene den opp. Så det er håp for alle. Mitt liv har brakt meg i kontakt med ulike mennesker rundt i verden (blant mine beste venner er folk som karikeres på forumet, som amerikanske kristne) og gitt meg noen riktig stygge smeller som har lært meg litt ydmykhet. Det hjelper.

I virkeligheten er jeg en nokså alminnelig middelaldrende (jeg er 55) gubbe. Far og bestefar og for tiden under rekonvalesens etter sykdom. (Og på jakt etter jobb, "det var reklamen".) For de som lurer på hvordan jeg ser ut (eller så ut for noen år siden) er det faktisk et bilde av meg på forumet et sted. Den som leter finner.

Er du - eller andre - i Bergen en gang og har lyst på en øl så er det bare å sende en PM, så kan vi sikkert få til noe. Men jeg er ingen spennende person...

Lenke til kommentar

Men det eg tenkte på er at folk blir påvirka av sin relgion, og at deira handlingar viser det dei trur på.

Men da - for å vende tilbake til topic - er det vel rimelig å anta at Obama ikke er en muslim, siden ingen av hans handlinger viser det...?

Det var poenget mitt, og det at eg viste artikkelen om muslimane som drepte ei kvinne fordi ho hadde blitt voldtatt av taliban og hadde då vert utru, i følge dei i vertfall. Og skulle då drepast, var eigentleg berre ein vits.

Feil kategori i så fall. Jeg tror ikke folk oppfatter det som en vits, men som et eksempel. Ikke en gang med et smilefjes etter. Men det var godt å høre at du ikke tror på den karikaturen av en muslim.

Lenke til kommentar

Det kjedelige med Islam er at den er så fordømt vanskelig å reformere. Det betyr ikke at muslimer er en egen "rase" som er genetisk disponert for ikke å kunne utvikle seg, bare at religionen ikke holder følge.

Forsåvidt enig med deg at Islam er vanskelig å reformere , på mange måter så har vi jo her i Norge tatt mange steg bakover i forhold til hvordan muslimer ser på og behandler Nordmenn.

I de siste 10 årene har Muslimske kvinner gått fra å nærmest ikke bruke "hodeplagg" til å bruke disse daglig og vi har fått en god del flere radikale muslimer som preker sitt om oss Nordmenn i Moskeene vi har her i Norge.

Generelt så er det svært mange som har en holdning i forhold til Norge som går ut på å få mest mulig ved å gjøre minst mulig , noen kommer her og jobber noen måneder for å så kunne få diverse støtter senere når de ikke er i jobb lenger.

Kjenner selv familiemedlemmer som har hatt forhold til Muslimer i ung alder og hvor forholdet har blitt ødelagt av familien som ikke godtar et "Norsk ludder". Selvsagt Norske jenter kan guttene ha det "morro" med , men å gifte seg eller å ha et ekte kjærlighetsforhold kommer ikke på tale.

Det triste er jo egentlig at om disse familiene hadde utviklet seg i riktig retting de siste 10 årene så hadde trolig mange av dem ikke hatt et sånt konservativt forhold til Nordmenn , personlig føler jeg at det er hårreisende å ha en slik dobbeltmoral når du tross alt er Norsk statsborger og et medlem av samfunnet vårt.

Uansett det finnes også mange positive sider ved muslimer, feks :

*Det finnes flere muslimer som er flinke og ønsker å delta mer i samfunnet vårt! Har hatt flere på babysvømming der mor stiller opp i en faktisk stilig flerfarget heldekkende badedrakt og hvor begge to deltar og sosialiserer godt med de andre foreldrene.

*Mange muslimer ønsker virkelig å bli godt kjent med naboen sin og stiller ofte mer opp enn din Norske Nabo om det skal være noe, men da bør man også vise selv at man bryr seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men trådstarter, jeg har lyst til å spørre deg tilbake: Hvorfor spør du? Om Obama faktisk var en muslim, hva så?

Fordi din religion eller dine tanker om verden har stor påvirking på deg. Er ikkje uten grunn at muslimar oppførar seg som dei gjer.

Ka mene du?

Hvordan oppfører seg muslimene?(Tenker du på Osama bin Ladin og terror ?)

http://www.vg.no/nyh...?artid=10066598

;)

hvis en muslim er gal i hodet da er alle muslimer det samme?

bare fordi ABB er en terrorist da er alle norske terrorister?

I hvert samfunn finnes det både gode og dårlige mennesker

Ezio :)

Lenke til kommentar

Det er riktig Ezio, det finnes gode og onde mennesker I alle samfunn. Likevel tror ikke alle samfunn I prinsippet om individets rettigheter til aa si og gjoer som de vill saa lenge det ikke gjoer noe ondt til andre mennesker. Moderne kristendom akseptere dette for det meste men ikke noe muslime sekter fra fattige, meget konservative land. Folk fra disse land kan ha det vanskelig aa akseptere og endre deres fundamentalist syn. Heldigvis finnes det mer moderne muslime sekter som er helt kompatibel med moderne vestige samfunn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Men trådstarter, jeg har lyst til å spørre deg tilbake: Hvorfor spør du? Om Obama faktisk var en muslim, hva så? Geir :)
Fordi din religion eller dine tanker om verden har stor påvirking på deg. Er ikkje uten grunn at muslimar oppførar seg som dei gjer.
Ka mene du? Hvordan oppfører seg muslimene?(Tenker du på Osama bin Ladin og terror ?)
http://www.vg.no/nyh...?artid=10066598 ;)
hvis en muslim er gal i hodet da er alle muslimer det samme? bare fordi ABB er en terrorist da er alle norske terrorister? I hvert samfunn finnes det både gode og dårlige mennesker Ezio :)

Kjære deg. Det eg pratar om er generell og gjenntagande holdningar og handlingar i folk som for eksempel har Islam som religion. Det å tru at religionen Islam ikkje har noko å gjere med oppførselen til muslimar må være heilt bak mål.

Lenke til kommentar

Kjære deg. Det eg pratar om er generell og gjenntagande holdningar og handlingar i folk som for eksempel har Islam som religion. Det å tru at religionen Islam ikkje har noko å gjere med oppførselen til muslimar må være heilt bak mål.

Hva er så denne oppførselen som alle verdens muslimer, NAY, flertallet av verdens muslimer deler?

Du snakker om islams sanne ansikt, men er dette islams sanne ansikt? Har det ikke slått deg at islam også har en fredlig side? En side som sjelden blir framstilt i vestlig media? Kan du virkelig ikke se forbi dette?

It would be as grave a mistake to see Osama bin Laden as an authentic representative of Islam as to consider James Kopp, the alleged killer of an abortion provider in Buffalo, N.Y., a typical Christian or Baruch Goldstein, who shot 29 worshipers in the Hebron mosque in 1994 and died in the attack, a true martyr of Israel.

"The taking of one innocent life is like taking all of Mankind... and the saving of one life is like saving all of Mankind" - Holy Qur'an, 5:33.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Hva er så denne oppførselen som alle verdens muslimer, NAY, flertallet av verdens muslimer deler?

Du snakker om islams sanne ansikt, men er dette islams sanne ansikt? Har det ikke slått deg at islam også har en fredlig side? En side som sjelden blir framstilt i vestlig media? Kan du virkelig ikke se forbi dette?

It would be as grave a mistake to see Osama bin Laden as an authentic representative of Islam as to consider James Kopp, the alleged killer of an abortion provider in Buffalo, N.Y., a typical Christian or Baruch Goldstein, who shot 29 worshipers in the Hebron mosque in 1994 and died in the attack, a true martyr of Israel.

"The taking of one innocent life is like taking all of Mankind... and the saving of one life is like saving all of Mankind" - Holy Qur'an, 5:33.

Har eg nokon gang skreve at Islam ikkje har eit fredeligt ansikt? Å trekke fram at det er nokon kristne eller jødiske personar som har gjort noko gale er ganske tragisk av både deg og Tom waits for alice. Det eg skriver er at religion påvirkar folk, og at det gjer noko med oppførselen til personar. At det skal være så vansklig å forstå er rart. Om så kristne vender det andre kinnet til, om buddistiske munkar mediterar eller om musliminar ber mot mekka må jo dette være påvirkingar av religion.

Lenke til kommentar

Hvilke særtrekk ved holdninger og oppførsel er det du mener religionen gir muslimer da, Oleoh? Som et slags svar på det samme spørsmålet tidligere, har du jo allerede lenket til et oppslag der en kvinne blir avlivet av sin Taliban-ektemann og kompisen hans - er det et eksempel på holdninger og oppførsel man finner blant de fleste muslimer, synes du? Med andre ord, typisk muslimsk oppførsel?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Har eg nokon gang skreve at Islam ikkje har eit fredeligt ansikt? Å trekke fram at det er nokon kristne eller jødiske personar som har gjort noko gale er ganske tragisk av både deg og Tom waits for alice. Det eg skriver er at religion påvirkar folk, og at det gjer noko med oppførselen til personar. At det skal være så vansklig å forstå er rart. Om så kristne vender det andre kinnet til, om buddistiske munkar mediterar eller om musliminar ber mot mekka må jo dette være påvirkingar av religion.

Ja, at folk praktiserer sin religion og sine ritualer på grunn av deres deltakelse av en religion, er riktig. Men hvordan er dette kompatibelt med det du sa på forrige side, da du svarte på spørsmålet "Hvordan oppfører muslimer seg" med å linke til en artikkel om drap? Da er det vel like relevant av meg å trekke frem enkelttilfeller av drap gjort av kristne og jøder, og? Jeg er veldig forvirret, for nå ser det ut for meg som om du bare har trukket tilbake alt du har sagt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Hvilke særtrekk ved holdninger og oppførsel er det du mener religionen gir muslimer da, Oleoh? Som et slags svar på det samme spørsmålet tidligere, har du jo allerede lenket til et oppslag der en kvinne blir avlivet av sin Taliban-ektemann og kompisen hans - er det et eksempel på holdninger og oppførsel man finner blant de fleste muslimer, synes du? Med andre ord, typisk muslimsk oppførsel?

Kva eg synes har lite å sei. Observer dei du, så vil du sjå islams påvirking på dei. Det eg fortel er ikkje ulogisk for nokon, og eg trur du kan spør dei fleste relgiøse same spørmål og du vil få svaret at relgionen deira påvirka dei.

Lenke til kommentar

@ Balthier: Han er garantert sikh. Han skjuler turbanen nøye, bare.

fra spøk til alvor; Obama er nok temmelig sekulær, men med et overflate-belegg som troende kristen, fordi man blir ikke president eller presidentkandidat i USA uten å ha et visst skinn av religion (kristendon). Han er vel som de fleste amerikanere ikke fullt så sekulær eller rent ut ateistisk som det er vanlig her i landet, men noen bibelsvinger er han jo ikke. Eller koransvinger for den saks skyld. Eller granth-svinger. (Granth er altså sikhenes hellige bok, mulig det staves annerledes).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ja, at folk praktiserer sin religion og sine ritualer på grunn av deres deltakelse av en religion, er riktig. Men hvordan er dette kompatibelt med det du sa på forrige side, da du svarte på spørsmålet "Hvordan oppfører muslimer seg" med å linke til en artikkel om drap? Da er det vel like relevant av meg å trekke frem enkelttilfeller av drap gjort av kristne og jøder, og? Jeg er veldig forvirret, for nå ser det ut for meg som om du bare har trukket tilbake alt du har sagt.

Eg har ikkje trekt noko tilbake eg. Som sagt før var det meint som ein vits, passa så godt til debatten sidan det var i nyheitene den dagen. Kva eg meinar om muslimar sin påvirking av islam får være min meining, og det du ser får være din meining. Vi får observere den generelle oppførselen deira, lese koranen og sjå korleis religionen påvirkar dei.

Lenke til kommentar

Kva eg synes har lite å sei. Observer dei du, så vil du sjå islams påvirking på dei. Det eg fortel er ikkje ulogisk for nokon, og eg trur du kan spør dei fleste relgiøse same spørmål og du vil få svaret at relgionen deira påvirka dei.

Nei. Det er ingen annen konklusjon å trekke ut fra det du skriver, at du faktisk mener at disse Taliban-tullingene er gode eksempler på vanlig "muslimsk" oppførsel.

Må derfor også konkludere med at du og Talibanerne har mye til felles.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...