Gå til innhold

Ny gamer pc til ca 50 tusen(er delene kompitable) ?

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Skal du klokke veldig hardt eller med LN2 siden du har kjøpt så dyrt hovedkort feks ?

Nah, men trenger den femte pci-e plassen til lydkortet mitt. Fant ikke noen andre lga 2011 e-atx hovedkort. Kunne tenkt meg å gå for et XL-atx men kabinettet mitt er for lite. (obsidian 800D hadde jeg fra før av). Så TS kan byttet det ut med f.eks Gigabyte GA-X79-UD3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er pcen jeg kjøpte for 2 uker siden. Sleng på det tastatur og mus og headset du vil ha så har du en knallpc:

post-62564-0-19337900-1341314448_thumb.jpg

Dette er mer en PC som kan forsvare en slik prislapp. I tillegg er en større del av budsjettet på skjermen. Det eneste TS kan/bør beholde i sitt oppsett er skjermkortet - ellers kan han kopiere handlevognen til Ekinorak.

Lenke til kommentar

Skal du klokke veldig hardt eller med LN2 siden du har kjøpt så dyrt hovedkort feks ?

Nah, men trenger den femte pci-e plassen til lydkortet mitt. Fant ikke noen andre lga 2011 e-atx hovedkort. Kunne tenkt meg å gå for et XL-atx men kabinettet mitt er for lite. (obsidian 800D hadde jeg fra før av). Så TS kan byttet det ut med f.eks Gigabyte GA-X79-UD3

aaah :) Antall tilkoblinger, spor o.l.

Da er det jo noe annet :)

Hadde det ikke verdt for det så hadde du vel gått for noe billigere ?

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal forklare i litt mer detaljer;

Til spilling vil du kun trenge 4 kjerner på prosessoren ettersom ingen spill klarer å ta i bruk mer enn det, samme står for Hyperthreading som at at det er 2 "threads" for hver prosessorkjerne. Da står man igjen med Intel i5 3570K som er den prosessoren som yter beste uten å ha noe unødvendig med seg.

I spill vil det kun bli dratt nytte av et sted mellom 4 og 5GB, noe særlig mer vil bare være overkill stå der å dra strøm. Med minnekontrolleren i dagens prosessorer vil også minnehastigheter være ubrukelig, 1333MHz minne vil yte like godt som 2800MHz minne. Et godt sett med minne er Corsair Vengeance 8GB LP (Low Profile) 1600MHz.

Hovedkort nå om dagen kjøpes utifra funksjoner, du får faktisk mer nyttige funksjoner av et Asus P8Z77-V Pro/Thunderbolt enn du får av Asus ROG hovedkort med mindre du har tenkt til å slå verdensrekorden i overklokking på flytende helium.

Kabinett kan jo alltid kjøper for å holde, skal du ha skikkelig kabinett kan du jo se på Silverstone Temjin TJ11 som koster oppimot 5000kr, eller du kan være mer som en normal person og gå for kabinett som Corsair 550D, Silverstone Raven RV02-E og Cooler master Strorm Trooper.

Av kjøling så ville jeg selv gått for luftkjøling, som Noctua NH-D14 og Thermalright Silver Arrow, begge disse er veldig gode kjølere og kan lett hamle opp med de dyreste lukkede vannkjølerene, disse luftkjølerene bråker mindre i tillegg.

Ser vi på SSD er det Intel 520 serien som er best, disse har best stabilitet og ytelse, ikke så forferdelig galen pris heller.

ganske morsomt å se at du sier at dagens minnekontrollere har 1333mhz når både sandybridge-e og ivy bridge støtter 2600mhz. please lær hva du prater om før du snakker da! og hvem bryr seg om det er overkill iogmed at det er det OP vil ha

Og lær deg å lese før du svarer du. Jeg skriver at TS ikke vil dra noe nytte av det ettersom det ikke har noe merkbart å si på ytelsen.

okei du er smart ass. jeg gikk fra 1600mhz til 2400mhz og alt starter VELDIG mye raskere (15 sec raskere boot, ingen programmer inklusive opera med 20 tab starter på under 2 sek. før tok det 6 sec) så slutt med tullepost og du tar helt feil med hensyn til i5, har teste begge i spill(både i7 3770k og i53550k) og i7en har mye mye mye mer å gi i forhold til virkelig krevende situasjoner og spill. spill civ 5 på huge baner etter 300-400 runder og du merker GODT forskjellen.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

okei du er smart ass. jeg gikk fra 1600mhz til 2400mhz og alt starter VELDIG mye raskere (15 sec raskere boot, ingen programmer inklusive opera med 20 tab starter på under 2 sek. før tok det 6 sec) så slutt med tullepost og du tar helt feil med hensyn til i5, har teste begge i spill(både i7 3770k og i53550k) og i7en har mye mye mye mer å gi i forhold til virkelig krevende situasjoner og spill. spill civ 5 på huge baner etter 300-400 runder og du merker GODT forskjellen.

Det er ingen forskjell mellom i7 3770K og i5 3570K i gaming. Faktisk så er det mulig at i5 3570K kan yte bedre i gaming ettersom at den 'kanskje' kan overklokkes høyere på bakgrunn av lavere temperatur som skyldes av mangelen på HT - dermed er den 'perfekt' for kun gaming ettersom at HT ikke utnyttes i spill. :)

Her er en graf som illustrerer den 'enorme' forskjellen mellom i7 3770K og i5 3570K som er lik null - i7 3770K har 100mhz høyere (1 FPS mer) på stock men de klarte å overklokke i5 3570K 200mhz høyere (3 FPS mer).

Med andre ord så påstår du at ingen eller 1 FPS for cirka 1000,- kr mer med i7 3770K er mye bedre?

34fh5xv.png

Lenke til kommentar

Ingen med snøring kjører spill med HT. HT erknapt nok verd det i produktivitetsapplikasjoner pga høyere effektbruk. HT er verd det til produktivitetsapplikasjoner på en Xeon-prosessor der man har et tak på turbofrekvensen. 3770k med HT disablet er et bedre valg i et oppsett til >=15k pga mer cache per kjerne. Det er ikke verd det i et oppset der det er gjort andre kostnadsbesparende ytelseskompromiss.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen forskjell mellom i7 3770K og i5 3570K i gaming. Faktisk så er det mulig at i5 3570K kan yte bedre i gaming ettersom at den 'kanskje' kan overklokkes høyere på bakgrunn av lavere temperatur som skyldes av mangelen på HT - dermed er den 'perfekt' for kun gaming ettersom at HT ikke utnyttes i spill. :)

Her er en graf som illustrerer den 'enorme' forskjellen mellom i7 3770K og i5 3570K som er lik null - i7 3770K har 100mhz høyere (1 FPS mer) på stock men de klarte å overklokke i5 3570K 200mhz høyere (3 FPS mer).

Med andre ord så påstår du at ingen eller 1 FPS for cirka 1000,- kr mer med i7 3770K er mye bedre?

34fh5xv.png

Merker at mange mennesker ikke skjønner hvordan 3770k knuser 3550k når du kjører masse i bakgrunnen og krevende strategy samtidig. wow. og jeg klokker masse og i7 gruser i5 fullstendig med vanlig vannkjøling(nei ikke lukket system.) har begge og kjørt dem hardt og i7 vinner på alt. HT påvirker ikke spillet men det påvirker ting når du kjører 2 spill og 20+ tabs i opera samtidig. (og ja jeg spiller 2 spill samtidig fordi turbaserte spill kan ha lang turnload og da er dota2 morro samtidig) og jeg sa heller aldri at det er kun til gaming. men hvis du skal ha ultimate kjøper du ikke i5

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

Reduser til 15K, ellers kan dette bare taes som troll, 50K er bare alt for mye.

Lag heller en seriøs handleliste, slikt som dette blir oppfatta som trolling.

At noen har penger og ønsker å bruke det er vel ikke trolling? Lukter jeg misunnelse?

Lenke til kommentar

Reduser til 15K, ellers kan dette bare taes som troll, 50K er bare alt for mye.

Lag heller en seriøs handleliste, slikt som dette blir oppfatta som trolling.

At noen har penger og ønsker å bruke det er vel ikke trolling? Lukter jeg misunnelse?

Det har vært mange slike tråder før, og flertallet har vært troll, fint å forsikre seg om at det ikke er troll før man begynner å gjøre det seriøst.

Lenke til kommentar

To be fair, Civ tjener vel mer på CPU enn hva Shogun gjør, så det kan hende at Mr. lowercase faktisk kan merke forskjell. Og om TS er på Linux/BSD/Sun og driver med mye tall-crunching eller virtualisering så kan han jo dra nytte av HT. Vet ikke helt om det hjelper med "Men jeg er så hardcore at jeg spiller 14 BF matcher samtidig og jeg vil ha en million FPS på alle sammen!"

Lenke til kommentar

Merker at mange mennesker ikke skjønner hvordan 3770k knuser 3550k når du kjører masse i bakgrunnen og krevende strategy samtidig. wow. og jeg klokker masse og i7 gruser i5 fullstendig med vanlig vannkjøling(nei ikke lukket system.) har begge og kjørt dem hardt og i7 vinner på alt. HT påvirker ikke spillet men det påvirker ting når du kjører 2 spill og 20+ tabs i opera samtidig. (og ja jeg spiller 2 spill samtidig fordi turbaserte spill kan ha lang turnload og da er dota2 morro samtidig) og jeg sa heller aldri at det er kun til gaming.(1) men hvis du skal ha ultimate kjøper du ikke i5 (2)

(1) Greit nok men denne tråden handler om hva 'trådstarteren' ønsker hvorav han skal kjøpe en 'gaming PC'.

(2) Det er ingen tvil om at du gjør alt du kan for å rettferdiggjøre kjøpet ditt av en i7 3770K over i5 3570K som har helt identisk ytelse i spill slik at du 'føler' deg bedre. Med andre ord så handler det mer om e-peen enn faktisk ytelse. Det er et velkjent faktum at HT ikke har noen som helst fordel i spill - noe jeg igjen beviser med svaret mitt til Sekai-ichi. :)

To be fair, Civ tjener vel mer på CPU enn hva Shogun gjør, så det kan hende at Mr. lowercase faktisk kan merke forskjell. Og om TS er på Linux/BSD/Sun og driver med mye tall-crunching eller virtualisering så kan han jo dra nytte av HT. Vet ikke helt om det hjelper med "Men jeg er så hardcore at jeg spiller 14 BF matcher samtidig og jeg vil ha en million FPS på alle sammen!"

I likhet med Shogun så har HT absolutt ingen fordel - det er klokkehastigheten som er avgjørende for gaming. Med andre ord så er HT helt unødvendig dersom man skal bygge en dedikert gaming PC hvorav gaming - og kun det - er det eneste formålet. Dersom man arbeider med CPU intensive applikasjoner som drar nytte av HT så er i7 bedre. :)

For å bevise dette så er det ingen forskjell mellom i7 2600K og i5 2500K i CIV 5 - den eneste grunnen til at i7 2600K får 4 FPS mer er på bakgrunn av at den har 200Mhz høyere klokkehastighet.

post-264877-0-38607700-1341747904_thumb.png

*Kilde: http://www.anandtech...i7-3770k-review

i5 2500K - 3.3Ghz

i7 2600K - 3.5Ghz

= 200Mhz mer på stock med i7 2600K

Dette er den eneste forskjellen mellom de to i gaming på stock hvorav HT ikke har noen som helst effekt. Men hvem er det som ikke overklokker 'K' modeller? :hmm:

Endret av Symmetrical
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En CPU er aldri lik når det kommer til overklokking være seg i7 eller i5.

Det er sant. men en kompis med noenlunde samma prosessorene og han kan også gjøre mer med 3770k en 3550k

Irrelevant. n=1 studie.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...