Gå til innhold

Disse PC-ene tryner mest

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

"Jeg har erfaring" tråder her kan man vel ta med en klype salt siden tallene i artikkelen antyder at du må ha erfaring fra tusenvis av PCer for å få et statistisk bra erfaringsgrunnlag :)

Sånn reint bortsett fra at MS ikke vet åsaken til feilene på disse tusenvis av maskiner. Jeg alene skaper ørtogførti maskinvarefeil mens jeg setter opp en rigg så hele statistikken er i beste fall tvilsom.

Som andre har nevnt tror jeg at støv er årsaken til det aller meste av "harware" feilene som oppstår. Jeg har nesten ikke sett noe annet, bortsett fra ting som er DOA og en og annen harddisk som tar kvelden. Det er egentlig veldig lite feil på komponenter.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Jeg har erfaring" tråder her kan man vel ta med en klype salt siden tallene i artikkelen antyder at du må ha erfaring fra tusenvis av PCer for å få et statistisk bra erfaringsgrunnlag :)

Sånn reint bortsett fra at MS ikke vet åsaken til feilene på disse tusenvis av maskiner. Jeg alene skaper ørtogførti maskinvarefeil mens jeg setter opp en rigg så hele statistikken er i beste fall tvilsom.

Som andre har nevnt tror jeg at støv er årsaken til det aller meste av "harware" feilene som oppstår. Jeg har nesten ikke sett noe annet, bortsett fra ting som er DOA og en og annen harddisk som tar kvelden. Det er egentlig veldig lite feil på komponenter.

MS bruker vel feilmeldingene som blir sendt inn av windows så det er jo snakk om maskiner som ihvertfall starter. Støv vil neppe skape så stor forskjell mellom hjemmemekka i forhold til fabrikklaget pc (hhv. 1:97 g 1:120). Det som utgjør differansen må jo nesten være at komponentene samt BIOS ikke er matchet bra siden dette er ting som blir testet svært nøye før man starter masseproduksjon.

Lenke til kommentar

Sitter nå med en Windows 7 -installasjon som ikke er god. Har fyrt opp en Linux "Live"-CD/DVD og det har kjørt i dagevis på nøyaktig samme maskinvare.

Jeg har en viss og god forståelse for en del ting med hardware/software. Men enkelte ting gidder jeg nødvendigvis ikke alltid å gå i full dybde av for å lære mer om. Man, blir dessuten litt lei feilsøking i Windows jo lengre man har brukt "ondskapen".

Jeg forstår at eksempelvis harddisk kan være et ankepunkt når jeg fyrer opp en Live-CD med Linux. Jeg forstår også at den relativt enkle Linux distroen jeg valgte kanskje ikke tyner hardware'n like hardt som en fullblods Windows 7 -installasjon. Og jeg kunne sikkert kommet på flere forskjeller om jeg gadd grunne litt over dette.

Poenget er at jeg ikke kan ta en 100 % bastant konklusjon, at det "jo må være Windows 7 sin skyld". Men sannsynligheten er jo større for at det nettopp kan være Windows 7 sin skyld at problemet oppstod i første omgang.

En annen ting kan være brukerfeil, brukerinstallasjoner, bruker.. og bruker... Men, nå har jeg vært usedvanlig snill med installeringen på denne PC'en da jeg ønsker at installasjonen skal vare en god stund før man behøver å reinstallere for oppfriskningens skyld.

Et STORT poeng med å skrive dette her, jo det er at det faktisk kan være operativssystemet som er feilkilden, eller annen programvare.

Så her synes jeg at artikkelen har en viss prosentandel skivebom oppi alle hardware-feil-påstandene de her serverer. Og når man har "bukken og havresekken" (les: Microsoft) som påstår det hele, så..

Lenke til kommentar

... Et STORT poeng med å skrive dette her, jo det er at det faktisk kan være operativssystemet som er feilkilden, eller annen programvare.

Så her synes jeg at artikkelen har en viss prosentandel skivebom oppi alle hardware-feil-påstandene de her serverer. Og når man har "bukken og havresekken" (les: Microsoft) som påstår det hele, så..

Dersom feilen er spesifikk for din PC er sjansen for at det er maskinvareproblem meget stor. Det finnes mange (hundre) millioner forskjellige hardware konfigurasjoner, men kun ett fåtall windows versjoner. Om OS var kilden ville jo hundrevis av millioner hatt samme problem som deg.

Dette er jo bare statistikk som er samlet inn av MS som viser at hjemmemekka PCer er mindre stablile enn fabrikkmonterte. Har vel ingenting med bukk og havresekk å gjøre ;)

Lenke til kommentar

Det var en periode jeg hadde problemer med defekte minnechips på minnemoduler fra Corsair og ....

Jeg opplevde det samme. Hadde ballistix med led. Maskinen var fin og stabil gjerne flere dager i strekk. memtest86 slo ikke ut feil før etter 2 døgn med belastning. Jeg så feilene inne i windows loggene. Ellers jeg slitt med ati flere ganger. Sist gang var ati sin gpu switching bærbar. vanskelig feilsøke utrolig frustrerende. Jeg mistenker selvbydge maskiner kræsjer mer pga.selvbyggere kjørere gjerne på betadrivere, overklokker cpu og gpu,m.m

Lenke til kommentar

Dette høres ut som ein veldig tvilsom statistikk. Det er litt som å påstå at å spise frokost er sunt fordi folk som spiser frokost statistisk sett er sunnere, eller at folk som går til lege kvart år har bedre helse, etc; det er veldig åpenbare høl i det.

Å skrive at antall hendelser har skjedd med x merke i forhold til y merke forteller jo ingenting. For alt me veit kan jo "20 ganger så mange sammenbrudd" rett og slett være så enkel som at det er 20 ganger så mange som har overklokket...

Lenke til kommentar

(snip)

Dette er jo bare statistikk som er samlet inn av MS som viser at hjemmemekka PCer er mindre stablile enn fabrikkmonterte. (snip)

Hjemmelagde maskiner har ofte også høyere ytelse og høyere krav til både kjøling og strømforsyning mm, som ofte har en sammenheng med at eieren ønsker å spare litt på f.eks. en heftig gamingrigg, isteden for å kjøpe en ferdig alienware til noen lapper ekstra. Jeg er likevel enig i at hvis man bare ser på antall maskiner så stemmer det nok at hjemmelagde i snitt kan være mindre stabile.

Det kan være greit å ta med at siden dette er basert på statistikk så vil det nok finnes en andel tilfeller som skiller seg ut med bedre stabilitet, ytelse og holdbarhet blant de hjemmelagde, selv om de er i mindretall. Hjemmelagd er ikke automatisk synonymt med ustabilt i hvert tilfelle, noe statistikken som legges frem her på en veldig begrenset måte ikke sier noe om.

Lenke til kommentar

hvem er det som kjøper fabrikkbygd PC da?

Det er vel gjerne Olga, som ser på vg.no og ett par andre sider....

Tror ikke den maskinen lider så mye av installasjon av de nyeste driverne til ditt og datt, som KAN øke ytelsen i BF2 med hele 2%

De aller fleste maskiner jeg kommer borti om dagen har feil med programvare.

Noen føler seg selvfølgelig tryggere med 3 antivirus programmer..... for ikke å snakke om alle disse "nyttige" søkeverktøyene som fyller opp Internet explorer. Og hvis den blir treg, bytter man bare til Firefox eller Opera så er alt bra.....en stund....hæ? avinstallere programmer?...hvordan gjør man det....

Mye bedre å skrive inn "fix my pc" i google-tingen, så kommer det jo masse greier som reparer PCen min helt av seg selv....

Oi....der var det mye gørr som ville ut...:)

Eneste maskinen jeg har eid som var fabrikkbygd var min Compaq 486 SX.

Senere oppgradert til DX...(The speed is fantastic)

Laptopene mine er selvfølgelig fabrikkbygd....

Men de rakes og reinstalleres før PCen tar i bruk sitt original fabrikkinstallerte Operativsystem...Kjappeste vei til økt ytelse og stabil PC....:)

Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett statistikk på de samme feilene, men hvor selvbygde maskiner er delt opp etter hvorvidt den som har bygget og/eller oppgradert systemet har brukt antistatisk beskyttelse eller ikke. Jeg har bare mitt eget anekdotiske bevis å gå etter, men jeg opplevde aldri DOA lengre og vesentlig færre komponenter som har feilet etter tid, etter å ha tatt i bruk den antistatiske matta og lenka. Fnøs litt av det første gang da jeg ble tvunget til å bruke det på IKT for mange herrens år siden, men nå kunne jeg ikke tenkt meg å fikle i en maskin uten. Jada, jeg vet man kan jorde seg på andre måter og, men matta og lenka er ganske praktisk når man har vanen og har den liggende lett tilgjengelig.

Vell, jeg har bygd mine maskiner. Og har aldri hatt problem med det uten antistatisk matte ller bånd. Kan vell si jeg egentlig har gjort alt feil når det kommer til det. Sitter å skrur pc på vegg til vegg teppe osv. Forsatt ingen HW feil. Har rundt 7-8års erfaring med pc bygging

Lenke til kommentar

Ja....nå svarte jeg at det kanskje er den "vanlige" brukeren, Olga....

Altså denne typen som kan starte PCen, bruke Word, kabal og internetten...

Tror hovedvekten av kjøperene på fabrikkbygd er Brukere uten peiling, som da heller ikke bruker PCen til så mye utenom.... Og med utenom mener jeg f.eks: Installere "bleeding edge" Beta drivere...Teste ut masse kodeker....programvare for å bruke disse kodekene...(gjerne Beta Freeware)

Overklokking....etc etc....

Hmm...Det jeg sikkert prøver å si er at de som bygger selv er nok delvis skyld i ustable PCer selv.....

Jeg bygger utelukkende PCene mine selv, gir de god kjøling og gir de et greit utprøvd OS...(win7)....Men jeg heller nok over på veldig enkel bruk av maskinen..internett, facetube, uBook, google og sånt.....Litt RDP til en par serviceavtale-kunder...Alle disse maskinene jeg har bygd opp gjennom tidene har vært det man kaller bunnstabile....kunne endres ved diverse leking...min feil....Regedit, msconfig etc....

Og MIN konklusjon basert på MIN erfaring er:

PCer er veldig ofte ustabile grunnet software problemer (og/eller Overklokk)

PC som brukes til veldig lite,evt. avskrudd HELE tiden holder seg fresh lenger

Ett veldig godt eksempel på en stabil PC, kalles for en headless server..

Jeg har en PC hjemme som er satt opp som server uten skjerm og tastatur.

Den ble installert, og lagt til tjenestene jeg bruker...går like deilig i dag som da jeg bygde den for 4 år siden...

Kun skrudd av ved lange strømbrudd (25min UPS)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Antistatisk utstyr har lite for seg og må brukes riktig De fleste amatører som har kjøpt med antistatisk utstyr sist de kjøpte komponenter over nett vet ikke å bruke dette utstyret korrekt.. De fleste kommer lenger med å bruke bomullsklær, droppe gulvtepper og en sunn dose sunn fornuft.

Jeg har aldri hørt om at noen har skadet komponenter ved hjelp av statisk elektrisitet uten å gjøre dette med vilje. Det er kanskje mulig om den som monterer ikke har noen form for peiling og har på seg syntetiske klesplagg som han gnukker sammen samtidig som han tar på alle kontaktflatene han kommer til.

Nja, noen mennesker er langt mer elektrisk ledende enn andre mennesker, husker en youtube hit for en stund siden angående en gutt som ødela eller fikk hva som helst av elektronisk utstyr til å tryne når han kom i kontakt med det (berøring).

Du bør være litt kritisk til opplastede hjemmevideoer på youtube. Det der er bare tull. Les følgende artikkel for litt informasjon om statisk elektrisitet. Det at mennesker har forskjellig grad av å lede strøm er riktig. Dette har med at muskler leder strøm bedre enn fett fordi muskler består av 70% vann mens fett nesten ikke inneholder vann. At noen på magisk vis kan lede elektrisitet så det ødelegger elektronikk uten at man tar direkte på komponenter er bare en tåpelig påstand som ikke har noe hold i virkeligheten.

http://www.dbskeptic...ic-electricity/

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Du bør være litt kritisk til opplastede hjemmevideoer på youtube. Det der er bare tull. Les følgende artikkel for litt informasjon om statisk elektrisitet. Det at mennesker har forskjellig grad av å lede strøm er riktig. Dette har med at muskler leder strøm bedre enn fett fordi muskler består av 70% vann mens fett nesten ikke inneholder vann. At noen på magisk vis kan lede elektrisitet så det ødelegger elektronikk uten at man tar direkte på komponenter er bare en tåpelig påstand som ikke har noe hold i virkeligheten.

Nåda kan garantere deg at jeg tar Youtube med en stor klype salt, men gutten som kalte seg Magneto Man ble studert tidligere og det viste seg at han av en eller annen grunn ledet statisk elektrisitet bedre.

http://www.engadget.com/2008/03/02/12-year-old-magneto-man-breaks-every-computer-he-touches/

Du får nesten bare tro det du vil , jeg antar at det er fult mulig å generere såpass mye statisk elektrisitet at en pc krasjer eller går i stykker.

Lenke til kommentar

Nja, produsentene er en like stor årsak.

Planned Obsoletion er svært populært nå for dagen, og PC hardwaren er intet unntak, når de feteste markedene bare har 2 års garanti så er levetiden utover dette uønsket fra produsentens side.

Ergo prøver de å sørge for at produktet ryker like etter garantien er gått ut slik at kunden må kjøpe nytt.

Her til lands sitter vi på reklamasjons lover som gjør dette til en saga blott, men vi blir fortsatt rammet av død hardware, måtte nappe ut ett hovedkort og ett skjermkort som sier takk for seg og antallet returer i året har skutt i været de siste årene, og jeg tror ikke den trenden vil minke i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Nåda kan garantere deg at jeg tar Youtube med en stor klype salt, men gutten som kalte seg Magneto Man ble studert tidligere og det viste seg at han av en eller annen grunn ledet statisk elektrisitet bedre.

http://www.engadget....ter-he-touches/

Du får nesten bare tro det du vil , jeg antar at det er fult mulig å generere såpass mye statisk elektrisitet at en pc krasjer eller går i stykker.

Jeg "tror" ingenting som kan og bør bevises vitenskapelig. Tingen med disse sakene er at det vitenskapelige miljøet er imot og er sikre på at det må være en vitenskapelig forklaring annet enn at de faktisk har "super powers". "tro" hører hjemme i religion.

http://www.huffingto...x_n_865773.html

ledet statisk elektrisitet bedre.

Som jeg skrev i forrige post så er det sant at mennesker leder statisk elektrisitet i forskjellig grad. Men andre mennesker med samme kroppsfasong som denne gutten skal ikke ha en stor variasjon.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det morsomme er jo egentlig at du går litt i fistus her (uten at vi egentlig er så veldig uenige) , jeg står fortsatt ved min påstand på at enkeltindivider kan generere mer statisk elektrisitet enn andre , men selvsagt om man ønsker å dokumentere dette vitenskapelig er det bare å kjøre på. Gutten jeg linket til ble studert vitenskapelig og man kom vel ikke fram til noe spesielt som kunne avdekke årsaken til problemet

"Though tests have been run on Joe, there's still no conclusive evidence about the source of the problem, though at least one electricity expert said the cause could be his over-insulated shoes."

Som du påpekte er det nok mange faktorer som spiller inn , men dette forandrer ikke på det fakta at noen individer generer mer statisk elektrisitet enn andre uavhengig av om det er fordi de går på en spesiell måte , har på seg klær som gjør at de blir mer "laddet" etc.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...