Gå til innhold

Høy spenning, lav strøm


Anbefalte innlegg

La oss bruke en stungun som eksempel.

Hvordan kan den gi ut flere millioner volt, men gi ut minimalt med ampere?

Så vidt meg bekjent avgjøres strømmen(Amperer) av hvor høy spenningen er og resistansen i kretsen. Hvis en komponent har en resistanse på 100ohm og 230V kobles til vil det gå 2,3 A. Hvis man bruker samme komponent, men øker spenningen til 200kV vil strømmen bli 2000A. Hvorfor fungerer ikke det på samme måte med stunguns? Hva er det som skjer inni transformatoren som gjør at man ikke kan beynnte ohms lov (I=U/R) for å regne ut strømmen?

 

Noen som kan forklare eller linke meg til en side som kan forklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ohms lov gjelder alltid. En normal stun gun gir ikke veldig mange ampere pga. resistansen er som du selv er inne på, veldig høy. Det er ikke spenningen som dreper, men amperen, så at noe har høy spenning betyr ikke at det gir ut mye ampere pga. det er en tredje faktor i regnestykket.

 

Har ikke lest igjennom hele, men kan se ut som om du kan finne mer informasjon her nettopp hvorfor.

Lenke til kommentar

Det handler jo om hvor mye effekt strømforsyningskretsen kan levere.

Har man et batteri på f.eks 10V og 1A, så leverer det P = U * I = 10W. Øker man spenningen ved å bruke f.eks en switch mode-konvertering, så må nødvendigvis strømmen senkes i konverteren for at man ikke skal overstige de 10W som kilden leverer.

 

Videre vil man i en slik stun-gun garantert begrense strømmen, slik at den "helst" ikke tar livet av noen.

Lenke til kommentar

En stun gun sender strømmen igjennom luften mellom to punkter og resistansen i luft er ekstremt høy. Nå kan ikke jeg all fysikken bak dette, men jeg tror det er noe slikt at hvis man oppnår høy nok spenning vil atomene i luften begynner å ioniseres, noe som gjør at resistansen går ned. Dette er grunnen til at strømmen vil hoppe fra et punkt til et annet ved en viss spenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...