Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har en 7d og bruker Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM, men jeg syntes at alle bildene blir så noisy som man kaller det, og litt uskarp. Så jeg lurer på om det er på grunn av huset eller objektivet, på grunn av at jeg har planner om å kjøpe en 50mm, hvis det er objektivet.

evt. at Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM ikke er bra til portrett, fordi jeg syntes at de var dårligst.

Endret av Nicolas1998
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usiker på hvordan man setter inn bilder her, men jeg skytter raw

Etter at du åpner for og lage en post finner du nederst i vinduet "bruk full editor", etter at du har trykket på den ser du nederst "legg ved filer" da kan du lete deg fram til riktige bilder i din datamaskin.

Lenke til kommentar

Ser da ikke så ille ut dette, prøv litt raskere lukkertid (skarpe bilder er ofte problematisk å få til med såpass høy pixeltetthet som 7D har). Oppskarping etterpå er normalt, ta dem gjerne i raw også så har du mer å jobbe med.

Lenke til kommentar

Ser ut for at du har noe frontfokus på objektivet ditt, men dette kan du rette opp i menyene på 7d.

Høy iso er med på å gjøre bildet av stueplanten uskarpt, og på bildet av takrennen / veggen ligger fokus på det skittne vinduet du har tatt igjennom. Ellers er det sånn at de fleste objektiver presterer dårligere på de største blenderåpningene. Tror en god fotobok vil ha mere innvirkning på bildene dine enn nytt objektiv og hus! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tanken om frontfokus fikk jeg fra bildet av den hvite blomsten. Her går jeg ut ifra at fokus er satt på selve blomsten, mens det som faktisk er i fokus er de nederste bladene. På bildet der skitten i vinduet skal være i fokus er heller ikke denne i fokus. frontfokus trenger selvsagt ikke være løsningen, men da jeg har hatt dette på begge mine objektiver av ssamme type, ville jeg begynt med å sjekke det. :)

Lenke til kommentar

Er nybegynner og vet ikke helt hvor front fokus innstillingene ligger.

Det betyr at når du fokuserer på noe; så havner fokus litt foran. Dette er en kamerainnstilling (på dyrere kamera), og en jobb for verksted om du ikke har den muligheten. Jeg er ikke nødvendigvis sikker på at du har dette problemet; ta bilder av en liggende linjal fra ca 45 graders vinkel og se om fokus på bildet er omtrent der du valgte å sette det. Dette er forøvrig ingen garanti for å bekrefte/avkrefte, men det er en indikasjon. Pass på at du ikke fokuserer for nært (objektiv har en nærgrense man bør holde seg unna i slik sammenheng).

Lenke til kommentar

Last ned dette, så har du et sted å begynne. :) For innstillinger i menyene, er det enklest å slå opp i brukermanualen.

edit: Du kan godt bare hoppe rett til side 13 :)

Problemet med denne metoden er at man ikke vet om sensor er alignet med ark; men det gir en indikasjon selvsagt. Husk også at fokus ikke vanligvis er på topp inne i et mørkt rom med normal innebelysning på kveldstid.

Lenke til kommentar

Støy kommer sikkert fra for høy ISO. Det kan også hende at du i utgangspunktet undereksponerer bildene. Når da rawkonverteren retter på dette, vil støy ofte forekomme. Gitt at du har aktivert autoISO, og tar bilder inne med nevnte objektiv, har jeg mest tro på førstnevnte.

Det har forøvrig nettopp kommet en firmwareoppdatering til 7d, som lar deg stille inn området autoISO skal fungere på. iso 3200 gir mye støy på 7d.

Lenke til kommentar

Jeg ser lukkertiden ligger på smertegrensen på alle bildene dine i forhold til brennvidden og ISO står stilt ganske høyt. Noe sier meg at du tar bilder i Auto mode?

Bildene er ikke direkte uskarpe (bortsett fra det med vinduet, men det ser jeg på som en tilfeldighet man ikke bør vektlegge) men litt softe vil jeg si at dem er.

Jeg kjenner ikke til objektivet du bruker, men jeg tipper at den relativt korte lukkertiden ødelegger noe for deg her. Bruk en kortere lukkertid og se hvordan resultatet blir da. Hvis det blir det samme,så står du igjen med feilfokus og eller uskarp optikk.

Husk at ALLE bilder tatt i RAW må skarpes opp i etterkant.

Lenke til kommentar

En telezoom kan være vanskelig og bruke, veldig lett for og få bevegelsuskarphet, et enkel regel er og ikke ha lengere lukkertider en brennvidde, foreksempel 100mm> 1/100 sec, 200mm>1/200 sec, etc.

50mm fungerer veldig bra til portretter, men når man bruker blender f1/4, f1/8 så får man veldig lite i fokus og det er nesten krav til å bruke kun et fokuspunkt og re-komponere bildet.

Denne regelen er vel fra de analoge dagene med 35mm film? Med dagens crop-kamera må man vel gange med henholdsvis 1,5 og 1,6 for Nikon og Canon...? Eller tenker jeg feil her? For meg fungerer det iallfall dårlig å ikke gange med 1,6..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...