aomt Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Hvis man trenger 15(?)% egenkapital for å få boliglån, og si at leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. Da må man ha 375,000 i egenkapital. Hvordan skal man klare å spare opp 375k hvis man må betale 7-8k i leie hver mnd for å leie i stedet? Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet 2.5 mill er jo ganske stiv pris? Om du bur åleine, så trenger ikkje du stå stor apt. Om du bur saman med noen, så er det ikkje sååå vanskelig å spare opp 350k i løpet av 2 år. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Jeg tviler på at løsningen er flere reguleringer. Deregulering er fortsatt regulering ^^ Men jeg er enig. Det ville føre til at alle de som ikke er interessert i å leie ut for så lave priser slutter å leie ut. Dermed ville det bli manko på utleieboliger for studenter (siden det stort sett er studenter som går etter små bøttekott med delt kjøkken og bad), og du måtte regnet med å stå bra lenge i kø før du endelig kunne flytte inn i et kott på 10 kvadratmeter. Tja, det er fortsatt 3500 med gratis penger per hybel leid ut. Fortsatt 14000 per måned for å leie ut 4 soverom med fellesareal. Og så lenge det er et depositum, så er det heller ikke fare for tap pga skade heller. Så jeg er litt uenig. Jeg tror at prisveksten bare følger "hva som er akkseptabelt". Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Evt. passer ikke det å bo med tre barn og mor på melhus er du så heldig at du kan få sugerdaddy i Malvik for 3400kr: http://www.finn.no/f...nnkode=36308546 :nei2: Sugerdaddy kan ikke kjøre bil engang. Man kan se Volvoen på bilde #4 i annonsen. 2 Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Edit: Jeg bor hjemme og er 24 år, har spart 300 000 via høyrentekonto og BSU. Regner med å få lån snart, men det er allikevel ikke sikkert man får lån, f.eks. hvis man jobber på Rimi 24/7... 300 k er en god slump med penger. Det er jo 15 prosent av 2 mill. Hvor mye har du tenkt til å låne? Fikk selv avslag med over 20 prosent egenkapital pga for lav lønn. det er jo absolutt ingen problemer for meg å betjene lånet. Og boligen har jo en omsetningsverdi som i alle tilfeller ville dekket bankens utlegg om jeg failet å betjene det. Smh. Har tenkt å låne mellom 2 og 2,5 mill, men akkurat nå er jeg ferdig på skole og skal begynne på en fulltidsjobb (må jobbe 2 år ekstra før jeg fikk lov å studere visstnok). Tenkte vekteryrket, de krever ikke at man har så my erfaring, og rekner med å tjene 300k som fulltidsansatt. Bankene er litt nervøse for å låne ut nå for tiden, er ikke helt sikker på hvorfor. Det er mye snakk om en boligboble som kommer, kanskje det er derfor. Det handler også om hvor lenge du vil betjene lånet, noen vil jo betale det ned på under 15 år, mens andre vil betale det ned på 25 år. Hvis det kommer en boligboble, så er ihvertfall det gode nyheter for oss som bor hjemme eller leier og sparer til lån. Slik jeg forstår det så kommer boligprisene til å synke så mye som 25% hvis det skjer. Om de nye reglene er implementert så må du i alle tilfeller ha 15 prosent sikkerhet. Dette trenger ikke nødvendigvis komme fra din egenkapital, du kan ha dine foreldre som medlåntakere eller kausjonister. 2-2.5 er i overkant uten hjelp fra foreldre. Maks urealistisk. En lønn på 300 000 er ikke mye. Banken bruker sifo's standardbudsjett til å beregne betjeningsmuligheter og de skal kjøre en simulator med 5 prosent høyere rente enn nå(LOL!). Det mulige krakket du snakker om kommer ikke til å skje de neste 5 årene. Du kan ikke se til europa. Det er ikke samme forhold som i Norge. Noen har interesse av å snakke prisen ned. Ikke glem det. Les heller hva norges bank og finanstilsynet skriver. De har iallefall litt lavere interesse for å lyve for egen fortjeneste. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Meh, renta vil jo gå opp. Ikke 5% opp, men opp. Og boligprisene vil gå ned, i hvert fall i forhold til kronekursen. Endret 9. august 2012 av Shruggie 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Tja, det er fortsatt 3500 med gratis penger per hybel leid ut. Fortsatt 14000 per måned for å leie ut 4 soverom med fellesareal. Og så lenge det er et depositum, så er det heller ikke fare for tap pga skade heller. Så jeg er litt uenig. Jeg tror at prisveksten bare følger "hva som er akkseptabelt". Pris og kvantum bestemmes av likevekten mellom tilbud og etterspørsel, altså helt enkle markedsmekanismer. Det sier seg egentlig selv at hvis du legger et lokk på prisen, vil flere trekke mot dette markedet, mennesker som normalt ville bodd hos foreldre, kjøpt større leiligheter og så videre. Altså blir etterspørselen etter små hybler (med det aktuelle prislokket) høyere. På grunn av lokket vil tilbudet gå ned, siden utleiere som vanligvis ville tilbydd hybler til studenter nå ommøbelerer og sikter seg inn på "voksen"-markedet. Vi oppnår dermed ikke likevekt i markedet, og inn-effektivitet oppstår. Og påstanden din om at det er 3500 kroner "gratis penger" per hybel er egentlig helt feil. Huseiere har som alle andre kostnader ved vedlikehold, lån, risikofortjeneste osv. Endret 9. august 2012 av Arne 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Jeg sier som jeg alltid har sagt: flytt universitetene ut av byene og bygg de rundt kollektivtransport-hubber i stedet. Lillestrøm, Arna, Sandnes osv. Langt nok unna byen til at det lønner seg å bo utenfor gryta, men nært nok til at de som allerede bor der kommer seg dit på en halvtime. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Edit: Jeg bor hjemme og er 24 år, har spart 300 000 via høyrentekonto og BSU. Regner med å få lån snart, men det er allikevel ikke sikkert man får lån, f.eks. hvis man jobber på Rimi 24/7... 300 k er en god slump med penger. Det er jo 15 prosent av 2 mill. Hvor mye har du tenkt til å låne? Fikk selv avslag med over 20 prosent egenkapital pga for lav lønn. det er jo absolutt ingen problemer for meg å betjene lånet. Og boligen har jo en omsetningsverdi som i alle tilfeller ville dekket bankens utlegg om jeg failet å betjene det. Smh. Har tenkt å låne mellom 2 og 2,5 mill, men akkurat nå er jeg ferdig på skole og skal begynne på en fulltidsjobb (må jobbe 2 år ekstra før jeg fikk lov å studere visstnok). Tenkte vekteryrket, de krever ikke at man har så my erfaring, og rekner med å tjene 300k som fulltidsansatt. Bankene er litt nervøse for å låne ut nå for tiden, er ikke helt sikker på hvorfor. Det er mye snakk om en boligboble som kommer, kanskje det er derfor. Det handler også om hvor lenge du vil betjene lånet, noen vil jo betale det ned på under 15 år, mens andre vil betale det ned på 25 år. Hvis det kommer en boligboble, så er ihvertfall det gode nyheter for oss som bor hjemme eller leier og sparer til lån. Slik jeg forstår det så kommer boligprisene til å synke så mye som 25% hvis det skjer. Om de nye reglene er implementert så må du i alle tilfeller ha 15 prosent sikkerhet. Dette trenger ikke nødvendigvis komme fra din egenkapital, du kan ha dine foreldre som medlåntakere eller kausjonister. 2-2.5 er i overkant uten hjelp fra foreldre. Maks urealistisk. En lønn på 300 000 er ikke mye. Banken bruker sifo's standardbudsjett til å beregne betjeningsmuligheter og de skal kjøre en simulator med 5 prosent høyere rente enn nå(LOL!). Det mulige krakket du snakker om kommer ikke til å skje de neste 5 årene. Du kan ikke se til europa. Det er ikke samme forhold som i Norge. Noen har interesse av å snakke prisen ned. Ikke glem det. Les heller hva norges bank og finanstilsynet skriver. De har iallefall litt lavere interesse for å lyve for egen fortjeneste. Ang. boligboble er det dette jeg har hentet informasjon fra: http://e24.no/eiendo...gboble/20140855 http://www.dinepenge...gboble/20246930 Jeg ser at de er bekymret for å si det sånn, men jeg forventer ikke at det kan sammenlignes med det som skjedde i USA for 4 år siden, hvis vi får en boble. Og lønn på 300k kan være nok, hvis man sparer opp nok egenandel og betaler ned lånet over en lengre tid. Hvis jeg jobber og bor hjemmet års tid til, så har jeg over en halv mill. i egenandel, hvis det skulle bli nødvendig. Endret 9. august 2012 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Kanskje litt OT, men hvordan får folk i vanlige jobber med en utbetaling på rundt 18000-20000 kroner netto hver måned råd til å i det hele tatt leie noe i disse dager, og langt fra spart opp til å kjøpe noe når leieprisene på hybler ligger på alt over 5000 kr per måned, og brukbare leiligheter over 10000 kr bare for å leie. Om denne "trenden" fortsetter må man vel ut med hele nettolønna si for å ha et par kvadrat å leve på i disse dager. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Man må vel bare kutte kraftig ned på utgifter som klær, alkohol, bil-eie etc. Selv tenker jeg å kjøpe bil, men vet ikke om det er forsvarlig hvis jeg også skal ha boliglån. Men man kan ikke leie hele livet, målet for de fleste er nok å få seg et lån siden det koster ca. det samme som å leie. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Er det nødvendigvis meningen at man skal bo i en leilighet midt i sentrum når man har lønn i den klassen og bor alene? Hvis man har samboer kan man jo dele kostnadene. 2 Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Ang. boligboble er det dette jeg har hentet informasjon fra: http://e24.no/eiendo...gboble/20140855 http://www.dinepenge...gboble/20246930 Jeg ser at de er bekymret for å si det sånn, men jeg forventer ikke at det kan sammenlignes med det som skjedde i USA for 4 år siden, hvis vi får en boble. Og lønn på 300k kan være nok, hvis man sparer opp nok egenandel og betaler ned lånet over en lengre tid. Hvis jeg jobber og bor hjemmet års tid til, så har jeg over en halv mill. i egenandel, hvis det skulle bli nødvendig. Det er underskudd av boliger i næringsstrøk, noe som selvsagt presser prisen opp i de områdene hvor folk tjener bra. Det er forventninger om økt levestandard i fremtiden(ja, gjerne i evig tid), slik at det forventes at det å ta på seg et lån idag vil lønne seg imorgen. Det er forventninger om økt befolkningspress på de store byene, som i kombinasjon med lite boligbygging, også vil øke prisene isolert sett. Ikke glem at foreldregenerasjonen har veldig mye verdier, og disse hjelper sine barn inn i markedet. Har du muligheten til å bo tilnærmet gratis og spare opp penger så bør du vurdere det. Ellers kunne det jo vært lønnsomt for deg å kjøpe en bolig til 1.3-1.4 mill og selge den om 1.5 år. Gitt at du ikke skal bosette deg i villmarken. Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Kanskje litt OT, men hvordan får folk i vanlige jobber med en utbetaling på rundt 18000-20000 kroner netto hver måned råd til å i det hele tatt leie noe i disse dager, Det er mange som må kutte rimelig kraftig i andre ting. Jeg har flere single venner som sitter igjen med i underkant av 20.000 i måneden netto og som bruker både 10 og 12.000 i måneden på å bo (og nei, det er ikke snakk om noen luksus - helt vanlig kjedelige leiligheter som ikke er spesielt store) og egentlig ikke har noen alternativer hvis de skal ha tak over hodet. Når man da legger til andre 'faste' utgifter som internett, mobiltelefon, strøm osv. så sier det seg selv at de lever et liv hvor de bare kan glemme ting som å eie bil eller dra på ferie. Selvfølgelig veldig surt å være i en situasjon der man jobber fulltid og i utgangspunktet har en helt ok lønn og alikevel sitter igjen med en disponibel sum som er på nivå med det sosialhjelpsmottakere har krav på å ha disponibelt - uten å løfte en finger - etter at boligutgifter er dekket. Endret 10. august 2012 av Schnapps Lenke til kommentar
Velstående Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 lol, få seg en god utdanning? folk som ikke har ambisjoner fortjener faen meg ikke tak over hodet søppel og skam, hvertfall de jævla blitzerne Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 lol, få seg en god utdanning? folk som ikke har ambisjoner fortjener faen meg ikke tak over hodet søppel og skam, hvertfall de jævla blitzerne Utdanning? I mange yrker hvor man tar fagbrev tjener man like i overkant av 20000 kr netto hver måned. Kokk, frisør, salg, helsefag er alle yrker man kan ta fagbrev og bedre utdanning i, men mye av det er allikevel dritbetalt. Selv grad som bachelor er samme dritbetalt i flere yrker. Er man da en person uten ambisjoner som ikke fortjener tak over hodet, som må ty til å bo på hybel fordi leieprisene er helt latterlige? Det er heller ikke alle som har samboer. Kanskje litt OT, men hvordan får folk i vanlige jobber med en utbetaling på rundt 18000-20000 kroner netto hver måned råd til å i det hele tatt leie noe i disse dager, Det er mange som må kutte rimelig kraftig i andre ting. Jeg har flere single venner som sitter igjen med i underkant av 20.000 i måneden netto og som bruker både 10 og 12.000 i måneden på å bo (og nei, det er ikke snakk om noen luksus - helt vanlig kjedelige leiligheter som ikke er spesielt store) og egentlig ikke har noen alternativer hvis de skal ha tak over hodet. Når man da legger til andre 'faste' utgifter som internett, mobiltelefon, strøm osv. så sier det seg selv at de lever et liv hvor de bare kan glemme ting som å eie bil eller dra på ferie. Selvfølgelig veldig surt å være i en situasjon der man jobber fulltid og i utgangspunktet har en helt ok lønn og alikevel sitter igjen med en disponibel sum som er på nivå med det sosialhjelpsmottakere har krav på å ha disponibelt - uten å løfte en finger - etter at boligutgifter er dekket. Jeg har flere venner i samme situasjon, men det burde ikke være sånn i Norge. Er det nødvendigvis meningen at man skal bo i en leilighet midt i sentrum når man har lønn i den klassen og bor alene? Hvis man har samboer kan man jo dele kostnadene. Nei, men folk må ofte betale disse summene uavhengig om man er midt i sentrum, eller ikke. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Det hjelper heller ikke at alt i Norge er mega dyrt, mat, bensin, etc. Eneste som er ok pris på er strøm. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Det hjelper heller ikke at alt i Norge er mega dyrt, mat, bensin, etc. Eneste som er ok pris på er strøm. Det er selvfølgelig et stort minus i tillegg til leieprisene, ja. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 "Dine penger" er bekymret for norsk subprime. Jeg er veldig spent på hva som vil skje med norsk økonomi ved et stort boligprisfall og/eller en sterk renteøkning. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Hadde mat og lignende vært billigere hadde lønna vært billigere. De to tingene følger hverandre. Reallønna i Norge er ikke så mye større enn i resten av Europa. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 Hadde mat og lignende vært billigere hadde lønna vært billigere. De to tingene følger hverandre. Reallønna i Norge er ikke så mye større enn i resten av Europa. Følger hverandre og følger hverandre.... Prisene går opp mer enn lønna går opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå