Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC slår seg av - BIOS restart hjelper ikke

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en selvbygd (/kameratbygd) PC hjemme.

Nylig ville den ikke starte, ingen POST, ingen BIOS, ingen skjermbilde og ingen pipelyder fra HK under oppstart.

Jeg kjøpte derfor en ny PSU, og det løste problemet. Delvis :tease:

Nå får jeg POST og kan gå inn i BIOS. PC-en starter også opp og kommer til Windows-velkomstvinduet, men lenger rekker den ikke å komme før den slår seg av (ca. 1 minutt etter oppstart)

Når jeg er inne i BIOS kan jeg fint bla gjennom menyene, og endre ting. Til slutt slår PC-en seg av (når det ene minuttet har gått).

Får også trykka på "Load default settings" i BIOS, men det hjelper ikke.

Har Googla litt, og har prøvd forskjellige ting som å resete CMOS og BIOS ved å ta ut det lille "klokke-batteriet" i HK, samt å flytte på jumper.

Alle kabler er sjekka, og alle delene er tatt fra hverandre og så satt sammen igjen (flere ganger). Har også prøvd å kjøre RAM hver for seg, alle tre er OK, MEN når alle tre er i samtidig, får jeg samme feil som da jeg hadde den gamle strømforsyninga - Altså ingenting skjer. Mulig at den ene slotten i HK er ødelagt? Kommer ett kort pip fra HK ved oppstart med en eller 2 RAM-brikker, og det er vel normalt? :)

Og har prøvd å starte uten HDD og CD-ROM.

Det må noteres at PSU-en jeg kjøpte er på 850W, mens den jeg hadde var på 700W - Om det har noe å si.....

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for videre feilsøk eller som vet hva som skal til for å fikse dette??? :)

HK er MSI X58M.

Takker for alle svar :xmas:

Endret av DjLufthanza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk temperaturer i BIOS, når du er der inne. Selv om 1 minutt hørtes lite ut for en overheat av CPU.

Du kan også prøve minnebrikkene på en annen pc og kjører memtest86 på dem, pc-er har en tendens til å gjøre MANGE merkelige ting når ram er defekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk temperaturer i BIOS, når du er der inne. Selv om 1 minutt hørtes lite ut for en overheat av CPU.

Du kan også prøve minnebrikkene på en annen pc og kjører memtest86 på dem, pc-er har en tendens til å gjøre MANGE merkelige ting når ram er defekt.

Takk for svar!

Jeg har kjørt alle brikkene med Memtest86, da får jeg beskjed om "No errors", så det ser ut som de er i oden :)

Har også sjekka temp. i BIOS:

CPU 85 *c

IOH 46 *c

SYS 32 *c

I går kom jeg faktisk helt inn i windows, men den slo seg av rett etter jeg kom til skrivebordet....

Prøvde også RAM-brikkene fra den andre PC'n i min PC, og da fikk jeg ingen POST, BIOS, pip fra HK eller skjermbilde - Og PC'n slo seg av etter ca. 30 sekunder, og restarta....

Lenke til kommentar

Reagerer også på 85 grader på CPU'en. Spesielt da jeg forstår det slik at dette er 1 minutt etter du har slått på pc-en. Om dette er tilfelle slår datamaskinen seg av pga for høy temp på CPU. Sjekk at viften sitter skikkelig, og roterer slik den skal.

Lenke til kommentar

85 grader på CPU er jo veldig høyt.

Reagerer også på 85 grader på CPU'en. Spesielt da jeg forstår det slik at dette er 1 minutt etter du har slått på pc-en. Om dette er tilfelle slår datamaskinen seg av pga for høy temp på CPU. Sjekk at viften sitter skikkelig, og roterer slik den skal.

Sjekk også at CPU-kjøleren er godt nok festet og at det er nok kjølepasta.

Sjekk at CPU vifta di sitter ordentlig ved alle 4 hjørner den er festet, slik at den er i god kontakt med cpuen. Høres definitivt ut som problemer med vifta

Ja, reagerte jeg også, vanligvis ligger den på under halvparten.... Men det viser seg bare at det er en feil av meg, CPU-kjøleren satt ikke godt nok fast. Med denne ordentlig montert fungerer PC-en som normalt :blush: :blush:

Har nå oppdatert BIOS, og da fungerer det også med alle 3 RAM-brikkene, MEN Windows sier at jeg kun har 4GB installert, mens jeg har 3x2GB.... :)

Lenke til kommentar

Har nå oppdatert BIOS, og da fungerer det også med alle 3 RAM-brikkene, MEN Windows sier at jeg kun har 4GB installert, mens jeg har 3x2GB.... :)

For å utnytte 6 GB ram blir du nødt til å installere 64bits versjon av oset :)

Lenke til kommentar

32bit Windows du sitter med kanskje?

For å utnytte 6 GB ram blir du nødt til å installere 64bits versjon av oset :)

Neida, jeg har 64-bit :) Men trur den ene slotten til RAM-en er gåen, PC-en registrerer hvertfall ikke at brikka er satt inn (og ja, har sjekka at den sitter :p )

Men jeg flytta brikka til en blå slott isteden, og nå sier den at jeg har 6gb...

Det gjør vel ikke noe om jeg har 1 blå og 2 sorte slotter med RAM?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...