Gå til innhold

Hvordan skal man få råd til leilighet egentlig?


TMB

Anbefalte innlegg

Å sattse på ei førstekjøpsleiligheit til 2,5 mill har vell aldri vært ansett som realistisk for noken andre enn dei som får massiv økonomisk støtte frå familien.

 

Ein finner jo mange leiligheiter til 1,5 mill som burde være mykje meir overkommelig for dei fleste med fast jobb (også dersom ein er åleine).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man trenger 15(?)% egenkapital for å få boliglån, og si at leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. Da må man ha 375,000 i egenkapital. Hvordan skal man klare å spare opp 375k hvis man må betale 7-8k i leie hver mnd for å leie i stedet?

 

Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet :p

Dette med at et slikt lån bare ville kostet 7 - 8 k, er tull! Avhegig av lånebetingelser og nedbetalingstid, men summen du nevner dekker bare enten renter, eller avdrag. Så et slikt lån, vil medført at du måtte ut med ca. det dobbelte i måneden.

Lenke til kommentar

Hvis man trenger 15(?)% egenkapital for å få boliglån, og si at leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. Da må man ha 375,000 i egenkapital. Hvordan skal man klare å spare opp 375k hvis man må betale 7-8k i leie hver mnd for å leie i stedet?

 

Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet :p

 

Bo i helvete er et alternativ. Det er ca. halv pris av leilighet litt utenfor Sarpsborg kontra f.eks Frogner.

Spørsmålet er om man da finner jobb.

 

2.5 mill for leilighet høres drøyt ut med mindre du har dame å dele med. Og da blir det jo isåfall bare 1.25 mill på deg. Langt ifra hva du stipulerer ovenfor her. Du finner en 2-roms til 1.5 mill om du gidder å bo utenfor sentrum.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Hvis man trenger 15(?)% egenkapital for å få boliglån, og si at leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. Da må man ha 375,000 i egenkapital. Hvordan skal man klare å spare opp 375k hvis man må betale 7-8k i leie hver mnd for å leie i stedet?

 

Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet :p

Dette med at et slikt lån bare ville kostet 7 - 8 k, er tull! Avhegig av lånebetingelser og nedbetalingstid, men summen du nevner dekker bare enten renter, eller avdrag. Så et slikt lån, vil medført at du måtte ut med ca. det dobbelte i måneden.

 

Eh, nei. DNB sin lånekalkulator viser at et lån på 2.1 mill over 30 år koster 9480kr per måned. Evt 20 år er 12122.

 

Selvsagt er det mulig at disse tallene er noe unøyaktige, men at 2.1 mill skal koster 16k i mnd er bare tull. Med mindre lånetiden er kort

Lenke til kommentar

Selvsagt kan man leie i mange år for kjøpsprisen, men når du er ferdig å leie sitter du faktisk igjen med 0. Har du kjøpt har du investert pengene i stedet for å betale de.

Vær nå ikke så kravstor, som en førstegangs etablerer! Det er mange som har måttet leie hele livet, fordi de aldri har klart å spare nok penger til et kjøp. Så begynn å spare og ikke vær så storforlangende!

Lenke til kommentar

Hvis man trenger 15(?)% egenkapital for å få boliglån, og si at leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. Da må man ha 375,000 i egenkapital. Hvordan skal man klare å spare opp 375k hvis man må betale 7-8k i leie hver mnd for å leie i stedet?

 

Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet :p

 

Bo i helvete er et alternativ. Det er ca. halv pris av leilighet litt utenfor Sarpsborg kontra f.eks Frogner.

Spørsmålet er om man da finner jobb.

 

Kan jo jobbe i Oslo og ta toget inn? Riktignok et helvette, men mange som gjør dette.

 

Mitt førstevalg når jeg skal kjøpe bolig ila 1 år er Nesodden, men er jo grisedyrt. Vi jobber begge i Oslo og har familie og venner på Nesodden så det er et naturlig 1.valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man trenger 15(?)% egenkapital for å få boliglån, og si at leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. Da må man ha 375,000 i egenkapital. Hvordan skal man klare å spare opp 375k hvis man må betale 7-8k i leie hver mnd for å leie i stedet?

 

Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet :p

Dette med at et slikt lån bare ville kostet 7 - 8 k, er tull! Avhegig av lånebetingelser og nedbetalingstid, men summen du nevner dekker bare enten renter, eller avdrag. Så et slikt lån, vil medført at du måtte ut med ca. det dobbelte i måneden.

 

Eh, nei. DNB sin lånekalkulator viser at et lån på 2.1 mill over 30 år koster 9480kr per måned. Evt 20 år er 12122.

 

Selvsagt er det mulig at disse tallene er noe unøyaktige, men at 2.1 mill skal koster 16k i mnd er bare tull. Med mindre lånetiden er kort

Det var ikke snakk om 2,1 mil.! Les om igjen! Og 2,1 % får du ikke uten ekstra sikkerhet. Så ditt regnestykke er urealistisk. Du må nok generellt regne over 3% rente. Ellers så regnet jeg avdrag over 25 år, men jeg bare antydet en sum.

Lenke til kommentar

Hvis man trenger 15(?)% egenkapital for å få boliglån, og si at leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. Da må man ha 375,000 i egenkapital. Hvordan skal man klare å spare opp 375k hvis man må betale 7-8k i leie hver mnd for å leie i stedet?

 

Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet :p

Dette med at et slikt lån bare ville kostet 7 - 8 k, er tull! Avhegig av lånebetingelser og nedbetalingstid, men summen du nevner dekker bare enten renter, eller avdrag. Så et slikt lån, vil medført at du måtte ut med ca. det dobbelte i måneden.

 

Eh, nei. DNB sin lånekalkulator viser at et lån på 2.1 mill over 30 år koster 9480kr per måned. Evt 20 år er 12122.

 

Selvsagt er det mulig at disse tallene er noe unøyaktige, men at 2.1 mill skal koster 16k i mnd er bare tull. Med mindre lånetiden er kort

Det var ikke snakk om 2,1 mil.! Les om igjen! Og 2,1 % får du ikke uten ekstra sikkerhet. Så ditt regnestykke er urealistisk. Du må nok generellt regne over 3% rente. Ellers så regnet jeg avdrag over 25 år, men jeg bare antydet en sum.

 

2.5 mill - 15% = 2.1mill. Renten er i følge DNB 3,40%nom.rente - 3,59%eff.rente.

 

Over 25 år blir lånet 10.500.

 

Som sagt, kalkulatoren er ikke helt nøyaktig, men gir nok et ca bilde.

Lenke til kommentar

Benbjo! I farta regnet jeg på 2,5 mil., men det er jo her feil. Så tot.summen din, er riktig. :)

 

Men når jeg raskt har brukt min egen kalkulator, kommer jeg til et annet månedsbeløp. Jeg har da benyttetet effektiv rente. Avdrag på 7k og renter på 6,282k, tilsammen 13,282k.

 

Uansett, dette er ikke dette viktig. Det som er viktig, er at hvis folk ønsker engen bolig, som førstegangs etablerer, må de spare og ikke være så kravstore!

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Eller de kan stille større krav til politikere.

Det ser ikke ut til å nytte. De pålegger bare byggebransjen strengere krav, så boligene blir bare dyrere og dyrere.

 

Og billigboliger med statlig støtte, ble fjernet av Høyre regjeringen for 20 - 30 år siden. Tenker på boligbyggerlagenes boliger, som ble "sluppet fri" på marketdet. Hadde noe slikt blitt gjeninnført, ville det hjulpet både førstegangsetablerere og andre med dårlig råd, fått en rimelig bolig.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man leie i mange år for kjøpsprisen, men når du er ferdig å leie sitter du faktisk igjen med 0. Har du kjøpt har du investert pengene i stedet for å betale de.

Med eit lån på 2 millionar over 20 år betalar du i starten 6300 kroner i renter. Trekk frå 28% så har du 4500 i tap. Om du leiger til 4500 i staden for og sparar dei 6000 andre kronene så sit du ikkje igjen med 0. Og som sagt, ved kjøp skal staten ha dokumentavgift. Det er 62 500 på 2,5 mill. For 62 500 kan du leige eit heilt år.

 

Ved nedbetaling av lån betalar du renter pluss avdrag. Om du leiger til 11 000 kroner månaden har du funnet ein dyr leilegheit. Får du derimot utgiftene ned mot 4-5000 så er det ikkje noko problem å leige.

 

Som sagt, det er ganske korttenkt å sjå på kva du har i utgifter i månaden. Skal du lage eit reknestykke av dette må du ta med alt. Inkludert alle utgifter kjøp og sal av ein bustad medfører.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis man trenger 15(?)% egenkapital for å få boliglån, og si at leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. Da må man ha 375,000 i egenkapital. Hvordan skal man klare å spare opp 375k hvis man må betale 7-8k i leie hver mnd for å leie i stedet?

 

Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet :p

 

Bo i helvete er et alternativ. Det er ca. halv pris av leilighet litt utenfor Sarpsborg kontra f.eks Frogner.

Spørsmålet er om man da finner jobb.

 

Kan jo jobbe i Oslo og ta toget inn? Riktignok et helvette, men mange som gjør dette.

 

Mitt førstevalg når jeg skal kjøpe bolig ila 1 år er Nesodden, men er jo grisedyrt. Vi jobber begge i Oslo og har familie og venner på Nesodden så det er et naturlig 1.valg.

 

Ja, det kan man. Det er dog mye bedre å pendle fra Drammen eller Eidsvoll/Gardermoen. Jeg ser på boliger i Drammensområdet nå. 30 min til byen, helt kurant. Alternativet er Oslo Øst og bo i etasjen under en barnefamilie på 10 fra østen. Frister ikke akkurat.

Lenke til kommentar

 

 

Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet :p

 

Det som er kjipt er at reelle rentekostnader og bankens kalkulasjonsrente er vidt forskjellige. Husbanken bruker 6.25% for å innvilge lån, og der er renten lavere enn i vanlige banker.

Lenke til kommentar

Jeg påpeker bare et faktum. Det er bedre å spare enn å gi bort penger til noen andre, og det er faktisk sammenlignbart med kjøpe/leie.

Rentene på lånet, er det sparing?

Det eneste som er sparing er avdragene. Ja, avdragene på lånet er sparing, men du må åpenbart sammenligne utgifter mot utgifter. Renter er å "gi bort penger" like mye som leie er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det eneste som er sparing er avdragene. Ja, avdragene på lånet er sparing, men du må åpenbart sammenligne utgifter mot utgifter. Renter er å "gi bort penger" like mye som leie er det.

Det er vel ikke helt riktig: Man får skattefradrag for renteutgifter, men ikke for leieutgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...