Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Gammel BIOS støtter ikke I7 cpu ?


Anbefalte innlegg

Hei!

Ny pc nekter å starte.

 

Asus P6X58D Premium Intel X58 6xDDR3 SLI CrossFireX Socket 1366 ATX

INTEL CORE I7 930 2.8GHZ 8MB S-1366

 

Jeg mistenker defekt cpu.

Får beskjed fra support om at det kan være gammel BIOS og at jeg må oppdatere denne for å få støtte for I7 cpu'er. Vanskelig da den ikke vil starte.

Sliter med å få lånt meg annen cpu for å få oppgradert BIOS..

 

Så derfor lurer eg på.. burde jeg ikke komme inn i BIOS med denne cpu'en?

Det er jo rett sokkel og alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finner jeg høyst usannsynlig, i.o.m at X58/LGA1366 er designet for Core i7 fra begynnelsen av. Så support har vel røyka ett eller annet rart. Godt mulig det er CPU som er defekt.

 

Edit: Men det er jo også mulig det er noe annet som stopper ting opp, men da behøves jo litt feilsøking.

Endret av Smirnoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finner jeg høyst usannsynlig, i.o.m at X58/LGA1366 er designet for Core i7 fra begynnelsen av. Så support har vel røyka ett eller annet rart. Godt mulig det er CPU som er defekt.

 

Edit: Men det er jo også mulig det er noe annet som stopper ting opp, men da behøves jo litt feilsøking.

Enig med du, de har nok tatt sommerferie på Dustin's support avd.

Har feilsøkt alt annet, også testet pc'n med en annen cpu, og da startet den :)

Endret av Hazealot
Lenke til kommentar

Du har testet med i5?

  • Core i7 920(2.66G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.C0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 920(2.66G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.D0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 930(2.8G,L2:8M, rev.D0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 940(2.93G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.C0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 950(3.06G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.D0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 960(3.2G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.D0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 970(3.2G,Smart Cache:12M, rev.B1,130W) ALL
  • 0211
  • Core i7 980(3.33G,Smart Cache:12M, rev.B1,130W) ALL
  • 0701
  • Core i7 Extreme Edition 965(3.20G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.C0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 Extreme Edition 975(3.33G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.D0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 Extreme Edition 980X (3.33G,shared cache:12M, rev.B1,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 Extreme Edition 990X(3.46G,L2:6x256KB,L3:12M,rev.B1,130W) ALL
  • 0405

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/P6X58DE/#CPUS

 

Jeg tror heller hovedkortet eller ram brikkene er problemet.

Det er veldig skjeldent en CPU som ikke er overklokket er defekt men det kan skje.

Lenke til kommentar

Du har testet med i5?

  • Core i7 920(2.66G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.C0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 920(2.66G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.D0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 930(2.8G,L2:8M, rev.D0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 940(2.93G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.C0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 950(3.06G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.D0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 960(3.2G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.D0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 970(3.2G,Smart Cache:12M, rev.B1,130W) ALL
  • 0211
  • Core i7 980(3.33G,Smart Cache:12M, rev.B1,130W) ALL
  • 0701
  • Core i7 Extreme Edition 965(3.20G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.C0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 Extreme Edition 975(3.33G,L2:4x256KB,L3:8M, rev.D0,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 Extreme Edition 980X (3.33G,shared cache:12M, rev.B1,130W) ALL
  • 0108
  • Core i7 Extreme Edition 990X(3.46G,L2:6x256KB,L3:12M,rev.B1,130W) ALL
  • 0405

http://www.asus.com/...6/P6X58DE/#CPUS

 

Jeg tror heller hovedkortet eller ram brikkene er problemet.

Det er veldig skjeldent en CPU som ikke er overklokket er defekt men det kan skje.

 

Jeg har testet og fått start med en annen cpu ja.

Endret av Hazealot
Lenke til kommentar

Det du poster stemmer ikke med virkeligheten.

Hva slags CPU har du (modell nr) testet OK med i 1366 ASUS P6X58DE ?

 

Finns ikke i5 for socket 1366.

1366 støtter i7 Blomfield/nehalem. i7-9XX.

i5 (Lynnfield) kom til socket LGA1156 . i5-7XX og i7-8XX.

 

Første utgave Intel i5 og i7 til 1156.

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2009/09/08/intel-core-i5-and-i7-lynnfield-cpu-review/1

 

Intel site om i7-1366 (blomfield):

http://www.intel.com/support/processors/corei7/sb/CS-030866.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du poster stemmer ikke med virkeligheten.

Hva slags CPU har du (modell nr) testet OK med i 1366 ASUS P6X58DE ?

 

Finns ikke i5 for socket 1366.

1366 støtter i7 Blomfield/nehalem. i7-9XX.

i5 (Lynnfield) kom til socket LGA1156 . i5-7XX og i7-8XX.

 

Første utgave Intel i5 og i7 til 1156.

http://www.bit-tech....ld-cpu-review/1

 

Intel site om i7-1366 (blomfield):

http://www.intel.com...b/CS-030866.htm

 

Helt riktig det, har nok tatt sommerferie eg og hehe

Det var en venn som testet dette for meg, og han har nok brukt en i7 ja..evt en Xeon.

Lenke til kommentar

Annet alternativ er da og få "din" i7-930 cpu testet et annet sted (hovedkort/PC). Kan være den er defekt.

 

BIOS 0108 er initial bios til det hovedkortet og skal støtte i7-930 D0 revision/stepping.

 

Ja, prøver å få Dustin (der den ble kjøpt) til å teste den, men de mener eg må oppgradere BIOS :\

Synes det høres usannsynlig ut at eg ikke kommer inn i BIOS, selv om BIOS'en er gammel.

Lenke til kommentar

Nytt ?

Eller demo ?

Rart - Da jeg ikke finner i7-930 hos Dustin under 1366 prosessorer.

http://www.dustinhom...81/socket-1366/

 

 

Edit:

For å se hvilken BIOS versjon kortet har :

Se på hovedkort esken.

Evt liten merkelapp klistret på hovedkortet.

 

Hvis dette er nykjøpt hovedkort er jeg rimelig sikker på at det er nyere BIOS versjon enn initial release fra 2009 .

Uansett se på info fra LMH1

i-7 930 supported since BIOS 0108 (0108 som var den første til dette HK)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Om Dustin Home tar reklamasjons ansvar på dette hadde jeg sendt dem "både" hovedkortet og CPU.

 

Han som testet for deg med annen cpu - testet han med dine minnebrikker , ditt grafikk kort og din PSU.

Dette da disse tingene kan også medføre at "ingen post/bilde" kommer opp. Eventuelt kortsluttet hovedkort til kabinett bunnen (slike ting) .

Om alt dette kan utelates - hadde jeg bedt om retur på cpu+hovedkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Dustin Home tar reklamasjons ansvar på dette hadde jeg sendt dem "både" hovedkortet og CPU.

 

Han som testet for deg med annen cpu - testet han med dine minnebrikker , ditt grafikk kort og din PSU.

Dette da disse tingene kan også medføre at "ingen post/bilde" kommer opp. Eventuelt kortsluttet hovedkort til kabinett bunnen (slike ting) .

Om alt dette kan utelates - hadde jeg bedt om retur på cpu+hovedkort.

 

Ja han testet med mine 'nye' og ubrukte pc-komponenter. HK er kjøpt hos annen forhandler..:\

 

Han på Dustin-support ville i første omgang sende meg ny vannkjøling som erstatning for cpu?!...ringte de og fikk "Jan" til å ta saken. Får beskjed om å ta saken direkte med Intel. Der fikk jeg snakke med en polakk som nesten kunne litt engelsk..ga opp dette og ba Dustin ta ansvar. Fikk så beskjed om å oppgradere BIOS.

Blir litt vanskelig da eg ikke har cpu..

Fikk mail idag fra Dustin, ny mann..."Jan er reist på ferie, hva er det du ønsker\trenger?"

 

Så var det på han igjen, på han igjen..

Lenke til kommentar

Da blir det straks litt mere komplisert. Kan ikke sende både hovedkort + cpu til Dustin da hovedkortet kommer fra et annet sted. Men uansett hovedkortet har du testet ok av en kompis så det kan du utelate.

BIOS oppgradering også -. forklar til support folket på Dustin at din bios versjon støtter i7-930 Revisjon D0 og at det er testet ok med annen CPU.

Be så om retur på din i7-930 , de har solgt den og de skal håndere reklamasjonen , ikke mellom deg og direkte til Intel.

Har de kun 950/960 på lager så kan du be høflig om en av disse istedet.

 

Intel warranty support oppfordrer til å kontakte "reseller".

http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-025525.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da blir det straks litt mere komplisert. Kan ikke sende både hovedkort + cpu til Dustin da hovedkortet kommer fra et annet sted. Men uansett hovedkortet har du testet ok av en kompis så det kan du utelate.

BIOS oppgradering også -. forklar til support folket på Dustin at din bios versjon støtter i7-930 Revisjon D0 og at det er testet ok med annen CPU.

Be så om retur på din i7-930 , de har solgt den og de skal håndere reklamasjonen , ikke mellom deg og direkte til Intel.

Har de kun 950/960 på lager så kan du be høflig om en av disse istedet.

 

Intel warranty support oppfordrer til å kontakte "reseller".

http://www.intel.com...b/CS-025525.htm

 

Glimrende link! :lol:

Ja omtrent samme konklusjon jeg har kommet til.

 

Tusen takk for hjelpen! :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...