Kjeven Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Dette er mest klaging, med et spørsmål på slutten. Hvis du ikke vil høre meg klage, scroll ned. Jeg har sett litt på dette med lektorutdanning, da jeg lenge har hatt lyst til å bli lærer, og det er en ting jeg ikke kan fatte. La meg ta et eksempel fra Universitetet i Tromsø. De har to lektorutdanninger, lektor i språk og samfunnsfag, og lektor i realfag. Kravene for å bli lektor i språk og samfunnsfag er generell studiekompetanse eller realkompetanse (hvilket jeg har), min. 35 skolepoeng (hvilket jeg også har) og gjennomsnittskarakteren 3 i norsk og matte. Jeg har bare to i matte, altså er jeg ikke smart nok til å bli lektor i språk og samfunnsfag (som involverer matematikktunge fag som fransk, historie, religionsvitenskap og samisk). Derimot, kravene for å bli lektor i realfag er generell studiekompetanse eller realkompetanse + matematikk R1/S1+S2/2MX/2MY/3MZ (jeg har S1+S2), min. 35 skolepoeng og gjennomsnittskarakteren 3 i norsk. I tillegg må man ha ett av en rekke fag, et av disse fagene er IT1+IT2, hvilket jeg har (karakter 2). Altså er jeg smart nok til å bli lektor i realfag. Så for å oppsummere, jeg er ikke god nok i matte til å bli lektor i f.eks. historie og russisk, men jeg er god nok i matte til å bli lektor i f.eks. matte og fysikk. Er det bare meg det skurrer for? Har jeg oversett eller misforstått noe her? Selv om dette er et eksempel fra UiT, har jeg sett på flere universiteter som kjører samme opplegg (uten at jeg kommer på hvilke nå i farten). Så til spørsmålet mitt: Er det mulig for meg å ta lektorutdanning med bare 2 i matte? Hvis nei, virkelig ikke? Helt sikker? Finnes det ingen hull i regelverket overhodet? Hvis absolutt nei: Hvorfor er det sånn? Jeg skjønner det helt ærlig talt ikke, det finnes jo verken logisk eller rettferdig... Lenke til kommentar
vesla Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Nå skal jeg ikke si helt sikkert, men har hørt om tilfeller hvor de lemper litt på kravene. Selv har jeg 3 i matte fra vgs, og kom inn på Lektor i Norsk på UiO med det. En venn av meg hadde 2 i matte, og kom også inn på samme linje. Tror det har noe med antall søkere osv, som avgjør. Samt kan du ringe UiT og høre litt, snakke med studieansvarlig osv, kan hende de har noen råd/tips for hva du kan gjøre. Lykke til Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 (endret) Hva med å ta opp matte? Endret 2. juli 2012 av St€rk Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 2. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2012 Hva med å ta opp matte? Nei det hadde jeg ikke tenkt på du, tusen takk for tipset, du har hjulpet meg mer enn noen annen noensinne kunne klart. Bare synd jeg ikke har råd. Eller tid. Eller motivasjon. Lenke til kommentar
Gjest22 Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Hva med å ta opp matte? Nei det hadde jeg ikke tenkt på du, tusen takk for tipset, du har hjulpet meg mer enn noen annen noensinne kunne klart. Bare synd jeg ikke har råd. Eller tid. Eller motivasjon. Ja, synd... Da blir det ingen lektorutdanning på deg da? Enig i at det er litt merkelig at du må ha én karakter høyere i matte for å studere lektorutdanning i språk/samfunnsfag, men det gjelder den letteste matten på VGS. Lektorutdanning krever generell studiekompetanse + 2 programfag (R1+R2 eller FY1+FY2 eller KJ1+KJ2). Ethvert av disse programfagene er definitivt mer avansert enn kun å ha tatt Matematikk 1P+2P som er minimumskravet til matte under generell studiekompetanse. Derfor kreves det teoretisk sett mer realfaglig kompetanse for å studere til lektor i realfag enn det gjør for å studere til lektor i språk og samfunnsfag. Selv synes jeg det er hårreisende at kravet til norskfaglig kompetanse er 3 for lektorer og lærere. Det burde absolutt ha vært minimum 4, etter min mening. Det gjelder forsåvidt matten også. Det går på å ha et minimum av generelle fagkunnskaper uavhengig av hvilket fagområde du skal spesialisere deg innenfor. 4 i den letteste matematikken på videregående og 4 i norsk er absolutt ikke for mye forlangt av fremtidens lærere, men det er nå en annen sak Jeg ville ha tatt opp igjen de fagene du trenger for å kunne søke deg inn der du vil, men mangler du motivasjon, så er det ikke så mye å gjøre... 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Dette ble endret fra og med opptaksåret 2010/2011. Departementet skriver i rundskrivet om endringen (F-15/2010) at de ikke mener realfagslærere skal gå inn under det fastlagte matematikkravet for andre lærere, fordi realfagslærere må ha en mer krevende fagkrets fra VGS. Opptaksenheten ved det aktuelle universitetet kan ikke gi dispensasjon fra fagkravet i matematikk, da de ikke har hjemmel for å gi noen slik dispensasjon. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Bare synd jeg ikke har råd. Eller tid. Eller motivasjon. En privatisteksamen koster ikke mange hundrelappene. Angående tid og motivasjon, så bør du kanskje vurdere å studere noe annet om studiet og yrket ikke frister nok til å bruke noen skarve timer på matematikk som er på ungdomsskolenivå. En 3-er i praktisk matematikk møter så vidt jeg vet kravet. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 3. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2012 (endret) Jøss, så hyggelige vi var da, hjelper andre med problemene deres og sånt? Men seriøst, hva faen? Av seks svar er det én som har prøvd å hjelpe, mens resten har vært mer eller mindre mobbing. Har du ikke noe konstruktivt å bidra med, kan du heller holde til helvete kjeft, det burde da være vanlig folkeskikk. Hvis dere absolutt må vite det, så jobber jeg over 40 timer i uka fordelt over seks dager, allikevel tjener jeg under 15 000 i måneden. Jeg har snakket med nettgymnaset Sonans for en tid tilbake, og ifølge de så må jeg ta opp både S1 og S2 for å få godkjent en ny mattekarakter. Pris per fag: Over 7000. Det vil si over 14 000 (altså en hel månedslønn) for å ta opp to fag jeg 1) ikke skjønner en dritt av og 2) aldri kommer til å få nevneverdig bruk for. Så kan der sitte der og tro at karakterene fra videregående definerer en person og mobbe andre som slet mer enn dere gjorde. Dere er sikkert jævlig flotte mennesker i det virkelige liv også. Endret 3. juli 2012 av Kjeven Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Det er ikke meningen å "mobbe" deg - men realiteten er at det må litt egeninnsats til. Du trenger ikke nødvendigvis punge ut tusenvis av kroner til Sonans. Det er snakk om ett eller to fag som normalt skal være vesentlig mindre arbeidskrevende enn de fleste emner ved høgskoler og universiteter, og du trenger karakteren 3 - ikke en toppkarakter. Om du virkelig vil inn på det studiet, så klarer du å kjøpe en lærebok eller to, og bruke noen timer på kveldstid til å lære i det minste deler av pensum. Du kan jo tenke litt fremover, når du en dag kanskje blir lærer og skal oppfordre elever til å jobbe med fagene. Hva slags eksempel vil du være om du ikke selv gidder? Du må gjerne synes at jeg er jævlig vanskelig nå, men det er kun viljen det står på. Du lurer deg selv om du tror noe annet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Trådstarter, jeg har gått igjennom innleggene, og så vidt jeg ser er samtlige som nå er i tråden skrevet for å hjelpe deg. Når du oppretter en tråd på et forum så må du faktisk akseptere at du vil kunne få svar du ikke liker - det er langt fra å oppleve dette til at ting er slik du skriver i ditt siste innlegg! Fortsetter du slik kan jeg like gjerne stenge tråden. Send meg en PM om du skulle lure på noe, ikke kommenter dette innlegget i tråden, la oss fortsette on topic. Lenke til kommentar
Draned Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Hva med å bytte ut S1 og S2 med andre programfag? Da holder det med 3 i 1P og 2P(denne kan taes som en eksamen), noe jeg tror skal være litt lettere. Du må riktig nok ta to nye fag i tillegg, men da kan du jo velge fag som interesserer deg og du slipper billigere unna matematikken. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Hva med å bytte ut S1 og S2 med andre programfag? Da holder det med 3 i 1P og 2P(denne kan taes som en eksamen), noe jeg tror skal være litt lettere. Du må riktig nok ta to nye fag i tillegg, men da kan du jo velge fag som interesserer deg og du slipper billigere unna matematikken. Mener du at jeg da må ta P1+P2, pluss ett "todelt" programfag til, f.eks. biologi 1+2? Eller at jeg bare kan ta P1+P2 som en erstatning for S-matematikken? Jeg har allerede et programfag, IT1+2, hvis det har noe å si. Endret 4. juli 2012 av Alastor Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Jeg skal prøve å ikke gå for langt fra temaet, men vil forsvare mine formuleringer. Angående ungdomsskolenivå: Her snakket jeg om praktiske matematikk, som er minstekravet for studiekompetanse og samtidig det letteste valget du kan ta om vi ser bort fra at du kanskje må ta ett eller to andre fag for å kompensere for S1 og S2. Her legger jeg min egen erfaring til grunn, for jeg har tatt praktisk matematikk selv. Jeg synes pensum var overraskende lett, og minnet meg veldig om det som undervises på ungdomsskolen. S1 og S2 har jeg ikke tatt, men jeg har tatt R1 som skal tilsvare disse to. Det var helt klart et annet nivå, og krevde mer. Din manglende vilje og at du vil bli en dårlig lærer: Jeg har ikke sagt at du vil bli en dårlig lærer. Det jeg har gjort, er å påpeke at du overdriver hvor vanskelig det er å løse dette problemet - som du tross alt spurte oss om hjelp med. Dette er et svar på spørsmålet - ikke mobbing. Du må tåle å få ærlige svar på det du spør om. Du MÅ ikke punge ut mange tusen kroner, for det holder å melde seg opp til privatisteksamen. Når du blir student, må du studere en del på egenhånd - og en mangel på vilje nå vitner om at du ikke er motivert nok for studiene. Selv om du trolig vil studere noe som interesserer deg mer enn matematikk, så vil du nesten uansett møte på enkelte ting som ikke er særlig interessant. Skipper du dette, så går det sannsynligvis ikke bra. 1 Lenke til kommentar
Draned Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Hva med å bytte ut S1 og S2 med andre programfag? Da holder det med 3 i 1P og 2P(denne kan taes som en eksamen), noe jeg tror skal være litt lettere. Du må riktig nok ta to nye fag i tillegg, men da kan du jo velge fag som interesserer deg og du slipper billigere unna matematikken. Mener du at jeg da må ta P1+P2, pluss ett "todelt" programfag til, f.eks. biologi 1+2? Eller at jeg bare kan ta P1+P2 som en erstatning for S-matematikken? Jeg har allerede et programfag, IT1+2, hvis det har noe å si. Jeg var vel litt rask med å uttale meg. S1 er jo et 2. klasse fag og vil bli erstattet med 2P, men S2 må nok erstattes med et programfag du ikke har fra før f.eks Biologi som du nevner.Du trenger ikke å ta mitt ord på det, ta kontakt med en rådgiver å hør med vedkommende. Sonans tilbyr så vidt jeg vet gratis og uforpliktende rådgiving. Men det er ihvertfall mitt tips da det virker som du misliker matematikk, og heller ikke har behov for matte utover P-nivå. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Om man ikke har noe konstruktivt å bidra med, ikke post. 1 innlegg er fjernet fra tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå