dahuff Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Du har i alle fall fått presentert mange alternativer å velge bort. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Du har i alle fall fått presentert mange alternativer å velge bort. Regner med den var til emg Det har jeg; det er som vanlig innenfor friprog, mange alternativer. Og som oftest litt for mange, en del halvferdige, eller mest fokusert på web-frontend eller kommando-linje orienterte verktøy. Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Gitorious koster ca 38 000 i året for selv-hosting, opp til 50 brukere. Inkluderer support og oppdateringer. Er man ett stort team på noen titals utviklere er dette ikke store utgifter for en "github" lignende løsningen. Synes det finnes noe for enhver. Det er jo for mye å forvente at det finnes en github løsning som er gratis, og at denne eventuelt ikke skulle behøve noe egeninnsats for å settes opp. Da er man svært heldig. Gitorious kan også settes opp og driftes selv, men det virket litt komplisert sist gang jeg undersøkte hva som var tilgjengelig. Da er det bedre å betale for en ferdig oppsatt løsning med support, eller å velge noe som er enklere å sette seg inn i og få opp å kjøre, synes jeg i alle fall. Det kommer helt an på arbeidsflyten til teamet ditt om du virkelig behøver en webfrontend for å melde pull requests og lignende. For små team klarer man fint å samarbeide og ha skrivetilgang til samme innsjekk-repository på serveren/ressurs/delt mappe eller hvordan man velger å dele Git. Kan jeg spørre, hva er det du bruker for Mercurial som du har god erfaring med, og hvor store team opererer du med? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Vi brukte tidligere Perforce i min avdeling; der var vi rundt 70 brukere på det meste; der rundt 40 var utviklere, og resten var test og dokumentasjon. Nå som vi har gått over til mercurial, så er teamene mindre (fra 4-5 brukere opp til 20 avhengig av prosjekt). Det so mer viktig med denne brukergruppen er gode gui verktøy for pull/push/commit og integrasjon med Windows Explorer. Mange utviklere med mere enn 20 års erfaring, en del kommer fra Windowsverdenen, slik at kommandolinjeverktøy er bare ikke tema. Noe jeg egentlig ikke skal protestere på Perforce er i samme prisklasse som Github/gitourious. Om det er verdt det eller ikke er et godt spørsmål. I løpet av av den tiden vi brukte Perforce; hadde jeg ikke behov for en eneste support-case mot leverandør. Jeg hadde internsupporten, noe som beløp seg på totalt rundt 100 timer i de årene vi brukte det. I dag bruker vi TortoiseHg og har sentrale repositories på servere i Finland, med utviklere i Norge, England, Finland og Malaysia. Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Nei, det er ikke bare å dytte kommandolinjeverktøy og annet nytt på andre om mottakeren ikke ser nytteverdien av det, eller gevinsten ikke er så stor. TortoiseHg høres litt ut som TortoiseGit, som er en Explorer integrert frontend for msysgit, kommandolinje-klienten jeg nevnte tidligere. Ser også at TortoiseHg har noe støtte for Git med tillegg, iflg. Google. Om denne støtten er på linje med msysgit, som er svært moden, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Nå er jo TortoiseHg basert på TortoiseSVN, så TortoiseGit er nok git varianten av det samme. Scrennshotsene kan virke slik. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 Om man absolutt ikke må ha det hostet selv, er Bitbucket et bra alternativ, som er gratis og mulighet for å gjøre repos privat. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Om man absolutt ikke må ha det hostet selv, er Bitbucket et bra alternativ, som er gratis og mulighet for å gjøre repos privat. Et godt tips. Ser at Atlassian har kjøpt opp bitbucket. Atlassasian er kjent for verktøy som Jira og Confluence; to verktøy vi bruker internt i huset. Ser at bitbucket har integrert en light utgave av jira og confluence. Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Github støtter organisasjoner, noe som tillater flere samtidige eiere og administratorer for github.com/<sett-inn-bedrift-her>. BitBucket bruker personlige kontoer. Github og BitBucket støtter forskjellige betalingsmodeller, hvor github har ubegrenset antall brukere på hvert private repository, men begrenset antall private repositories. Bitbucket kjører en motsatt løsning, med begrenset antall brukere på hvert private repositories. BitBucket støtter Mercurial however. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå