Axl Rose Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Hei! Har problemer med å boote min nye maskin som ble satt sammen i går. Googlet litt og ser at flere har det samme problemet. Når jeg prøver å boote "twitcher" cpu-vifta ca. 1/8 i sekundet i stedet for å starte. Det virker som den sliter. I BIOS bytter hastigheten mellom N/A og 1100 rpm ca. hvert tredje sekund selv om vifta bare twitcher. Et par ganger har den startet etter et par minutter og jeg har klart å boote etter å ha vært innom BIOS. Viften er stock-vifta som følger med i7-3770k og hovedkortet mitt er sabertooth z77. Jeg har VELDIG lite peiling på pc så jeg håper noen forstår hva problemet er. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Kontroller at PSU er i orden. Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Hei! Har lignende problem med min nybygde PC, men dette skjer svært sjelden. Noen ganger stopper den i BIOS'en med feilmeldingen: "CPU FAN error, please enter BIOS" ellerno. Jeg går inn i BIOS og ut med en gang og PC'n funker fint igjen. Hvorfor skjer det bare av og til? Min egen teori er at CPU-vifta (Arctic Cooling Freezer PRO 13 C/O) opererer på lave RPM og sensorer i hovedkortet registerer hvis den blir for lav, f.eks av og til ved boot. Innspill? Lenke til kommentar
kal.50 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Går ut fra at dere har plugget vifta i den kontakten som er merket cpu fan og ikke en av de andre viftekontaktene på hovedkortet.? Lenke til kommentar
ole a Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Jeg hadde samme problemer med sabertooth kortet, bare satt cpu vifta inn i "cpu fan 2" i stedet for 1, da gikk alt som smurt Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Går ut fra at dere har plugget vifta i den kontakten som er merket cpu fan og ikke en av de andre viftekontaktene på hovedkortet.? Jada, plugget i CPUFAN. Hadde ingen problemer de første dagene. Det her kom først etter et par dagers bruk, utrolig merkelig. Endret 4. juli 2012 av Ebbe2 Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Er ganske sikker på at det er sensoren som lager feilmelding i BIOS. Startet PC'n nå og fikk denne feilmeldingen: Dermed går jeg inn i BIOS og ser at sensoren for CPUFAN ligger på 600-700 RPM og fortsetter å øke, etter et par min er den rundt 800 RPM. Videre BIOS finner jeg "CPU Fan Speed Low Limit". Denne stod på "600" og har satt denne til "400".: Virker som vifta ligger på grensen rundt 600 i starten, slik at den noen ganger faller under 600 RPM og feilmelding blir utløst. Er det sansynlig at jeg har funnet årsaken til feilmeldingen? Lenke til kommentar
ole a Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Vil tro det skal være i orden nå da ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå