moesen Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Heisann! Jeg har to pc'er. En som kjører Windows XP og en som kjører Linux(Slackware) Jeg har en switch, og nettet funker bra på XP-pc'n. Men jeg får ikke kobla opp med Linux(server'n) Har ikke prøvd og dele en linje før... Har det noe med at begge pc'ene sitter med samme brukernavn og passord? Det kan ha noe med at jeg er Linux-n00b og ikke får konfigurert Linux pc'n riktig... Jeg har koblet den kabelen fra "modemet" til kontakt 1 i switchen, og bare kobla på to nettverkskabler til pc'ene, fra switchen. Noen som har noe tips om hvordan jeg får begge pc'ene på nett? Lenke til kommentar
edwood Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 ... eller setter to nettverkskort(dvs. et ekstra i tillegg til det du har) i linux-boxen og lar den ta seg av routingen. Lenke til kommentar
moesen Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 Hva er forsjellen på en router og en switch da? Jeg har Telenor ADSL, så jeg må koble meg opp med brukernavn og passord Går det virkelig ikke med en switch? ... eller setter to nettverkskort(dvs. et ekstra i tillegg til det du har) i linux-boxen og lar den ta seg av routingen. Hvordan fungerer dette da? Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Om du vil gjøre det enkelt, 100% stabilt og pålitelig og ikke minst ha muligheten til å koble til andre maskiner og være på nett i løpet av den tiden det tar å starte maskinene du kobler til kjøper du en bredbåndsrouter til 500,- Det er ikke nødvendig å stresse med delte oppkoblinger gjennom datamaskiner med flere nettverskort. Kjøp en router og du har en praktisk løsning og ikke minst innebygget brannmur som stopper tenåringer med portscannere og slikt. Et eksempel på en god bredbåndsrouter er denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl Selv har jeg en router med printserver i tillegg så jeg delr printeren uten å måtte slå på andre maskiner for å få tilgang. Tillegg: Du legger brukernavn og passord inn i en slik router slik at du slipper å logge deg på mer enn en gang. Routeren er alltid pålogget om du vil og tilbyr internett til det lokale nettverket. Praktisk for dem med PPPoE Lenke til kommentar
moesen Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 Takker for svar Tillegg: Du legger brukernavn og passord inn i en slik router slik at du slipper å logge deg på mer enn en gang. Routeren er alltid pålogget om du vil og tilbyr internett til det lokale nettverket. Praktisk for dem med PPPoE Hvordan legger jeg inn brukernavn og passord da? Finnes det ikke noe billigere allternativ, som er "sikkert" ? Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Du kan lese denne testen av en godt utstyrt bredbåndsrouter: http://www.hardware.no/tester/annet/gatelo...lock/index.html. Testen har screenshots osv. så den forteller det meste. Det er klart du kan kjøre flere nettverkskort i en maskin men det er stress og krever at denne maskiner alltid er på når internett må deles. En router slår du på og glemmer for årevis. Jeg har ikke vært inne i styrningsprogrammet for routeren på godt over et halvt år. Lenke til kommentar
moesen Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 Kan en router stoppe uttrafikken? Slik at jeg ikke får til og sende filer via ftp, msn messenger, irc o.s.v. Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Nei. Og skulle du være blant dem som ønsker å konfigurere åpne porter i brannmuren er det veldig enkelt. Oppriktig talt - en bredbåndsrouter er som skapt for ditt behov... Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Kan en router stoppe uttrafikken?Slik at jeg ikke får til og sende filer via ftp, msn messenger, irc o.s.v. Jo,en router kan stoppe ut trafikken også, men da må du velge dette [pirk pirk] Da kan du sette den opp til å bare slippe ut enkelte ting slik du gjør inn.. Lenke til kommentar
moesen Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Har aldri testa annet en hub og switch jeg da. På LAN Hva er forsjellen på en router og en switch/hub foresten? Har forstått det slik at med en router så er det med en cd, slik at jeg skriver in brukernavn og passord.. Går dette "programmet" i Linux også? Må jeg legge in "programmet" til router'n på alle pc'ene jeg skal ha på nett eller? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Har aldri testa annet en hub og switch jeg da. På LANHva er forsjellen på en router og en switch/hub foresten? Har forstått det slik at med en router så er det med en cd, slik at jeg skriver in brukernavn og passord.. Går dette "programmet" i Linux også? Må jeg legge in "programmet" til router'n på alle pc'ene jeg skal ha på nett eller? Nei, de fleste routere av denne typen konfes med webasert grensesnitt som ligger i routeren. Så lenge OS-et kan vise websider så kan du konfigurere routeren. Routeren er "usynlig" for OS-et så lenge det snakker TCP/IP. Routeren deler en IP på mange maskiner for og si det enkelt, det er en god infoside om nettverk her på hw.no som du absolutt bør ta det en kikk på. Lenke til kommentar
moesen Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Routeren deler en IP på mange maskiner for og si det enkelt, det er en god infoside om nettverk her på hw.no som du absolutt bør ta det en kikk på. Link? Er denne router'n god nok til mitt bruk? Rettere sagt "vanlig" bruk, med Telenor ADSL(704/128?) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Er denne router'n god nok til mitt bruk? Rettere sagt "vanlig" bruk, med Telenor ADSL(704/128?) Jada, den er helt utmerket. http://www.hardware.no/guider/dele_interne...ett/index3.html http://www.hardware.no/guider/nettverk/index.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå