Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hærverk-mordforsøk


Anbefalte innlegg

Jeg har to venner som er 16 år gammle, de var ute og drakk. Så sparket de ned en lett mc og koblet ut bremsene. Vedkommene som fikk sykkelen ødlagt har sagt at han skal anmelde de får "drapsforsøk" .

 

Hva straff kan de få ? (om det bare blir hærverk)

Hva straff kan de få ? (om det det blir drapsforsøk og hærverk)

Er det drapsforsøk ?

eventuelt hva er kjangsen for at det går igjenom som drapsforsøk ?

 

Setter stor pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja er einig i det, men er det det snakk om at dem må i fengsel ?

Jeg håper i alle fall de får det. Koble ut bremser? De må jo være helt sinnsyke.

 

Jeg har også vært 16 og dritings, men ikke faen om jeg en gang tenkte på noe så livsfarlig som det.

Endret av Pseudopod
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ein kan risikere fengselstraff, men det vil være avhengig av omstendigheitene:

§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale.

Endret ved lov 11 mai 1951 nr. 2.

 

§ 292. Grovt skadeverk straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Ved avgjørelsen av om skadeverket er grovt skal det særlig legges vekt på om skaden er betydelig, om den skyldige vitende har voldt velferdstap eller fare for noens liv eller helbred, om handlingen er rasistisk motivert, om det er voldt avbrekk i den offentlige samferdsel, om skaden er øvd på grenseskjel mot naborike eller mot offentlig minnesmerke, samlinger eller andre gjenstander som er bestemt til alminnelig nytte eller pryd eller som for almenheten eller en større krets har historisk, nasjonal eller religiøs verdi.

Endret ved lover 11 mai 1951 nr. 2, 7 apr 1995 nr. 15, 23 jan 1998 nr. 9 (ikr. 1 feb 1998 iflg. res. 23 jan 1998 nr. 72).

 

Her kan begge paragrafane være aktuelle, dersom ein rekner dette som vanleg skadeverk der utkobblinga av bremsene var ei skade som blei påført i tillegg til at kjøyretøyet var gjort ubrukelig så vil nok dette komme under § 291.

 

Men dersom utkoblinga av bremsene ville ha forårsaka fare for liv og helse så vil § 292 være aktuell.

 

Forskjellen her vil så langt eg kan sjå være om sykkelen var i ein slik stand at nokon ville kunne kjøyre den og bli skada på grunn av manglande bremser. Det er mindre alvorleg å kobble ut bremsene på eit kjøyretøy som er gjort ubrukelig (fjerning eller stor skade på hjul, motor, styreanrettning osv) enn det er å kobble ut bremsene på eit kjøyretøy som ellers framstår som kjøyrbart.

Tydeligheita av skaden vil også være av betydning då det er stor forskjell på å fjerne ein stor og vesentlig del av bremsa og å med kirurgisk presisjon snitte opp plasthylsa og klippe wieren på ein lite synlig plass.

 

Her vil det nok være grovt skadeverkt som blir den mest aktuelle paragrafen å bruke.

 

 

 

Når det gjeld kva straff dei vil få så vil det være avhengig av kva paragraf ein blir straffa etter. Men dersom eg skal prøve meg på litt ukvalifisert synsing så vil nok den mest aktuelle straffa være ei bot i tillegg til erstattning til den skadelidande.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...