thomasrh Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Hei. Jeg har akkurat kjøpt av en kompis hans gamle PC, med MS-6380 hovedkort, AMD Athlon MMX 3DNow ~1399MHz prosessor, og Creative SB Live (Basic) lydkort. Skjermkortet som sto i da jeg fikk den var et Geforce2 kort (32MB tror jeg). Jeg installerte OS (win2k) og alt av drivere, å skulle prøve å spille av en film. Men midt i filmen fryser maskina å jeg må restarte. Dette skjer flere ganger. Til slutt bestemmer jeg meg for å prøvde mitt gamle RIVA TNT2/TNT2 PRO kort istedet. Etter å ha installert drivere på nytt, prøver jeg å se film igjen, å nå går det smertefritt. Men når jeg så skal prøve å spille spill låser maskina seg igjen etter en stund med spilling (alt fra 2-30 minutter). Spillene jeg har prøvd med er Dungeon Siege og Fifa 2003. Jeg skjønner ikke noe av dette. Jeg har aller siste drivere fra NVIDIA installert og DX8.1. Jeg brukte dessuten dette skjermkortet på min gamle maskin uten problemer. Han jeg kjøpte maskina av hadde aldri noen slike problemer. Er det forresten mulig at lydkortet kan være problemet ? Jeg er temmelig blank på slikt, så jeg håper noen kan hjelpe meg her. mvh. Thomas Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Prøv med 41.09 drivere først, hvis det går bra kan du prøve 44.03 dr. Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 Jeg prøvde faktisk 41.09 før jeg installerte de nyeste driverne (45.23) nå idag, men til ingen nytte. Det var pga. at maskina drev å låste seg at jeg installerte de nyeste driverne. Jeg prøvde uansett nå å avinstallere 45.23 og reinstallere 41.09, men det hjalp ikke. Faktisk ser det ut til å ha blitt værre. Nå tok det bare 10 sekunder før maskina frøs. Den fryser forresten bare i selve spillet, ikke i 2D menyene, men i f.eks selve kampene i Fifa 2003, og i selve landskapet i Dungeon Siege. Når maskina låser seg hører jeg fortsatt lyd fra spillet forresten. mvh. Thomas Lenke til kommentar
Ash Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Det kan høres ut som noe går varmt... Sjekk at ingenting er overklokket. Dvs sjekk at prosessoren kjører standard hastighet, minnet bruker SPD innstillinger, agp og pci kjører 66/33Mhz. Sjekk også hva slags minne som sitter i maskinen og pass på at det ikke kjøres på for høy hastighet. Sjekk at kjøleribben på prosessoren sitter skikkelig. Ta den evt av, rengjør den, legg på nytt lag med kjølepasta og sett den på igjen skikkelig. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Det kan høres ut som noe går varmt... Sjekk at ingenting er overklokket. Dvs sjekk at prosessoren kjører standard hastighet, minnet bruker SPD innstillinger, agp og pci kjører 66/33Mhz. Sjekk også hva slags minne som sitter i maskinen og pass på at det ikke kjøres på for høy hastighet. Sjekk at kjøleribben på prosessoren sitter skikkelig. Ta den evt av, rengjør den, legg på nytt lag med kjølepasta og sett den på igjen skikkelig. enig med Ash Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Takk for svar, men jeg tror dessverre ikke det problemet. Ingenting er ihvertfall overklokket. Men, jeg har funnet ut at problemet ikke er som jeg først trodde. Først så det ut som om hele pc'en frøs, men det var bare jeg som var for utålmodig og trykket reset knappen for fort. Egentlig fryser bare spillene, i 10-20 sekuner, før alt blir normalt igjen. Men det blir rimelig håpløst å spille med slike ventepauser hele tiden. Idag installerte jeg Windows 2000 helt på nytt. Det eneste jeg har lagt inn så langt er 41.09 driveren til skjermkortet og VIA_Hyperion 4IN1_V449vp2, men altså til ingen nytte. Straks jeg prøvde et spill, denne gangen Icewind Dale II, begynte spillet å henge i små perioder. Denne gangen også på menyskjermene. Jeg har gått tom for ideer. Noen andre som har noen ? mvh. Thomas Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Oppdatering : Nå skjønner jeg enda mindre. Jeg har akkurat prøvd å spille Medal Of Honor Allied Assult og Diablo 2 LOD, og begge spillene går uten problemer. Ikke den minste antydning til at de skulle låse seg. mvh. Forvirra Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Oppdatering igjen : Da jeg satte meg ned for å se en film på maskina mi tidligere idag ble jeg så drittlei av at mediaplayeren hang seg hvert 4. sekund at jeg rett å slett formaterte harddisken å installerte windows på nytt (nok en gang). Etter at installasjonen var ferdig å windows startet opp for første gang, bestemte jeg meg for å bare gi f*** i å installere noen drivere å bare installere divx codec. Jeg gjorde det å prøvde samme film som bare 1 time tidligere hadde låst seg hele tiden, å nå spiller den av helt uten problemer. WOOW tenkte jeg å startet opp Icewind Dale II. Nok engang ble jeg positivt overrasket. Uten å ha installert en eneste driver fungerer altså alt perfekt. Hvorfor ? Ikke vet jeg. Jeg tørr ihvertfall ikke installere en eneste driver nå. Tror jeg skal installere Norton Ghost å lage et bilde av systemet nå som det endelig funker. mvh. Thomas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå