casus Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Er nybegynner og vel så det, bare så det er sagt. Vil likevel ha bra optikk, så jeg får mest mulig ut av kameraet! Noen som har gode forslag til objektiv? I første omgang skal jeg ha meg noe som funker til div. oppgaver. Ikke noe tele - det får komme senere Prismessig tenker jeg rundt 4000,- maks. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Tamron 17-50mm f/2.8 VC kan jo være et greit startpunkt. Den erstatter kit-objektivet med en skarpere og mer lyssterk utgave. Lenke til kommentar
casus Skrevet 2. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2012 Har du link til objektivet? Hvor bruker folket her å handle slikt? Takker for tips! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Jeg kjøper fotoutstyret mitt på Japan Photo eller FotoVideo. Er skeptisk til å kjøpe foto av kjedene som kanpt nok ser forskjell på en støvsuger og et teleobjektiv. Link hos Japan Photo. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 (endret) Du kan bruke prisguiden for og sammenlingne priser, hvis du kjøper tredjeparts-objektiver vil jeg anbefale en seriøs fag-forhandler, gjelder forøvrig også originaloptikk, det behøver ikke og bli dyrere, men hjelp/kunskapene de innehar er veldig hendig og benytte seg av. Tamron 17-50 VC er nevnt, Canon sitt fastobjektiv uten zoom 50mm f/1.8 er en moro og rimelig sak til kreativ fotografering. Du behøver nødvendigvis ikke og få bedre bilderesultat med å oppgradere objektiv, speilrefleks er et verktøy og man burde lære seg minimum det grunnleggende for å få optimalisert fotograferingen. Endret 2. juli 2012 av Nautica Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 For 4000 kan man jo også få en brukt Canon EF-S 15-85mm: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35077336 Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 For best å utnytte kameraet burde du nok gå til anskaffelse av en fotobok eller tre. Understanding Exposure av Bryan Peterson (http://www.tanum.no/...d=9780817439392) er en glimrende- og svært lettlest bok for å forstå det mest elementære, og for å komme raskt igang. Ellers er Digital Fotografering i Praksis (http://www.tanum.no/...d=9788277800585) en mer tradisjonell fotobok med litt av alt. Jeg ville kjøpt begge to. Og da har du fortsatt råd til det nevnte 17-50 fra Tamron, men hvis du allerede har 18-55 eller tilsvarende, tror jeg at jeg heller ville gått for et fastobjektiv med stor blenderåpning. Det nevnte 50mm f/1.8 koster ca. 800 kroner. F/1.8 vil gi deg gode muligheter til å leke med smal dybdeskarphet, noe som igjen vil bidra til at du forstår mer. Jeg har gode erfaringer med FotoVideo og JapanFoto, men skal du handle fysisk i butikk ville jeg brukt FotoVideo, rett og slett fordi JapanFoto har ulike priser på nett og i butikk, og her er prisforskjellen ofte vesentlig. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Siden du senere og skal ha tele, så har du jo råd til to objektiver: http://www.japanphot...-50mm-f-1.8-ii/ http://www.japanphot...50-4-5.6-is-ii/ Begge gir mye for pengene. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 For å få mest mulig ut av kameraet kjøper du tre ting, alt får du til rundt 4000-4500kr om du kjøper brukt. Tamron 17-50mm f2.8, erstatter kitobjektivet (som du selger videre for et par hundrelapper). Canon 50mm f1.8 for liten dybdeskarphet. Canon 430ex eller exII. Bøker trenger man ikke når man har internett tilgjengelig. Det er flust av sider som tilbyr knallgod informasjon gratis, type www.creativelive.com, www.zackarias.com, www.strobist.com og denslags. Senere supplerer man med Canon 70-200mm f4 for å dekke tele. 3000-3500kr brukt, en billig introduksjon til L-kvalitet. Så er man godt dekket, uten å kaste bort penger på omveien som er tredjepartsoptikk f4-6.3. Lenke til kommentar
casus Skrevet 3. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2012 Glimrende! Har begynt å lese en del rundt omkring på nettet. Plenty med videoer på youtube også Hvordan er Tamron sammenliknet med Canon? Lik kvalitet? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Tar du og registrere kameraet hos Canon får du tilgang til spesifikke videoer/turtials både på 550D og det medfølgende redigeringprogrammet DPP. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 (endret) Glimrende! Har begynt å lese en del rundt omkring på nettet. Plenty med videoer på youtube også Hvordan er Tamron sammenliknet med Canon? Lik kvalitet? Den mest nærliggende sammenligningen blir i så fall Canon 17-55 f/2.8 IS. Dette objektivet er større, det har bedre byggekvalitet, og det har betydelig bedre- og raskere autofokus. Tamron-objektivet har også en svært bråkete autofokus (den høres ut som en sint veps), mens Canon er stillegående. I tillegg har Canons versjon en fire trinns bildestabilisator. Dette er nok den beste normalzoomen du får til et Canon-kamera med din brikkestørrelse, hvis du også vil ha f/2.8. Det negative er at denne koster nesten 5000 kroner mer enn Tamron 17-50 f/2.8, men her er det kanskje mulig å gjøre gode kjøp på bruktmarkedet. Du får også en Tamron 17-50 f/2.8 med stabilisator for noen hundrelapper mer enn versjonen uten, men denne skal være optisk dårliere enn versjonen uten stabilisator. Endret 3. juli 2012 av Keyzer28 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå