Gå til innhold

SW JediKnight 3 - Er det bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert, har jo ikke kommet enda, og i følge VG skal det ikke komme i Norge før 29. nov. (det er XboX men)

 

Se lucasart sin side om spillet da vel, har ikke link akkurat her, men det skulle ikke være veldig vanskelig å finne. Hvis du ikke allerede har gjordt det, bør du prøve SW: Jedi Knight 2. (gamer har en omtale av det også)

Lenke til kommentar

Spillt igjennom nå og har litt blandede følelser. Som SW fan er det helt klart et kjøp på PC når det til slutt dukker opp her. Ligger på forhåndsbestilling....6mnd, juhu!

 

Men, til selve spillet: Det er ganske identisk til JK2, ingen klare grafiske forbedringer om enn kanskje modellene har blitt endel bedre? De snakket om høyere poly, så det er smurt på med detaljer som er supert, men stort sett er det helt likt JK2. Og det er supert! Mer spill, mindre fjas.

 

Innholdsmessig er det litt annerledes - du har liksom stadier du går igjennom, istedenfor hvert brett etterhverandre. 3 stadier på 5 brett hver, og et par 'story' brett innimellom. Mye flere unike locations og settings som er spennende (en sandcrawler på tatoine, kjøre speedere etc), og siden oppbyggningen er helt annerledes får du liksom kjørt deg litt her og der.

 

Friheten i missionvalg er så som så egentlig - du kan fritt velge mellom hvert av de 5 bretta i hvert stadie, men du får ett poeng å putte i en forcepower hvis du tar ett, så du ender opp med å ta alle likevel. Siden du likevel skal ta alle er det like greit å ta dem i rekkefølge likevel, så "non-linear" var nok mest salgshype. Men jeg klager ikke jeg, mye morro locations som sagt.

 

RPG elementene som ble hypet er også helt fraværende. Du kan velge mellom 8 forcepowers, 4 light og 4 dark, og mikse dem helt fritt hvis du vil. Om du har bare light eller dark powers har det ingenting å si - du får bare noen kommentarer om å "passe deg". Enda teitere blir det når du mot slutten kan velge å gå "light" eller "give in to the dark side", spesielt siden du kan gjøre dette uansett hva du har av light/dark forcepowers. Denne siden av spillet kunne vært gjort så mye mer med, litt trist.

 

Hvis de mente at "RPG" elementene var at du kunne velge ditt eget utseende så stemmer det - sånn nesten. Du kan velge mellom 6 raser, 3 damer (tvilek, zabrak, human) og 3 menn (human...greedo folka, og en til), og hver modell har du head/torso/legs du kan skifte, med noen få valg i hver. Jeg ble litt skuffa her - hadde forventa meg mye mer variasjon, selv om den lærkledde tvilek dama mi var morro =)

 

Hovedpoenget er likevel at spillet tar det som var mest morro i JK2 - kveste alt som leer på seg med et lyssverd - og ekspanderer enormt i denne retningen. Første gangen jeg spilte igjennom brukte jeg kanskje laser våpen et par ganger, og andre gangen aldri =)

 

Men...det hørtes veldig negativt ut. Det er ikke det - JK3, eller JA er et supert spill. Likte du JK2 har du garantert storkos med JA! Og det ser helt kurrant ut. Kanskje flere utviklere kunne gjort som dette - brukt en engine de var kjent med og laget flere supre spill enn å finne opp hjulet gang på gang

 

Cheers,

Ellusion

Lenke til kommentar

Men, til selve spillet: Det er ganske identisk til JK2, ingen klare grafiske forbedringer om enn kanskje modellene har blitt endel bedre? De snakket om høyere poly, så det er smurt på med detaljer som er supert, men stort sett er det helt likt JK2. Og det er supert! Mer spill, mindre fjas.

 

Så du mener at grafikkforbedringer er fjas ja ? Helt klart en stor SWJK som ikke vil bli skuffet her. Det er et dårlig spill hvis grafikken ikke er blitt noe særlig forbedret ifra forgjengeren. Hvis de bare skulle bygge videre på den eksakt samme motoren så kalles det EXPANTION...

Lenke til kommentar

Men, til selve spillet: Det er ganske identisk til JK2, ingen klare grafiske forbedringer om enn kanskje modellene har blitt endel bedre? De snakket om høyere poly, så det er smurt på med detaljer som er supert, men stort sett er det helt likt JK2. Og det er supert! Mer spill, mindre fjas.

 

Så du mener at grafikkforbedringer er fjas ja ? Helt klart en stor SWJK som ikke vil bli skuffet her. Det er et dårlig spill hvis grafikken ikke er blitt noe særlig forbedret ifra forgjengeren. Hvis de bare skulle bygge videre på den eksakt samme motoren så kalles det EXPANTION...

Lenke til kommentar

Nja, jeg tror du misforstår meg litt. Det er alt for mye fokus på grafikk og fx om dagene spør du meg - utviklingen av spillene tar lenger og lenger tid, koster mer penger, og ender opp som oftest som mcdonalds mat: fint å se på men stort sett bare luft.

 

Så tingen er heller den at jeg gjerne kunne tenke meg 3x JK spill som brukte samme motor, enn bare ett som feks brukte D3 motoroen. Jeg er mer interessert i det som er inni og klarer ikke å holde interessen så lenge på blinkene lys og blanke overflater når det er det eneste som er ment å underholde. Akkurat som jeg gladelig hadde punga ut 500 for et nytt fallout med samme grafikk-motor, men med nytt innhold =)

 

Kan kanskje høres litt bitter ut, men skuffelsene blir bare større og større etterhvert, med FPS som den store synderen. For hvert gode/ok fps om dagene er det 20 som rett ut suger =/

 

Men poenget er fremdeles at JA var helt supert - fullgodt spill laget på 2 år =)

 

Cheers,

Ellusion

Lenke til kommentar

Runda det for 15min siden. Helt greialt spill i grunn, men ville nå ikke akkurat ha punga 500kr for det, med tanke på alle de heavy spelle som kommer september/oktober/november.

 

Noe jeg elska var muligheten til å sparke andre jedi-folk uttafor stup, om man f.eks slåss på en klippe. "wææææ-æææh..." ¤dunk¤ 8)

Lenke til kommentar

Holder på å spille det nå, og jeg syns det er veldig artig. Mange artige akrobater man kan gjøre. som gjør spillet mye kulere.

 

Ellusion, er det bare 3 stadier? Dette syns jeg høres utrolig kort ut egentlig. Jeg er på andre settet med 5 brett, og er kommet til 4. mission der. Jeg syns det har tatt kort tid å komme dit, iallefall hvis jeg er halvveis.. Missionene er ikke så veldig lange heller. (regner med at de blir lengre på siste sadiet.)

Men et spørsmål, når får man 2 lightsabers eller en dobbel en?

Lenke til kommentar

Golwin: Det er nok bare 3 fullgode stadier der du kan velge brett ja, men det er jo litt innimellom disse da. Du har 2 brett før det første stadiet, introduksjon og en liten tutorial, så 5 brett, så et lengre oppdrag på Hoth med en boss-type. Så kan du velge en ny stil å svinge sverdet med (fast eller heavy) og 5 nye brett i neste stadie.

 

På slutten av andre stadie får du ett nytt slikt stort oppdrag (flere brett i ett liksom) og mister til slutt sverdet ditt. Nå kan du velge sverd på nytt - enten ett enkelt med alle 3 styles, dual (i forskjellige farger også =) eller dobbel. Dual og dobbel er litt begrenset i at du bare har en style å sloss med (medium), men du kan mikse litt innimellom som å slå av den ene enden på den dobble, bare bruke en av to etc.

 

Så er det 5 nye brett du kan velge, før til slutt en lengre serie med "story" brett.

 

Men ja, det virket kanskje litt kort alt etter hvilken vanskelighets grad. Artig var det helt klart, og jeg satte igang igjen umiddelbart etter jeg hadde vært gjennom første gang, med ny character og nye forcepowers =)

 

Cheers,

Ellusion

Lenke til kommentar

takker, gleder med til slutten av andre stadiet nå =)

 

Får prøve på en annen vanskelighetsgrad senere, selv om det er gankse gøy å bare kunne løpe rundt med lightsaberen uten å måtte være så forsiktig =)

Syns ikke spillet blir like gøy hvis man må være mye mer forsiktig, f.eks. måtte bruke pistolene osv. til å ta ut fiendene fra avstand..

Lenke til kommentar

nå er jeg ferdig, og er egentlig litt skuffa. som sagt var det kort. Men jeg syns ikke noe særlig om missionene heller. Man har den hovedhistorien som forsåvidt er grei, men jeg syns at man gjør så lite med den. Nesten alle mission man drar på har ikke noe med historien å gjøre, er nesten bare sånne jeditreningsmission.. men men. Jeg syns det hadde vært bedre hvis alle mission fulgte en story-linje. Akkurat sånn som de store "mellombretta" er. Nå er det sånn: "Det er dukket opp 5 problemer rundt om kring, du kan løse disse mens Luke finner ut mer" eller noe.

 

Jeg er enig med Ellusion om det dark/light side greiene. Et sted kommer nesten opp: "Press A for light side, Press B for dark side." De sier noen ganger sånn "I sense much anger in you, be careful of the dark side." Dette er ikke noe man kan bestemme selv. Men sånn som i alle de småmissionene som man tar, det skulle vært MYE større frihet i hvordan man håndterte de. Når man kom de, så kunne man velge om man ville bekjempe kriminaliteten der eller hjelpe til, og da blitt mer dark/light jedi. For alle missionene har en "fasit"-slutt. (Slutten blir sikkert forandra om man velger å bli sith eller ikke), men dette er ikke før langt ute i spille. Det skulle vært mye mer som KOTOR når det gjelder frihet og light/dark side.

 

Det burde også gått an å ødelegge mye mer. Både med lightsaberen og med forcen. Ting man kan dytte/dra på med foren, må man gjøre. For de som har spilt det, helt på slutten i det sand greine, (rett før siste tempelet), så må man dytte ned en sånn stor stein stolpe, dette må man gjøre for å komme over. Men der i nærheten står det mange andre stolper, som man ikke kan gjøre noe med, hvis man hadde kunne dytta ned disse også (selv om det ikke hadde noe for seg) så syns jeg at det hadde vært mye kulere. Det samme med å ødelegge steiner og invetar med lightsaberen. Jeg tror jeg fant 2 steder hvor man faktisk kunne kutte litt i noen stolper uten at det hadde noen hensikt. Jeg syns det hadde vært mye kulere i lightsaber dueller at man fikk svinga lightsaberen intill veggen og sånn så hadde det falt ned biter fra den, istedet for at det bare kommer noen striper. Sånn at man etter en kamp i et rom, så så rommet helt hærpa ut etterpå, masse hull i vegger og gulv. :-)

 

En annen ting som hadde vært kulere var hvis man kunne bruke forcen mer til å plukke om ting, dette kan man ikke i det hele tatt. (Akkurat sånn som man kan i Half-Life 2, plukke opp gjenstander og hive de rundt, for de som har sett videoer fra spillet.) Dette ville gjort spille mye tøffere, hvis man kunne ta med seg store steiner og sånn å hive de rundt =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...