laxx Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Hvis jeg har forstått riktig slipper man toll dersom man bestiller varer for mindre enn 200 kr fra utlandet. Men er prisen leverandøren tar for frakt inkludert i denne 200-lappen? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Mulig du blander toll og moms her. Er vareprisen i seg selv under 200 kroner, betales ikke moms. Frakt tas ikke med i beregningen. Er derimot vareprisen over 200 kroner, må du betale moms av varens verdi+frakt. Toll betales heller ikke om varen koster under 200 kroner, så vidt jeg vet. Men det er mange varegrupper du ikke behøver å betale toll uansett vareverdi. Endret 1. juli 2012 av Bergendahl Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Hvis jeg har forstått riktig slipper man toll dersom man bestiller varer for mindre enn 200 kr fra utlandet. Men er prisen leverandøren tar for frakt inkludert i denne 200-lappen? Nei. Om du har ei vare til 190 kroner og frakt til 100 kroner blir totalen 290, men så lenge varene er under 200,- skal du ikkje betale moms. Er derimot prisen for varene over 200 må du betale moms for vare pluss frakt. 1 Lenke til kommentar
laxx Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Takk for svar! Hvis jeg bestiller flere varer som hver koster under 200 kr, men totalprisen overstiger 200 kr, må jeg da betale moms om varene sendes i samme pakke? Endret 1. juli 2012 av laxx Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Ja. Verdigrunnlaget er for totalprisen for alle varene i ein pakke. Blir det sendt ein pakke per vare så går det under. Går ut frå at du meiner "moms", ikkje "frakt"? 1 Lenke til kommentar
laxx Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 Ja, mente selvfølgelig moms. Hvor nøye er de med omregning fra USD til NOK? Bruker de kursen den dagen tollvesenet mottar varen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Det brukes desse: http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98 Eg meiner dei brukar kursen den dagen dei mottar pakken ja. Som du ser gjeld normalt ein kurs i ei veke i slengen. 1 Lenke til kommentar
chairgame Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Tja, hvis de skriver samlet beløp på pakken ser t®ollerne kanskje at det blir over 200 til sammen. Edit: Ops, kom noen innlegg mellom der. Edit 2: Ser ut til at ( r ) blir ®. Fiffig. Endret 1. juli 2012 av chairgame Lenke til kommentar
laxx Skrevet 2. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2012 Hva med når jeg får rabatt, for eksempel ved å ha oppspart poeng ved tidligere kjøp? Er det da prisen når rabatte er trukket fra som gjelder? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Nei. Det vesentlige er verdien, og om du gjør opp delvis med andre midler enn kontanter er verdien den samme. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Hva med når jeg får rabatt, for eksempel ved å ha oppspart poeng ved tidligere kjøp? Er det da prisen når rabatte er trukket fra som gjelder? Dette kommer også an på hvordan selger deklarerer forsendelsen. Hvis han deklarerer med verdien etter at rabatter er trukket fra, så er det dette tollerne forholder seg til. Jeg har sett mye rare deklarasjoner opp igjennom. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå