Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klønete oppsatt arbeidstider, samt endring av oppsatte timer, lovlig?

Tmz

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg jobber for tiden i matbutikk og vi benytter slike vaktlister for å se hvilke dager og timer vi skal jobbe, ofte pleier disse å vise arbeidstider 3-4 uker frem i tid. Det første jeg lurer på er om når jeg først er satt opp en tid, kan da sjefen gå å endre denne tiden uten mitt samtykke? Dette har nemlig skjedd med meg to ganger nå, den første gangen var det snakk om bare et par dager i forveien, jeg har for vane å sjekke denne vær gang jeg er på jobb, jeg jobber ca 150 timer i måneden til tross for deltidsstilling så klarer jo ikke huske alt i hodet, men i det første tilfelle var jeg bare plutselig skrevet på 3 ekstra vakter, uten at sjefen hadde snakket med meg noe som helst.

Men nå så jeg også at sjefen har endret arbeidstiden mine igjen, og slik det er satt opp nå skal jeg jobbe til 23.30 den ene dagen og starte kl 06.00 neste dag. Og jeg har litt kjørevei til jobb osv, så det sier seg selv at det blir minimalt med søvn på meg denne dagen da...

Jeg har byttet litt vakter for å få meg fri når jeg skal på ting osv så jeg har jo hatt slike arbeidstider før også, men da har jeg liksom valgt det selv, og jeg har egentlig funnet ut at det ødelegger meg ganske mye, og jeg blir helt utmattet av det. De gangene jeg har jobbet slik før har jeg kanskje fått 1-2 timer søvn og det sier seg selv at ikke er nok og da er jeg helt ødelagt når jeg er ferdig på jobb neste dag og døgnrytmen blir helt på utur.

Men det jeg egentlig lurer på er om dette er lovlig, og hvordan er reglene rundt det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke lovlig, av flere grunner.

1: aml § 10-3:

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

I dette ligger det at du har rett til å bli hørt (via din tillitsvalgte) når vaktplanen settes opp, og det innen to uker før iverksettelse av vaktlisten.

2: Det ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett å bestemme når de ansatte skal jobbe, men den retten kan begrenses ved avtale, enten i arbeidskontrakt eller "løpende avtaler". En vaktliste er, når du har fått den, å anse som en slik avtale. Arbeidsgiver kan ikke ensidig endre den - det krever din godkjennelse.

Dette var rent generelt. Rent spesielt, for ditt springskift, gjelder følgende

3: § 10-8 (1):

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.

Fra du går av vakt til du går på vakt skal det altså være minst 11 - elleve - timer. Dette kan begrenses ved tariffavtale, men maksimalt til 8 - åtte timer, og jeg tipper du ikke er omfattet av slik tariffavtale (men det vet jeg selvfølgelig ingenting om).

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Om jeg er under tariffavtale eller ikke er jeg ikke sikker på, men det står vel i arbeidsavtalen som jeg regner med jeg har liggene et sted. Ser ofte at vaktene er satt opp slik at det bare er 8 timer imellom så tror kanskje jeg er det, men nå er det litt slurv med reglene på jobben da, vi har ikke betalt pause for eksempel, men det hender av og til at vi må avbryte pausen fordi det kommer mye kunder osv. Men akkurat det gidder jeg ikke krangle noe på.

Uansett løste det seg ganske greit den gangen tidligere, når jeg tok det opp med sjefen sa han bare at jeg kunne velge om jeg ville jobbe eller ikke, altså jeg kunne komme om det passet for min del.

Jeg sa ifra til sjefen idag og lurte på hvorfor jeg var satt opp slik, og han sa at det ikke var han som hadde endret tiden, men at det var hun som har ansvar for å sette opp timene som hadde gjort det. Jeg synes riktignok det høres litt rart ut mtp at det var hun som kom å sa ifra til meg første gangen at det ikke var lovlig å endre på timene uten mitt samtykke da hun så at jeg plutselig hadde fått veeldig mange vakter.

Uansett sa sjefen at han skulle tilpasse timene, for han skjønte det var litt vanskelig for meg med bare 6,5 t pause mellom arbeidsdagene. Men er mye ferie og sånn så sikkert derfor det er vanskelig, men da vet jeg ihvertfall at jeg kan si at det er ulovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...