Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kompis som har begynt med kokain...

Anbefalte innlegg

For rundt et års tid siden dro jeg med bestekompisen min på en fest med noen venner av han. Vi ble ganske fulle, og plutselig ser jeg at disse vennene hans begynner å dra frem noe kokain. Verken jeg eller han viste at disse folkene dreiv med dette før vi ble med, men jeg så fort at han var intressert og når han da tok ble jeg med også, og vi hadde ubegrenset tilgang så vi tok ganske mye også..

Etter dette ble det en lang pause, men i de siste ukene har det tatt av ganske mye og det har blitt gjevnlig vær helg. Jeg tror ikke han er så keen på å slutte, han er litt glad i å showe off og litt glad i å svi av penger på dritt å leke storkar. Jeg derimot ser egentlig ikke helt poenget, får nesten ikke merkbar effekt engang og det er jo veldig dyrt og dumt å bruke penger på, selv om vi begge har god økonomi. Er en veldig god venn så er litt bekymret om dette er så veldig lurt i det hele tatt, vet egentlig ikke så mye om stoffet eller skadevirkninger eller noe. Noen her som kan tipse meg litt om hva jeg bør gjøre ?

Sikkert feilpostet, men viste ikke helt hvor jeg skulle poste den. Anonym poster: e2986e367a9c137b7f6fa43762f483aa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kokain regnes i dag som det sterkeste narkotiske stoffet som finnes, og er også det stoffet som har den sterkeste avhengighetsskapende egenskapen. Misbrukere utvikler i liten grad toleranse for stoffet, dvs. at man ikke trenger å øke dosene for å få den samme rusen ved lang tids bruk.

Langvarig regelmessig bruk kan føre til angst, irritabilitet, hyperaktivitet, søvnløshet og mistro, noen ganger med forfølgelsesforestillinger (paranoid psykose). Vrangforestillingene ligner på de man får av amfetamin bruk. Menn som bruker kokain regelmessig, utvikler ofte raskt impotens. Noen blir voldelige.

Misbrukere over lengre tid har ofte typiske trekk som skjelvinger, tjukk hals, rennende nese og eksem rundt neseborene. Kokain er også etsende, noe som kan føre til hull i veggen mellom neseborene.

De fysiske komplikasjonene er alvorlige:

Pustevansker

Hjerteinfarkt, hjerneblødning

Hjerneskade

Epileptisk anfall

Hjerterytmeforstyrrelser

Plutselige dødsfall som følge av overdreven kokainbruk, er ikke uvanlig og kan komme etter kort tids bruk. Grunnen til dødsfallet er som regel epileptisk anfall eller hjertestans.

Kilde

Alt over bør for enhver oppegående person tilsi at dette er noe en ikke bør holde på med, komplikasjonene er alvorlige og avhengighet kan fort snu den "økonomiske" situasjonen deres. Du bør sette deg ned å ta en skikkelig prat med ham, du bør gå fram som en god rollemodell og avstå helt fra stoffet samtidig som du bør informere han om hvilket konsekvenser misbruk kan medfølge. Forhåpentligvis vil han høre på deg som er en god venn, og ta til seg det du sier. Sørg også for å holde dere bort fra personene som gidde dere tilgang på "ubegrensede mengder" slike folk kan ofte føre til store problemer dere ikke ønsker å ha / bli innblandet i. Legg også merke til at kokain blir betegnet som det narkotikumet som er mest avhengighetsskapende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ts her:

Ikke for forsvare kokain, men noe av det som stod i kildene dine stemmer ikke med mine erfaringer. Blandt annet at det gir en svært kraftig rus er jeg veldig uenig i, av de rusmidler jeg har prøvd (hasj og alkohol) har kokain vært det jeg har fått "svakest" rus av. Og diverse psykadeliske stoffer sier det seg vel egentlig selv at gir en mye sterkere rus. Men nå skal det sies at renheten av kokain i norge ikke akkurat er av ypperste kvalitet.

Og at mellom 1,5-3% under 20 har prøvd kokain er jeg 100% sikker på at er bare tull, tallet er nok ganske mye høyere.

Men alle de bivirkningene hørtes ut som en god grunn til å slutte, men er dette noe man vil oppleve ved å ta litt en helg av og til, eller ved spessielle anledninger (nyttårsaften osv), la oss si i underkant av 10 ganger i året? Anonym poster: e2986e367a9c137b7f6fa43762f483aa

Lenke til kommentar

Fokuser heller på avhengigheten, og at sjansen for å bli avhengig er stor.

"og er også det stoffet som har den sterkeste avhengighetsskapende egenskapen"

Faren for avhengighet er størst hvis man røyker crack, og hvis man setter kokain intravenøst. Avhengighet utvikles raskt, og brukerne undervurderer nesten alltid risikoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...