Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppheng på murvegg, alternativer?

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg og min samboer har nettopp kjøpt oss et rekkehus. Jeg ønsker å henge opp bilder på veggene, noe som burde være greit, men veggen jeg vil henge opp på er en murvegg. Murveggen har et lag med tapet, og jeg har ikke egentlig lyst til å lage ti hull i veggen for å få heng opp bildene.

Er det noen alternativer? Rammene er av størrelse 20*14 cm, og det er ti bilder jeg vil ha opp.

Jeg lurte litt å feste bildene til hverandre med svart ståltråd, slik at jeg kan lage færrest mulig hull på veggen. Er det mulig? Og tåler svart ståltråd litt vekt? Evt. hvor kan man kjøpe svart ståltråd?

Går det an å borre hull i taket, og henge et par kroker der, slik at bildene evt. kan henge ned fra taket?

Ønsker gjerne alternativer, føler meg litt rådvill. Samboeren mener at å borre ti hull i veggen er helt unødvendig, så jeg må finne en løsning.

Håper noen vet om noen lure løsninger :)

Mvh.

Vesla :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tyggegummilim, er det type "sticky tack"? Eller det som noen kaller "lærertyggis"? Det er jo et godt alternativ, men hvordan blir veggen når du skal evt ta det av? Er det nok å vaske det av, så forsvinner merkene?

I så fall tror jeg at jeg vil prøve det. :)

Lenke til kommentar

Selvklebende krok som påstår at den kan fjernes uten å lage merker: http://www.clasohlson.com/no/Command-bildekrok/Pr349528000

XB-krok har flere tynne stifter i stedet for en tykk og kan slås inn i mange harde vegger uten å lage for stygge merker: http://www.clasohlson.com/no/XB-krok/Pr212654000

Ellers har jeg sett hvit gardinwire for å henge opp oljemalerier fra tak eller taklist på gallerier og museer, men det er kanskje litt overdrevet for småbildene du skal henge opp, der holder det med klart fiskesnøre.

Lenke til kommentar

Svinks: Den kroken er til bruk for fliser og andre glatte områder. Dessverre ville den revet med seg en del av tapeten om vi bestemte oss for å ta den av igjen.

TMB: Med Hilti'n vil jeg jo kunne borre, noe jeg ønsker å unngå, så den lar jeg nok ligge ;)

Satser på Sticky-tack, og skal prøve meg frem i morgen. :)

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Svinks: Den kroken er til bruk for fliser og andre glatte områder. Dessverre ville den revet med seg en del av tapeten om vi bestemte oss for å ta den av igjen.

Den selvklebende? Litt avhengig av tapeten selvsagt, men med føner bør den vel være like lett eller vanskelig å fjerne som tacky-stick som gjerne etterlater fettflekker?

Den med de tynne piggene derimot er ganske snill mot tapeten, men det er en aldri så liten fare for knusningsskader på betongen bak tapeten.

Men, dere har kjøpt egen bolig og er sjefer i eget hus. Bildene skal vel henge en stund, eller andre bilder skal henges opp når de du henger opp nå tas ned. Og før eller seinere skal veggen tapetseres på nytt eller males - jeg ville ikke vært redd for å sette litt spor etter meg for å henge opp ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må ærlig talt si jeg syns det er tullball å ikke ville bore hull i murvegg. Jeg antar at det er en eller annen form for mønster/ruglete tapet, og da vil det ikke være noe problem å male over hullene i tapeten dersom du av en eller annen grunn vil ta ned bildene igjen. Sjansen er at innen da så har uansett lysforholdene mattet fargen på tapeten rundt bildene uansett, og at du derfor vil ha store firkanter som markerer synlig på veggen hvor bildet har vært, noe som er mye mer sjenerende enn noen bittesmå hull. For å henge opp noen stakarslige bilder er det virkelig ikke store hullene som skal til uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enten: Bruk tynne stålstifter som du banker inn i murveggen uten å borre først.

Eller: Bruk fiskesnøre fra stifter du fester i taklisten (forutsetter at du HAR taklist, og at denne er såpass festet at den tåler vekten av det du vil henge opp)

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...