Gå til innhold

Ny gamer pc til ca 50 tusen(er delene kompitable) ?

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En PC til 30k + bra skjerm og Photoshop > En PC til 50k, der vi skal anta at penger direkte oversetter til performance, og han kjøper de optimale delene for begge beløpene. Det finnes ting å sløse penger på som direkte gjør PC opplevelsen din bedre, hvor penger/opplevelseforbedring ratioen er høyere enn litt raskere RAM.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hva med å sette av halvparten, 25.000kr, på en egen konto, sånn at når råskinnet du nå kjøper om 2år er en utdatert haug med drit, kan du bare smelle til å kjøpe nok en rå maskin ?

Lenke til kommentar

Hva med å sette av halvparten, 25.000kr, på en egen konto, sånn at når råskinnet du nå kjøper om 2år er en utdatert haug med drit, kan du bare smelle til å kjøpe nok en rå maskin ?

Det du skriver er åpenbart men det er faktisk mulig at trådstarteren har en økonomi hvorav han kan bruke enorme mengder med penger på store oppgraderinger som dette jevnlig. Han trenger egentlig ikke å bruke halvparten for å bygge en monster gaming-PC. Det at han ønsker å bruke så mye penger på bare en Gaming-PC handler nok mer om e-peen enn noe han faktisk trenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

@cannibalguppy:

Det er ikke rart at det blir stilt spørsmål om med dine påstander. Det er påstander som er motbevist i test etter test siden P4 og AMD Athlon XP. Blant annet hadde AnandTech en test i juli 2011 som viser at det er marginale forskjeller i reelle applikasjoner.

Og om "påstandene" dine skal ha noe for seg må du være 100 % sikker på at du bruker samme hovedkort, samme CPU, ja hele oppsettet utenom minne må være identisk (gjelder også OS og programvare). Er det en annen forskjell mellom oppsettene, så er det nok til å kunne forklare forskjellen.

Og rimeligere betyr ikke nødvendigvis billigdeler. At noe koster det dobbelte betyr ikke nødvendigvis at det er bedre, det kan være funksjonalitet etc som gjør det dyrere. Og det er langt fra sikkert at man har behov for den funksjonaliteten. F.eks koster Supermicro X9SRA ca 3 300 kr (et sokkel 2011 kort). Men til en spill-PC er det vel i realiteten ikke brukbart.

Og man bør da være glad for at noen sier at 64 GiB minne er unødvendig i en spillrigg (det er noe man bruker i fete maskiner for virtualisering), at en 6 kjernes CPU ikke yter sin rett i spill osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sier det igjen - TS ønsker å kjøpe en stasjonær gaming til 50k, men ønsker samtidig å maks bruke 3k på en liten bærbar med god batteritid (i følge en annen post, hvor denne stasjonære gamingriggen til 50k selvsagt ikke er nevnt).

TS bør kutte litt av sitt enorme budsjett til den stasjonære, og heller spytte i for å få en bedre ultraportabel. At han ikke har tenkt dette selv er forøvrig merkelig, for pengene har han åpenbart (?).

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Fikk vel igrunn ikke helt seriøst svar på det jeg lurte på, men har vel lært en del ting av kommentarene, angående minne og litt forskjelligt.

Ellers blir det vel å bruke denne riggen en stund til, for så å bytte ut.

Det er bare slik, at når jeg først handler data komponenter så inngår jeg aldri kompromiss.. Men jeg handler sjeldnere. Dette oppsettet har jeg hatt i 7 år, og det funker forsåvidt ganske så bra enda, men økonomien har forandret seg slik at det er etterhvert ønskelig å investere i nyere komponenter.

Når jeg har hatt denne i 7 år og selvom prisen falt ganske sykt på skjermkortet (fra 3895 til ca 1300 2 uker etterpå) har jeg vært fornøyd med ytelse og kapasitet. Kjører faktisk WinXp enda :laugh:

Når det gjaldt spm. er det fordi jeg i utgangspunktet tror komponente passer men så er det liksom surt å svi av penger for så å oppdage at det ikke gikk så bra ilag.

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar

Man får såppas gode komponenter for 10-15k i dag at det i de aller fleste tilfeller ikke svarer seg å bruke mer penger da den eneste praktiske forskjellen blir en smalere lommebok uten at det svarer seg verken ytelsesmessig eller funksjonsmessig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hei,

generelt tips - hør på rådet om å ikke bruke mer enn 25 000,- på denne pc-en.

Viktig komponent i en såpass bra pc er skjermen. Minimum gå for en skjerm 2560x1440.

Det betyr igjen at du må ha et skjermkort som takler oppløsningen;

-GTX 780 eller GTX 780 TI , med mindre du vil sløse på deg et TITAN.

-RAM -16GB+

-SSD harddisk er et must.

-+1x HDD 2TB eller mer.

-PSU +1000 WATT

-Hovedkort bruk litt ekstra penger på dette. (holder pc-en lengre..)

-Kabinett kan anbefale nzxt phantom

-vifter eller vannkjølt helst begge :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Kjøp en Xbox one eller PS4 og behold pcen du har i 7år til for å surfe på nettet..

At du ikke har kjøpt inn ny pc siden juni ifjor får meg til å tro at du strengt tatt ikke trenget den SÅ mye.. ;)

Lenke til kommentar

Mellom post #88 og #89 ser det virkelig ut som om det gikk nesten halvannet år.. Ikke helt seriøst handlegal, med andre ord.. Min egen PC begynner å trekke på åra, jeg har i7 920, 6Gb ram, GTX295, og til mitt bruk er det helt greit, selv med videoredigering i multikameraoppsett.. Jeg har jobbet på PC'er som langt overgår det meste, og må si at det ikke er så mange nevneverdige forskjeller som gjør at jeg ser meg tvunget til å skifte ut noe, kanhende grafikken burde hatt dx11, men ser egentlig ingen reel grunn for det.. Jeg kunne jo ha spart noen sekunders ventetid her og der om jeg hadde hatt mere minne, men kjører SSD i raid og det hjelper en smule.. Poenget mitt er at det nyeste og beste som regel bare er dyrt, kontra den fordelen du oppnår.. Så lenge den maskinvaren du har duger for det du bruker maskinen til, er det fint lite vits i å legge penger i noe som ganske raskt faller i pris.. Anbefaler å vente til du faktisk får bruk for nye deler og nye funksjoner.. Ellers vil du nok oppleve at de nye delene går "ut på dato", og oppgraderer igjen, og sitter da med gamle deler du egentlig aldri benyttet fullt ut..

Lenke til kommentar

djsi:

Du har et effektgrådig grafikkort med dobbel GPU som yter dårlig i forhold til effektbruken. Det kan ha noe for seg med et nytt singel-GPU-kort, feks et GTX 760 som koster fra 1900 kr i følge prisjakt.no.

Prosessoren henger fremdeles med så lenge du kjører >= 3.8 GHz

Om du burde doble minnemengden er en vurderingssak etter hvordan maskinen oppleves under bruk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...