Gå til innhold

Lacie Minimus USB 3.0 – treg!

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i dag en ekstern harddisk av typen Lacie Minimus 2 TB med USB 3.0, men problemet er at jeg virkelig mistenker at det er en USB 2.0-disk. Harddisken var helt ny og bestilt fra Spaceworld sin nettbutikk. Etiketten sier at det er en USB 3.0-disk, som – ifølge etiketten – skal være fire ganger kjappere enn USB 2.0 (jeg er også klar over at teoretisk makshastighet skal være opptil ti ganger kjappere enn forgjengeren). Men dette er noe jeg ikke merker i praksis i det hele tatt. Jeg har også tatt en speedtest ved å overføre 20 GB dokumenter til min USB 2.0-disk og til min nye Lacie USB 3.0-disk, og det er ingen hastighetsforskjell.

I Systemrapport > USB > Minimus USB 3, så står det i tillegg at makshastighet er på 480 Mb/sek – altså makshastigheten til USB 2.0 – et faktum som forsterker min mistanke.

Men, på en annen side, var det første jeg gjorde da jeg pakket opp harddisken, var å formatere disken og gi det eget navn. Jeg gadd ikke installere programvaren som fulgte med, men har i ettertid installert all tilgjengelig programvare via harddiskmodellens supportside – uten merkbare hastighetsforskjeller.

Så spørsmålet er om jeg faktisk har fått en USB 2.0-disk i en USB 3.0-forkledning (tykk kabel med blå ende, etikett osv.), eller om den trege hastigheten er grunnet diskformateringen min?

Og det skal også nevnes at jeg sitter på en MacBook Air mid 2012 – altså med støtte for USB 3.0.

Takker på forhånd for respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å overføre en stor fil, så får du reell hastighet. Overføring av mange små filer gir mye overhead.

Tror man regner at USB3 disk er max 2 - 3 ganger raskere enn USB2.

Takk for respons! Jeg prøvde å overføre fire mkv-filer, hver på ca. 5 GB. Det var absolutt ingen merkverdige forskjeller å overføre til min USB 3.0-disk kontra USB 2.0-disk. Men igjen høres det ganske så absurd ut å motta et USB 2.0-produkt i en eske som informerer om at det faktisk er et USB 3.0-produkt. Men kunne det faktisk ha vært noe software-relatert, slik som at jeg hoppet over setup-programmet (som nå er borte etter formateringen, og som ikke er tilgjengelig til nedlasting noen steds)?

Endret av GoldenHymn90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...