Gå til innhold

Hvordan skal man få råd til leilighet egentlig?


TMB

Anbefalte innlegg

Det er jo bare å leve nøkternt, så går det helt fint, det gjorde ikke jeg før jeg ble 24-25... Jeg bodde hjemme noen år, og leide noen år etter det (totalt bortkastet, men hadde ikke råd til å kjøpe, hadde ikke styring på økonomien min i det hele tatt, tjente godt, men hele lønna gikk opp i bensin på bilen, kjøpe nye biler, hamburger på esso, smågodt, nye mobiler, ny tv, ferieturer i øst og vest, øl og party hver helg...) Men etter at jeg begynte å bli mer voksen (en gnier) så går alt så meget bedre, har kjøpt hus men sparer ennå i b.s.u, den blir nok full til neste år :ph34r:

 

Hadde jeg visst for 10 år siden det jeg vet idag, så skulle jeg gjort mye annerledes.. Men, det går seg til, som med det meste :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker på meg som om mange her tror, at det med 15% egenkapital, er noe helt nytt! Det er ikke nytt og det har vært brukt både 15 og 20% før. Den 10 prosenten dere tenker på, virket kun i FÅ år! Og får vi boligkrakk igjen, kan boliger bli solgt 20 - 30 under dagens markedsverdi. Og ennå værre, hvis hus går på tvangssalg. Huset jeg bor, i ble solgt på tvangssalg, for bare 28%, av belånt hus (huslån) og eieren satt igjen med et tap på resten av gjelden. Husent var belånt "til pipa". Men det ble et rimelig hus på meg, selv om jeg måtte kjøpe av en spekulant etterpå. :)

 

Det nye er vel at kravet nå er (såvidt jeg har skjønt) absolutt og ufravikelig, der det i fortiden kun har vært en sterk anbefaling. Jeg og min kone fikk fullfinansiert vårt leilighetskjøp (vi kjøpte kun kort tid før dette kravet trådte i kraft), noe som var helt essensielt for at vi skulle kunne komme oss ut på boligmarkedet. Alternativt måtte vi flyttet langt ut på bondelandet, og brukt en liten formue på pendling til og fra jobb og skole. Årsaken til at vi fikk fullfinansiering er en kombinasjon av vår ryddige og greie økonomi, samt bankens mulighet til å gjøre en helhetsvurdering fra tilfelle til tilfelle. Når nå kravet et 15%, basta bom ferdig diskutert så hjelper det ikke om man har aldri så mye evne til å betjene lånet hvis ikke man har ressurssterke foreldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Banken bør ha noe i sikkerhet. Er huset belånt 100% og arbeidsmarkedet krasjer går banken konkurs.

2. Hvis du ikke har greid å spare noe særlig fram til nå, hvordan skal du da plutselig greie å betale renter og lån.

 

Takke meg til 15% kravet. Det skulle vært unødvendig at myndighetene la slike føringer, men bankene har ikke selv tatt ansvar.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tja, man kan jo bo hjemme et år med 100% stilling hvis man gidder :p

Ja hvis man er så priviligert/bortskjemt at man kan bo gratis hjemme mens man er i full jobb er det jo ikke noe problem å spare opp egenkapital på et par år.

 

Men mange kan ikke det - jeg hadde aldri fått lov til å være i full jobb uten å betale for meg hjemme, og jeg hadde faktisk fått en rimelig dårlig smak i munnen hvis jeg gjorde det. Et voksent menneske i full jobb som lever på foreldrene sine? Ynkeligere kan det vel neppe bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

This is true. Det er bare det at denne loven kom samtidig med en stor prisboble, særlig i storbyene, som gjør at dette vekker oppmerksomhet.

 

Kom samtidig? Den kom vel snarere på grunn av det?

 

Du mener at prisene ble høyere fordi det ble vanskeligere å kjøpe eiendom...? Litt rar logikk.

Lenke til kommentar

This is true. Det er bare det at denne loven kom samtidig med en stor prisboble, særlig i storbyene, som gjør at dette vekker oppmerksomhet.

 

Kom samtidig? Den kom vel snarere på grunn av det?

 

Du mener at prisene ble høyere fordi det ble vanskeligere å kjøpe eiendom...? Litt rar logikk.

 

Hvilken lov var det du opprinnelig skrev om? Har jeg misforstått deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, man kan jo bo hjemme et år med 100% stilling hvis man gidder :p

Ja hvis man er så priviligert/bortskjemt at man kan bo gratis hjemme mens man er i full jobb er det jo ikke noe problem å spare opp egenkapital på et par år.

 

Men mange kan ikke det - jeg hadde aldri fått lov til å være i full jobb uten å betale for meg hjemme, og jeg hadde faktisk fått en rimelig dårlig smak i munnen hvis jeg gjorde det. Et voksent menneske i full jobb som lever på foreldrene sine? Ynkeligere kan det vel neppe bli.

Det var halvveis ment som en spøk, da jeg forstår de færreste gidder det, men det er dog et alternativ hvis man vil ut på markedet så fort som mulig.

 

Og jeg sa vel aldri heller noe om at man skulle få bo hjemme gratis. Kan jo f. eks hjelpe til litt, men allikevel burde man klare å sitte igjen med ganske mye. Kanskje etter manges mening stusselig men det er nå så.

Lenke til kommentar

ikke lest igjennom hele tråden...

bla bla bla..leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. bla bla bla..

Det er ganske mye som koster under 2.5..

Gitt at du istedenfor 2.5 tar utgangspunkt i 1.5 så blir da 15% 225.000. Det burde være fint oppnåelig for de fleste, og hvis man da i tillegg er 2 som skal kjøpe for 1.5 kan man dele 225 på to.

 

Har man planer om at første bolig/leilighet man skal kjøpe skal være på bjørvika/bygdøy/frogner/etc (oslo perspektiv) bør man våkne opp.

 

edit:

Ja hvis man er så priviligert/bortskjemt at man kan bo gratis hjemme mens man er i full jobb er det jo ikke noe problem å spare opp egenkapital på et par år.

Men mange kan ikke det - jeg hadde aldri fått lov til å være i full jobb uten å betale for meg hjemme, og jeg hadde faktisk fått en rimelig dårlig smak i munnen hvis jeg gjorde det. Et voksent menneske i full jobb som lever på foreldrene sine? Ynkeligere kan det vel neppe bli.

Mener du at f.eks en 20åring som bor hjemme et år for å klare å spare opp litt EK mens h*n er i full jobb er ynkelig. Passe snevert syn må jeg si. Kan si meg enig at man er i det heldigere hjørnet av landets befolkning, men ynkelig... Det høres for meg ut som "hvis ikke jeg kan/kunne er det ynkelig når andre kan/kunne".

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...