Gå til innhold

Hvordan skal man få råd til leilighet egentlig?

TMB

Anbefalte innlegg

Bare for å få avklart en viktig ting: jeg sier ikke, og har aldri sagt at det ikke er lønnsomt å kjøpe egen bolig. Jeg svarte på Shruggies påstand om at "Hvis du eier betaler du pengene til deg selv. Hvis du leier i 20 år sitter du igjen med dipshit". Slik det har vært i det siste hvor boligprisene har steget, renta har sunket, og leieprisene har steget, så har det vært svært lønnsomt å eie egen bolig. Dette er helt unikt for Norge, og det kan snu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynte med å leie en leilighet for 5 500 kr i måneden mens jeg var lærling. Levde ganske greit, hadde 2 biler og sparte samtidig 100 000 i året.

Da jeg fikk fagbrev og samboer gikk vi i banken og tok opp et lån. Ingen problemer. Jeg har en helt normal jobb, og mesteparten av lønnen kommer fra nattarbeid, skiftarbeid og overtid, noe som banken ikke regnet som sikker inntekt og så vekk i fra. Samboeren min jobbet på den tiden deltid i dagligvarebutikk (og var 6 måneder på vei). Allikevel kunne vi få låne opp til 2, 2 mill.

Det holder mer enn nok til en fin leilighet. Vi fikk en 4-roms leilighet på 90 kvm i terasseblokk for 1,7 mill i en av Norges største byer.

Det er selvfølgelig vanskeligere med én inntekt, men er en aleine trenger en heller ikke en 4-roms leilighet.

Lenke til kommentar

Nei, det er langt fra unikt for Norge, og det har aldri i historien snudd. Unntaket er hvis stedet du bor på blir fraflyttet eller rammet av en naturkatastrofe.

Hehe, bra du er optimist! Situasjonen som er nå er unik for Norge, hvordan det er i resten av Europa kan du lese om i avisen.

Lenke til kommentar

Det er vel sjelden at man eier noe som helst, hvis man leier, så leier du, hvis du eier, så er det vel egentlig banken som eier huset ditt, siden man har lån. Hvis man mister jobben og ikke greier å skaffe seg en tilsvaende, så kan man miste huset sitt fordi banken tar det som en sikkerhet for å betale ned lånet ditt. De tar kanskje bilen også. Hvis banken går konk kan man også miste huset, selv om det ikke er egen feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At man har sikkerhet i noe betyr ikke at man eier det. Jeg kan pantsette så mye jeg vil, jeg eier fortsatt tingen fram til jeg ikke klarer å betjene lånene mine. Og nei, man kan ikke miste huset fordi banken går konk, av samme grunn. Du må misligholde lånene dine for å "miste huset", fram til da er det du som eier det.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tyskland har i likhet med Norge lav arbeidsledighet, noen mer inngående kunnskap om boligmarkedet i Tyskland har jeg ikke. Italia og Frankrike har en arbeidsledighet på rundt 10%, Hellas og Spania har godt over 20% arbeidsledighet. I Spania har de spekulert i stor vekst, og når økonomien gikk på en smell var det ikke det samme behovet for flere boliger. Tror du dette kan ha noe å si på boligprisutviklingen? Allerede har boligprisene sunket med over 20% de siste 5 årene. http://www.spaniaavisen.no/wip4/detail.epl?id=1276214

Lenke til kommentar

Dersom økonomien går som smurt, og boligprisene i resten av Europa - eller resten av verden for den del - har samme utvikling som i Norge, så er det noe jeg ikke har fått med meg. Eller er Tyskland og Norge = Europa?

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Problemet er at alle vil bo i sentrum, omtrent. Det er ingen menneskerett for alle å eie leiligheter i bykjernen, eller i de lekre åsene med utsikt over bykjernen og vannet.

Hvis du vil investere i en sånn leilighet så får du gjøre det, da. Men det betyr jo at du faktisk må SPARE OPP KAPITAL. Ikke bo et sted som koster 7-8 k pr måned, og ikke kjøp nyeste TV eller PC hvert år.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fellesgjelden har som regel 1. pri pant. Dermed må din private bank ha 2. pri. Derfor må de ta høyde for fellesgjelden. Ulempen er tilfeller hvor det er nesten ikke innskudd og folk som egentlig ikke skulle hatt banklån, tar opp noe ruskete forbrukslån med 15% rente og dermed ungår "kredittsjekken". Det er vel dog lagt ned føringer om fellesgjeld på nye BBL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...