Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

sette fast ip med bluecom shdsl modem

Anbefalte innlegg

hei og hopp. lenge siden jeg har vært på dette forumet ja. men over til saken;

jeg har akkurat skaffet meg shdsl 2,3mb fra bluecom, og jeg har fått tildelt en fast ip. det jeg lurer på da er hvordan jeg setter fast ip? jeg hadde visse anelser om at det skulle gjøres i routeren/modemet, men jeg kan ikke se at det er noe http gui i det.

om man gjør det på 1 maskin, så må det jo bli litt mongo - fordi da kommer vel ikke de andre maskinene i huset på nett (?).

det er vel ikke slik at jeg skal sette opp sånn her; telefonkabel > router/modem > pc nic1 > pc nic2 > switch?

for da er vel vitsen med routeren borte. ..

modemet som ble vedlagt var et efficient networks business 5950 modem - som ser slik ut; http://www.efficient.com/ebz/5950.html

det er et modem med en innebygd hub, og akkurat nå fungerer det som en router og tildeler dynamiske ip'r fra bluecom.

en annen ting; på modemet er det en "mgtg" port, om jeg ikke husker feil (navnet). og vedlagt i routeren som jeg fikk fra posten var det en tp kabel med en rj-45 > com port overgang. dette er da vel en form for config tingest, men jeg fikk ikke detecta den i en win2k3 maskin jeg hadde - og jeg finner ei software til det.

kanskje den porten skal brukes til noe mer sofistikert enn å bare bli stappa i fil serveren min?

uansett;

"

Du vil ikke lenger kunne bruke dynamiske tildelte adresser fra og med førstkommende søndag

"

så jeg har en liten deadline her :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei og hopp. lenge siden jeg har vært på dette forumet ja. men over til saken;

jeg har akkurat skaffet meg shdsl 2,3mb fra bluecom, og jeg har fått tildelt en fast ip. det jeg lurer på da er hvordan jeg setter fast ip? jeg hadde visse anelser om at det skulle gjøres i routeren/modemet, men jeg kan ikke se at det er noe http gui i det.

Dette modemet er vel ingen router slik som det er satt opp fra Bluecom sin side, du må nok skaffe en eller annen form for router for og dele linja di.

Lenke til kommentar
etter litt intens leting ( :wink: ) på efficient networks siden, fant jeg denne;

http://kb.efficient.com/article.asp?articl...cle=43698&p=351

så jeg tror det ordner seg!

Joda, du finner softwaren men det hjelper ingenting hvis modemet er sperret fra leverandør sin side.

Bluecom sender også ut ADSL-modemer som skal kunne kjøre som router og man kan laste ned programmet uten at man får gjort noe som helst med det.

Lenke til kommentar
hmpfs.

det er nå mandag, og jeg er på nett med den gamle dynamiske ipen fra bluecom.

rare greier. får sette fast ip på en maskin her da?

De kjører dette parallelt en stund, slik at folk skal få tid på seg til og få ordnet seg.

Du må jo sette IP-en selv på en maskin eller router.

Lenke til kommentar

vel. de sa de skulle kjøre det parallelt til søndagen. og nå er det mandag.

ja! det er jo nettopp det jeg har problemer med. jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få gjort det i routeren. og om jeg setter fast ip på en maskin, må jeg da bruke den som en software router for at de andre maskinene skal komme seg på internett! (??)

da skjønner jeg ikke vitsen med at jeg fikk tilsendt en router i posten.

har du i det hele tatt lest hva jeg har problemer med?

Lenke til kommentar

da skjønner jeg ikke vitsen med at jeg fikk tilsendt en router i posten.  

har du i det hele tatt lest hva jeg har problemer med?

Har du fått beskjed av Bluecom at den er satt opp som router eller har du funnet ut av dette via produsenten sin side og har fått for deg at du skal selv kunne aktivisere routerfunksjonen selv om den er satt opp som bridge fra Bluecom sin side?

Har du fått opplyst at det er en router fra Bluecom så er det feil, det er satt opp som bridge og routerfunksjonene er avskrudd.

Og jeg skjønner utmerket hva du mener

Lenke til kommentar

veeeeeeeeeel. nei, forsåvidt ikke.

men jeg får jo fortsatt dynamiske ip'r fra bluecom? jeg er jo på nett med den samme ipen som jeg fikk den dagen montøren var å installerte sjiten hos meg (forrige uke, tirsdag).

men bluecom sa at disse ville opphøre fra og med søndagen. strange.

så er det slik at jeg kan sette opp en maskin bak bridgen som har fast ip da? og de andre maskinene som er tilkoblet huben på modemet fortsatt får andre ipr fra bluecom?

ok, sorry mate :shrug:

Lenke til kommentar

men jeg får jo fortsatt dynamiske ip'r fra bluecom? jeg er jo på nett med den samme ipen som jeg fikk den dagen montøren var å installerte sjiten hos meg (forrige uke, tirsdag).

men bluecom sa at disse ville opphøre fra og med søndagen. strange.

så er det slik at jeg kan sette opp en maskin bak bridgen som har fast ip da? og de andre maskinene som er tilkoblet huben på modemet fortsatt får andre ipr fra bluecom?

Så lenge du har tilgang til Blueom sin DHCP så kan du det men det er bare et tidspørsmål før du mister den tilgangen.

Du bør nok få på plass en eller annen form for routing så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...