Gunfreak Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Så har bestemt meg for å begynnte å støpe, det er egentlig veldig lett, du kjøper metal, smelter det i en vanlig gammel stekepanne eller kjele, heller metalet over i formen, formen er laget av gummi silikon. 1 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 (endret) Figuer, muskettballer? what m..f. what? Hva slags temperaturer snakker vi om? På plate eller over ild? Endret 3. juli 2012 av MrLee Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 (endret) Så har bestemt meg for å begynnte å støpe, det er egentlig veldig lett, du kjøper metal, smelter det i en vanlig gammel stekepanne eller kjele, heller metalet over i formen, formen er laget av gummi silikon. Smeltet metall, i gummi/silikon former! Hører ut som et eventyr. Dette må du utdype! Ellers så burde du kanske også forklare hvilket metall, du tenker på. Hvilken stekepanne og hvilken varmekilde? Tinn og bly smelter ved relativt lave temperaturer og kan smeltes i tykk støpejens gryte og en kan benytte en propanbrenner, eller direkte på en kokeplate, som gir minst 1200W. Kopper og div kopper blandinger er heller ikke så problematisk. Men de fleste andre metaller, krever langt andre varmekilder og normalt må det da smeltes, i spesielle støpeovner. Endret 3. juli 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 3. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2012 Figuer, muskettballer? what m..f. what? Hva slags temperaturer snakker vi om? På plate eller over ild? Små duppeditter jeg trenger til model romskipet mitt, kanoner, forsterkinger, hangar opning osv. Bruker bare stekeplate. Så har bestemt meg for å begynnte å støpe, det er egentlig veldig lett, du kjøper metal, smelter det i en vanlig gammel stekepanne eller kjele, heller metalet over i formen, formen er laget av gummi silikon. Smeltet metall, i gummi/silikon former! Hører ut som et eventyr. Dette må du utdype! Ellers så burde du kanske også forklare hvilket metall, du tenker på. Hvilken stekepanne og hvilken varmekilde? Tinn og bly smelter ved relativt lave temperaturer og kan smeltes i tykk støpejens gryte og en kan benytte en propanbrenner, eller direkte på en kokeplate, som gir minst 1200W. Kopper og div kopper blandinger er heller ikke så problematisk. Men de fleste andre metaller, krever langt andre varmekilder og normalt må det da smeltes, i spesielle støpeovner. Vi snakker om "model metal" det er 54% bly 11% tin og 35% Bismuth, smelter på 138 grader, er klar til støping ved ca. 200 grader. Gummi/siliconen er laget spesielt for å støpe med dette metallet, Så klart du må holde øye med metallet det kan bli for høy tempratur og da kan støpe-gummien begynne å ryke og bli skadet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå