Gå til innhold

Hjelp til kjøp av bygge-selv-pc og salg av bærbar


Anbefalte innlegg

For 8 måneder var jeg et apple-frelst menneske som bare hadde hørt om spilling på konsollol. Jeg bestemte meg for å konvertere, og en måned senere hadde jeg anskaffet meg min første spill pc. Jeg kjøpte meg en Asus N55SF med 2.2 ghz i7 prosessor, GT555M 2gb grafikkort og en 750 gb harddisk. Etter å ha anskaffet meg både tastatur og skjerm siden den tid har jeg funnet ut at jeg like gjerne kan kjøpe meg en stasjonær spill-pc.

 

Jeg lurer da på hvor mye jeg kan få solgt den bærbare maskinen min for. Den er plettfri for visuelle skader, og komponentene har det også bra.

 

Videre må jeg utdype at jeg ikke har aning over hvilke komponenter som er kompatible, dermed får dere hjelpe meg med å finne riktige deler. Jeg vurderer å kjøpe en 60 - 120 gb SSD + en HDD på 1TB.

 

Kabinettet kan maks ha et volum på 150 liter, dvs H/D/B = 52/60/48 og jeg håper på å få laget en maskin som kjører BF3 på High med 30-40 fps til maks 10k.

 

På forhånd takk for hjelpen som forhåpentigvis vil komme! :)

 

EDIT: Jeg eier allerede lisens på OS, monitor, tastatur og mus. Dermed er det bare komponenter med kabinett som trengs å bli lagt i handlelisten!

Endret av Werchio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, her kan du se på et oppsett jeg har satt sammen til ca 10 000,-kr. OS'et kan du da bare se bort ifra. Jeg har brukt endel tid på å sette sammen de delene jeg mener gir best ytelse for minst mulig penger. Kabinettert jeg har valgt faller innenfor de målene du nevner og maskina vil kjøre BF3 på beste settings uten problemer. Eneste som mangler er ventuelt en DVD-brenner, de koster fra 150,-kr.

 

http://prisguide.tek.no/liste/132010

 

Jazz

Lenke til kommentar

Hei, her kan du se på et oppsett jeg har satt sammen til ca 10 000,-kr. OS'et kan du da bare se bort ifra. Jeg har brukt endel tid på å sette sammen de delene jeg mener gir best ytelse for minst mulig penger. Kabinettert jeg har valgt faller innenfor de målene du nevner og maskina vil kjøre BF3 på beste settings uten problemer. Eneste som mangler er ventuelt en DVD-brenner, de koster fra 150,-kr.

 

http://prisguide.tek.no/liste/132010

 

Jazz

 

Ser ut som en fair pris det der. Når du sier DVD-brenner, vil det da si at jeg bare mangler muligheten for å brenne BR og CD-plater, eller at jeg ikke kan lese av CDer? Hva med kjølepasta? Finnes det andre slike ting jeg kan trenge (Da tenker jeg på kjølepastaen).

 

Har du en idé på hvor mye jeg kan få solgt den bærbare for?

 

Mvh.

Werchio

Lenke til kommentar

En DVD-rom kan brenne og lese cd'r og dvd'r. Hvis du har behov for Blueray-brenner må du nok plusse på en 500-lapp sånn ca. Kjølepasta følger med kjøleren. Andre ting kan være skruer til kabinettet og divers kabler til skjerm og harddisk. Tenker somregel ikke på det som et problem siden jeg har en haug liggende, men for deg som bygger din første pc ville jeg anbefalt å finne ut hva du trenger ned i minste detalj. Når det kommer til salg av den bærbare kan jeg ikke komme med noen forslag siden jeg ikke vet hvor mye du ga for den og hva slags type CPU som er i den (modellnummer), mengde og type RAM, oppløsning på skjermen.

Lenke til kommentar

i7 2670-QM 2.20 GHz, 8 gb (2x4gb) RAM som jeg tror er DDR3 (uten at jeg skal si noe for sikkert), oppløsningen er på 1080p. Jeg betalte 7200 for den som ny, men veil. var på 8300, jeg fikk den billigere pga. studentrabatt.

 

Jeg har ikke behov for BR, skruer har jeg nok av, av kabler til monitoren så benytter jeg meg av vga (skjermen kjører 1050p). Jeg har også kabler til de andre tilkoblingene til monitoren. Kabler til SSD/HDD har jeg ikke aning på hva jeg trenger, men jeg har det nok liggende. Hvis ikke regner jeg med at en venn av meg har det.

 

Hvordan er det med internettilkobling forresten? Er det slik at man må ha jordledning for den maskinen du sender meg?

Endret av Werchio
Lenke til kommentar

Basert på spesifikasjonene til den bærbare vil jeg si at den er verdt + - 6000,- kr, uten at jeg skal kalle meg superexpert på det området. Den er jo såpass ny så garantien er gyldig lenge fremover. Til SSD/HDD trenger du sata-kabler, jeg tror det følger 2 stk med hovedkortet. Internett kobles til hovedkortet med en RJ-45 nettverkskabel. Strømkabel til PC'n følger med strømforsyningen, det er ikke et must å ha jordet stikk for tilkoblingen med det anbefales å ha det. Tips: Du kan jo foreslå å selge maskina til han som startet denne tråden:

 

http://www.diskusjon...owtopic=1445061

Lenke til kommentar

Ruteren står i motsatt ende av huset enn der jeg tenker på å plassere maskinen, og en etasje under. Jeg har forsåvidt telefonledning på det rommet, noe som vil si at det er mulig å flytte ruteren, men da må jeg ha elektriker til å trekke kabler, noe som kan koste.

 

Takk for tipset ang. salg!

Lenke til kommentar

Jeg ser det er en feil med prisguiden nå, hvis du går inn på hvert enkelt produkt vil du se den reelle lagerstatusen. MPX har den billigste totalprisen for alle produktene for øyeblikket og de skal ha alle på lager untatt kabinettet, det kan du kjøpe på salg hos Komplett denne uken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kom aldri i kontakt med personen du linket til, til tross for at jeg sendte han PM og skrev i innlegget. Har prøvd å selge den til andre som er på jakt etter en pc, men de virker ikke interessert. Noen idé til hvordan jeg kan få solgt den bærbare datamaskinen min?

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha kablet nett så kan du legge kabelen på utsiden av huset.

Jeg strekte en 25m nettkabel ut gjennom ventilen i stuen og til andre siden av huset.

Hadde den inn i elektrorør for litt beskyttelse :).

 

Den bærbare kan du vel legge ut for salg på bruktmarkedet her på hardware.

http://www.hardware.no/bruktmarked/

 

Finn.no

qxl.no

 

eller er vel sider på facebook fra ditt distrikt slik som her i nordvest.

eksempel:

https://www.facebook.com/groups/154947331276738/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...