sindrecyril Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Hei. Regner med det er noen båtkyndige inne her som kanskje kan hjelpe meg. Jeg har hatt en Mørbas 15 foter med en eldre Mariner 30hk (fra 80 tallet en gang) som har gått noen lunde bra på sjøen. Men nå som båten har tatt kvelden kjøpte jeg meg ny båt (Strandfjord 510) som jeg hadde planlagt å bruke samme motoren på til jeg fikk råd til å kjøpe meg ny motor. Skuffelsen var da meget stor når det viste seg at motoren kom over vannet når jeg nærmet meg 5 knop... Med andre ord er stammen for kort for båten (litt rart siden de er ganske like bak, men det virker som den nye båten ligger høyere i vannet). Er det noen mulighet til å forlenge stammen på denne type motor?`Eller andre måter og få motoren lengre ned i vannet på... har ikke råd til ny motor nå så jeg håper det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Hei, har vært med på å forlenge stammen på en Evindrude 9.9 av samme samme årgang. Koster en del og tviler på at du får fatt i deler til å så gammel motor. Du trenger en ny stammebit + ny drivaksling + lengre kjølevannsrør + forlegelse av girmekanisme. Båter er enten laget for kort eller lang stamme og er ikke noen mellomting. Så dersom du vurderer å sage av hekken må det av en god bit. Motorbytte er eneste løsning. Skulle likt å se et bilde av bastarden! Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Du kan forlenge stammen på din motor. Du trenger da enten ett mellomstykke - eventuelt lengre nedre gearhus ( avhengig av motor ). I tillegg må du ha aksling for lang stamme, kjølevannsrør for lang stamme. Letteste måte er å kjøpe en delemotor med lang stamme og så flytte dette over. Å kjøpe delene ny blir meget dyrt. En annen ting er at du kan sage ned speilet på din Mørebas slik at kort stamme passer. Krever en del plasting og arbeide, speilet kan bli vel lavt og anbefales ikke å gjøre. Lenke til kommentar
Ethe Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Du har jo også alternativet med Powerlift Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Det enkleste er oftest best og billigst, selg motoren og skaff deg en motor i riktig lengde, eventuell prøv med en byttehandel. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Forskjellen er 5 tommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå