Gå til innhold

Oppgradering til Windows 8 blir billigere enn noen gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å unngå lekkasje til andre systemer som Android og iOS, gir Microsoft rabatt på ny Windows for gamle brukere. iOS, Android og Linux selges samlet sett på mange flere enheter enn Windows, og Microsoft må gjøre mye mer for å beholde lojaliteten til gamle kunder. Spørsmålet er om Microsoft-rabattene er nok for å stagge stagnasjonen i Windows-salget i den eksplosive veksten med smarte Internett-enheter med iOS, Android og Linux. Se oversikt over salget:http://www.tablet-news.org/wp-content/uploads/2012/02/post-PC-era-is-coming.jpg

 

Microsoft kan ikke tape noe som helst til Android/iOS, da ingen kan installere Android/iOS på sin PC. (Joda, Android-x86 "funker")

 

Det er irrelevant om enheter med Android/iOS selger bedre enn Windows, da de ikke kan erstatte en PC. Noe overlappende funksjonalitet, men fremdeles bare et subsett av hva man kan gjøre med en PC. Alle jeg kjenner har begge deler. Folk har både sandaler og sko, hver til sitt bruk.

 

MS prøver å spre ut Win8 så kjapt som mulig. Hvilken bruker vil bytte til Win8 som egentlig er fornøyd med Win7? Langerstrategien funker bra enda den, så lenge de tjener på det senere. Som f.eks vha MS Store/Market Place.

En annen sak er at de også spiller på de som er motvillige nå, da de må betale mere hvis de likevel vil ha Win8 senere.

 

Men jeg forventet ikke mindre fra selveste Knut Yrvin og hans utsagn om Microsoft. Velkommen til hw!

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke at jeg kommer til å bytte over til Windows 8, Os'et føles som en ren "kosmetisk" oppgradering og sånn sett så er det ikke akkurat noe jeg personlig føler meg tiltrukket av.

Det hadde sannsynligvis vært langt bedre om man ikke fikk stappet endringene ned i halsen, men kunne selv velge å tilpasse måten man jobber på i forhold til hva man er vant til og hva man har av hardware , ikke alle kommer til å sitte på en "touchscreen" med det første.

 

Nei, får nesten ta en vurdering av Os'et senere når det lanseres og se hvor bra det blir kontra W7

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

[pirkemodus]

Oppgradering til Windows 8 blir billigere enn noen gang

Vel, det har vel aldri tidligere vært oppgradert til Windows 8 så det kan umulig bli noen endring av den prisen.

 

(Jeg går ut fra at de fleste allikevel gjetter seg frem til at overskriften referer til en pris sammenligning mot tidligere tiders lanseringer av nåværende windows produkter, men overskriften i seg selv er noe meningsløs dersom den leses bokstavelig.)

[/pirkemodus]

 

Når det gjelder prisen burde Vista kundene ha fått Win 7 kostnadsfritt for lenge siden. Det er også et spørsmål om Win 8 er en oppgradering eller en nedgradering fra Win 7. Således kan en jo også argumetere at "Nedgradering til Windows 8 blir dyerere enn noen gang".

Lenke til kommentar

Windows 8 er på alle måter bedre enn windows 7. Den yter bedre, er raskere generelt og har mer funksjonalitet enn det de fleste er klar over - i tillegg så er metro valgfritt. Det at mange ikke ønsker å oppgradere til windows 8 bare på bakgrunn av at den mangler en start-knapp blir for idiotisk fra et objektivt perspektiv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er nok litt innfløkt. Alle maskiner som selges fra og med 2. juni med OEM-lisens er oppgraderbar til W8.

https://windowsupgra...ome/ProgramInfo

 

Oppgraderingen som omtales i denne saken sier ikke noe om den gjelder OEM eller ikke, men trolig ikke etter som MS kjører dette oppgraderingsløpet på maskiner solgt etter 2. juni.

 

Jeg kom til samme konklusjonen, at det trolig ikke gjelder OEM-versjoner. Det har ikke gjort det før, og det er ikke spesifisert at det vil gjøre det nå. Men det finnes unntak historisk sett, f.eks. at man har kunnet kjøpt oppgraderinger i kampanjer direkte fra produsent (f.eks. Acer) i ettertid.

 

Men det er et vesentlig poeng for denne artikkelen om det ikke gjelder OEM, da jeg vil tro at OEM er det et overveldende flertall bruker.

 

Når det gjelder maskiner som er oppgraderbare, regner jeg det som en kampanje mer enn en type lisens. Har tidligere vært borti det på jobb, og det har vært en og annen omgang og runddans for å installere, anderledes enn en vanlig upgrade. Kampanjen er helt nødvendig, ellers ville salget av Windows og PC'er stoppet helt opp de neste månedene.

Lenke til kommentar

Det at mange ikke ønsker å oppgradere til windows 8 bare på bakgrunn av at den mangler en start-knapp blir for idiotisk fra et objektivt perspektiv. :)

 

 

 

 

Er det din forståelse at folk ikke ønsker å oppgradere på grunn av startknappen? Ja, det hadde kanskje vært litt idiotisk. Men da skjønner jeg ikke at du klarer å tolke det folk sier sånn.

 

 

Det folk ikke ønsker, er endringene i startmenyen. Spesifikt der det fjernes funksjonalitet, og der funksjonaliteten ikke er egnet for en stor skrivebordsoverflate, for eksempel over flere store skjermer, eller der funksjonaliteten ikke er egnet for et komplekst applikasjonstre. Synes du det er idiotisk at folk reagerer på der funksjonaliteten blir dårligere egnet for deres bruk?

 

 

 

i tillegg så er metro valgfritt

 

Kilde?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det at mange ikke ønsker å oppgradere til windows 8 bare på bakgrunn av at den mangler en start-knapp blir for idiotisk fra et objektivt perspektiv. :)

 

 

 

 

Er det din forståelse at folk ikke ønsker å oppgradere på grunn av startknappen? Ja, det hadde kanskje vært litt idiotisk. Men da skjønner jeg ikke at du klarer å tolke det folk sier sånn.

 

 

Det folk ikke ønsker, er endringene i startmenyen. Spesifikt der det fjernes funksjonalitet, og der funksjonaliteten ikke er egnet for en stor skrivebordsoverflate, for eksempel over flere store skjermer, eller der funksjonaliteten ikke er egnet for et komplekst applikasjonstre. Synes du det er idiotisk at folk reagerer på der funksjonaliteten blir dårligere egnet for deres bruk?

 

 

 

i tillegg så er metro valgfritt

 

Kilde?

Alle og en hver har såklart lov til å like en ting over en annen. Noen liker mappestrukturer i tre-format, noen liker det ikke, men det har altså vært startmenyen frem til nå, foruten hurtigstart og kjør/søkefeltet. Hvordan folk har strukturert startmenyen har vært forskjellig. Noen har egen mappe for alle SW-produsenter, noen har kategorier bassert på type applikasjon, som spill, skriveprogrammer etc. Og noen blander disse, eller har et virvar av mapper. Men på en eller annen måte fungerer dette for de fleste.

 

Personlig har jeg sluttet å arangere startmenyen og kjører inn det som er default. Deretter bruker jeg en kombinasjon av startlinjen der jeg har applikasjoner jeg bruker hver dag, hurtigvalg på startmenyen, og kjørfeltet. Veldig sjelden er jeg inn i trestrukturen og blar.

 

Windows 8 har i metro også mulighet for å legge inn applikasjoner, og disse kan grupperes slik man selv ønsker. Det ser riktig nok ikke ut som et tre, men man kan ha alle spill for seg, alle nettlesere for seg, osv. Altså, man har mulighet til å strukturerer på tilsvarende måte som i startmenyen.

 

Jeg ser heller ikke at flerskjermoppsett er et problem. Selv har jeg fire 24" hvor to står på høykant. Har ikke noe problem med å bruke windows 8 med et slik oppsett.

 

En ennen morsom ting som kommer med Win8 er at hver oppgavelinje på hver skjerm inneholder de applikasjonene som kjører på den spesifikke skjermen. Man behøver ikke ned å klikke på primaryskjermen for å hente opp en applikasjon som to skjermer til høyre etc.

 

Eventuelt kan man ha alle applikasjoner på taskbaren på primaryskjermen, og vise kun applikasjonene som kjører på den enkelte skjermen på de andre.

 

Eller, alle applikasjoner vises på alle oppgavelinjer.

 

Dette er en detalj jeg ønsker velkommen da jeg til en hver tid har mellom 10 og 20 forekomster på oppgavelinjen, noen ganger flere.

 

Her er eksempler på mange skjermoppsett, og funksjonaliteter som er knyttet opp mot disse.

http://blogs.msdn.co...e-monitors.aspx

 

Demo av Metro og dual monitor.

http://www.youtube.com/watch?v=NFBa5C2crdo

 

Kjører du 6 27" med 2x3 oppsett og eyefinity etc. som i praksis gir deg en stor sammenhengende skjermflate kan man kanskje oppleve at metro ikke skalerer fullt ut hele tiden, men det gjør da heller ikke startmenyen for å si det sånn.

 

http://www.youtube.com/watch?v=jW95UWQG5pE

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Noen liker mappestrukturer i tre-format, noen liker det ikke (...) Men på en eller annen måte fungerer dette for de fleste.

 

Dette er vel et hovedpoeng. Men allerede i Windows 7 sluttet man å kunne bruke mappestrukturen fullt ut, så det er noe som er tatt fra oss over tid, og ikke helt nytt i Windows 8. Uansett er det funksjonalitet som er lagt til (tiles) og funksjonalitet som er fjernet (trestruktur).

 

 

Windows 8 har i metro også mulighet for å legge inn applikasjoner, og disse kan grupperes slik man selv ønsker.

 

Dessverre er for mange tiles en dårlig erstatning for en trestruktur. Folk bruker gjerne trær og ikke grupperinger når de tegner tankekart. Har selv hatt tiles/grupperinger av ikoner på desktopen (gjennom Stardock Object Desktop) og det gir strengt tatt ingen forbedrelse over vanlig drag & drop plassering, ut over at man kanskje tenker litt bedre gjennom det enn når man flytter på ikoner til vanlig.

 

 

 

Jeg ser heller ikke at flerskjermoppsett er et problem. Selv har jeg fire 24" hvor to står på høykant. Har ikke noe problem med å bruke windows 8 med et slik oppsett.

 

Det er godt å høre.

 

 

 

 

En ennen morsom ting som kommer med Win8 er at hver oppgavelinje på hver skjerm inneholder de applikasjonene som kjører på den spesifikke skjermen. Man behøver ikke ned å klikke på primaryskjermen for å hente opp en applikasjon som to skjermer til høyre etc.

 

Vil ikke akkurat kalle det en morsom ting, det er heller en nødvendighet. Slik har jeg hatt det så lenge jeg har jobbet med flere skjermer (siden Windows XP) men det har da vært nødvendig å anskaffe tredjeparts freeware for å få det til.

 

Kjører du 6 27" med 2x3 oppsett og eyefinity etc. som i praksis gir deg en stor sammenhengende skjermflate kan man kanskje oppleve at metro ikke skalerer fullt ut hele tiden, men det gjør da heller ikke startmenyen for å si det sånn.

 

 

Eyefinity kan ikke brukes til å demonstrere multimonitor setup, da Windows tror du jobber på en enkelt skjerm. Som du ser på video #2 der, så er det faktisk ganske ubrukelig. Fikk heller ikke noe ut over video #1 - der brukte han også bare 1 skjerm mens den andre skjermen fungerte som fotoramme.

 

Nå, demonstrér hvordan du tilpasser størrelsen på en metroapplikasjon til den størrelsen du trenger, for så å dra det over på den skjermen der du trenger å ha den. Kan ikke det, nei? Det kan du med Windows 7. Dette er ikke framskritt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Du påstår at Metro vil være valgfritt. Flere artikler, inkludert denne påstår det motsatte: http://www.hardware....lsker-vi/110528

 

 

Jeg har lastet ned Windows 8, men fikk ikke installert den da jeg prøvde pga jeg ikke hadde nettverkstilgang i halvannen uke... Derfor har jeg ikke fått testet det så mye som jeg ønsket. Har kjørt online-demoen da, men den var gammel.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Du påstår at Metro vil være valgfritt. Flere artikler, inkludert denne påstår det motsatte: http://www.hardware....lsker-vi/110528

 

 

Jeg har lastet ned Windows 8, men fikk ikke installert den da jeg prøvde pga jeg ikke hadde nettverkstilgang i halvannen uke... Derfor har jeg ikke fått testet det så mye som jeg ønsket. Har kjørt online-demoen da, men den var gammel.

 

Du kan skru av Metro slik at du får et skrivebord som er veldig likt Windows 7 - minus start knappen. Dette definerer jeg som valgfritt i likhet med Aero og Windows 7. På en annen side så kan Metro være ganske bra for de som ønsker en dedikert gaming PC og/eller et mediesenter - liker man ikke dette så kan man deaktivere Metro. :)

Lenke til kommentar

Du kan skru av Metro slik at du får et skrivebord som er veldig likt Windows 7

 

Det du mener å si er vel at du kan hoppe ut av Metro? Metro er ikke valgfritt.

 

http://www.zdnet.com...s-opt-out/19307

 

http://social.msdn.m...1-598ec6dbe04b/

 

"In the Developer Preview of Windows 8, you could remove Metro by deleting the shsxs.dll file, but you can’t do this in the Consumer Preview. Metro is now baked into Explorer.exe itself."

 

Det finnes imidlertid tredjepartsløsninger som kan slå av Metro-GUI'et, sånn som Metro Controller. Laget spesifikt for å gjøre det som du sier er valgfritt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler folk å holde seg unna den "digitale" utgaven hvis den ligner på windows 7-utgaven (seriøst, "digital"? så den fysiske utgaven er analog, da?). Den nedlastbare oppgraderingen til Win 7 er ganske ubrukelig, den fungerer bare når man oppgraderer en installert versjon av windows, og jeg er ganske sikker på at det ikke går ann å foreta en ny installasjon i det hele tatt. Dvs, hvis noe slutter å fungere må du først installere Vista, så oppgradere med den .exe filen. DVD-en som kommer med den nedlastbare versjonen kan installere en fersk versjon av windows, men produktnøkkelen er bare for oppgradering, så det kan også gi problemer (det fungerte for meg å installere win7 med den DVDen uten en produktnøkkel og så bruke "Anytime Upgrade" for å installere den samme versjonen med oppgraderings-nøkkelen, men så fungerte ikke det neste gang.. ).

 

Så vidt jeg har skjønt går det ikke an å oppdatere XP til Windows 8. Hvordan forklarer du da at man kan kjøpe Windows 8 til oppgraderingspris dersom man eier XP?

Lenke til kommentar

-snip-

 

Dette er enkelt og blir kanskje (mest sannsynelig) en simpel innstilling i fremtiden...

 

Når du kjører Windows 8 så bruk Regedit og dermed søk etter:

 

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer

 

Etter dette så redigerer man 'RPEnabled' fra 1 til 0.

 

= valgfritt og krever ingen ferdigheter. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...