Gå til innhold

mhz????

grandiosa

Anbefalte innlegg

hallå hørte for noen dager siden at mhz er bare er et høyt tall på lyd frekvens skalaen. det meneskelige øret kan jo høre fra 0 til 17000 hz ikke sant? ja 17000 hz eller 17kz (tror det skriver sånn)

som igjen blir 0,17 mhz. (har jeg rett ? er ikke helt sikker)det jeg vil frem til er om det er den samme mhz vi kjenner og i så fall hvorfor er det så atraktivt med en frekvens??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frekvens er ikkje noko anna enn svingningar per tid. Med benevninga Hz så er det svingningar per sekund.

Sjølve begrepet betyr ikkje noko anna, og er ikkje i seg sjølv relatert til lyd eller prosessorar.

I tilfellet prosessor så seier antal Hz noko om kor fort transistorane kan skifte tilstand(på av på av på av).

Høgare Hz-verdi vil seie at tilstanden kan skifte raskare, og dermed kan ein rekne ut ting raskare.

Lyd forplantar seg som ei bølge gjennom rommet(og akkurat som bølger på havet så går den opp og ned). Frekvensen her seier noko om kor fort bølga går opp og ned(eller kor langt det er mellom bølgetoppane).

Når denne lydbølga når øyret vil trommehinna viberere etter frekvensen til lyden, og du vil oppfatte den som ein "høg" lyd(10000-15000Hz) eller ein "djup" lyd(under 1000Hz).

Grunnen til at vi ikkje kan høyre meir enn 17000-20000Hz er vel at trommehinna ikkje greier å vibrere så fort.(Correct me if I'm wrong).

Så svaret på spørsmålet vil vere at Hz uttrykker det same(forandring per tid) både for prosessorar og lyd, men pros. og lyd har ellers ikkje ikkje nokon samanheng.

17000Hz = 17kHz = 0.017MHz

Mine pedagogiske evner er så som så, men eg håpar du fekk med deg poenget.

Lenke til kommentar

For en prossessor så er det vel antallet instruksjoner per sekund som gir MHz-antallet.

Ved f.eks pipelining (samlebandstaktikk i stedet for en mann gjør alt... nesten en bra analogi :grin:)vil man oppnå flere instruksjoner per klokkesykel med samme hastighet på transistorene som på en uten pipelining.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...