Gå til innhold

Hvordan skal man få råd til leilighet egentlig?


TMB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å komme helt tilbake til topic; hvordan skal man få råd til en leilighet egentlig? Jobb noen år! Det har da aldri vært en menneskerett å kunne kjøpe en lelighet som 18-åring. På 70- tallet var det nesten ingen som eide sin egen bolig før de var 40 år. Forholdene har ikke blitt verre og verre - tvert imot - det er blitt stadig vanligere å eie sin egen bolig i ung alder! (Dette ifølge mine foreldre som kan fortelle at man på 70-tallet ihvertfall ikke hadde mulighet for å kjøpe leiligehet).

 

Mvh Jultomten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På 70- tallet var det nesten ingen som eide sin egen bolig før de var 40 år.

 

Og slik blir det nok også når vi nærmer oss 2020 hvis ikke noe dramatisk skjer på boligmarkedet. Jeg kjenner allerede flere som har studert til de er langt opp i 20-åra og har tilsvarende studielån. Disse kan jo bare glemme å kjøpe bolig før de er 40 hvis ikke mor og far trår til.

 

Forresten; når den eldre generasjon gnåler om at de blant annet hadde veldig høy rente på boliglån og at alt var vondt og vanskelig så er det verdt å nevne at de hadde et vanvittig høyt rentefradrag opp mot 70% i årevis og fikk betydelig drahjelp der. I dag er rentefradraget på 28%.

 

Man skal heller ikke skru kalenderen så veldig langt tilbake før man fikk en god bolig til langt under 2 bruttolønner, noe som er en fjern drøm i dag.

 

Ja; jeg blir provosert når folk som er 50-60-70 år gamle og på papiret er mangemillionærer hovedsaklig på grunn av boligens prisstigning (og ikke fordi de har jobbet spesielt hardt med andre ting) syter over hvor vanskelig alt var.

 

Jeg vet ihvertfall hva jeg ville gått for hvis jeg kunne velge mellom bolig til 2 årslønner med 14% rente og 70% rentefradrag eller en mindre bolig til 4 årslønner med 5% rente og 28% rentefradrag...

Endret av Schnapps
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å komme helt tilbake til topic; hvordan skal man få råd til en leilighet egentlig? Jobb noen år! Det har da aldri vært en menneskerett å kunne kjøpe en lelighet som 18-åring. På 70- tallet var det nesten ingen som eide sin egen bolig før de var 40 år. Forholdene har ikke blitt verre og verre - tvert imot - det er blitt stadig vanligere å eie sin egen bolig i ung alder! (Dette ifølge mine foreldre som kan fortelle at man på 70-tallet ihvertfall ikke hadde mulighet for å kjøpe leiligehet).

 

Mvh Jultomten :)

 

Jeg tenker faktisk helt motsatt. Markedet er kjempevanskelig å komme inn på, og avstanden opp til det bedre på markedet har aldri vært større. Det er bare å se på hva lånekassen utbetaler relativt til prisen på en leilighet. Problemet nå er ikke i forhold til krav til egenandel, men at det er vanskelig å få kjøpt noe bra, selv om en har egenkapital og selv om en har foreldre med penger. Selv om en har en 0,5-1 million i egenkapital er det vanskelig å få en bra leilighet. Selv om en har 2 millioner i egenkapital er det vanskelig å finne et bra hus. Det at en større andel av befolkningen eier nå betyr heller at det er vanskeligere og også dummere, hvis noe er mer intelligent desto færre av befolkningen som gjør det. Hvis det var lettere ville færre eid, fordi da ville ikke bolig hatt den posisjon som investeringsobjekt. Ved inngangen til 80-tallet ville ikke en leilighet kostet mer enn 50-100 tusen, og ikke sikkert det engang og nå gjerne 5-8 årslønninger og kanskje 2 millioner og oppover. Ser en på land hvor bolig er billig eier veldig få, som i Tyskland. Hvis Tyskland går fra 45 % eller hvor mange som eier, og opp til 80 % som i Norge, vil prisene helt sikkert få fra å være lave til å bli ekstreme, det at det da vil regnes som lett fordi mange eier blir helt feil. Omkring 1999 kunne en iallefall få kjøpt en leilighet som koster 2,5-3 millioner på Grunerløkka til 700-800 tusen. Det lånet kunne en vaskehjelp fått i banken hvis de hadde 150 tusen. Det er interessant, det spiller på en måte ikke så stor rolle om banken stiller opp sånn at en såvidt kan få kjøpt en et-roms leilighet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Mine foreldre leide leilighet helt til de var i 30-årene og hadde spart opp nok penger til å ta lån, slik at de kunne bygge seg et to etasjers hus på besteforeldrene mines eiendom. Så de sparte sikkert 25% på å få gratis eiendom. Det var på den tiden også kun pappa som jobbet. I dag er det svært vanskelig å få lov å bygge på en eiendom familien eiger, det er så mye regler og byråkrati her i landet at de eneste som får bygge er byggefirma og selv de har vanskligheter med kommunene.

 

Når mine foreldre byggde seg hus på 80-tallet fikk de eiendommen fra mine besteforeldre, men tegningene til huset ble lagd av den andre bestefaren min, mens huset ble bygget av familien, pluss noen håndverkere, rørleggere og elektrikere. I dag har man rett og slett ikke lov til dette.

 

Så det er ikke rart det er stor konkurranse og høye priser i dette landet her, når det er få bygging av boliger og alle skal ha store lån.

 

Det vi må gjøre er å deregulere maarkedet og legge bort 80% av byråkratiet rundt bygging, og la folk få bygge på egen eindom for de som har det, det vil senke prisene drastisk.

 

Edit: Jeg bor hjemme og er 24 år, har spart 300 000 via høyrentekonto og BSU. Regner med å få lån snart, men det er allikevel ikke sikkert man får lån, f.eks. hvis man jobber på Rimi 24/7...

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Tja, jeg var fast ansatt med en lønn på ~360.000, og en egenkapital på rett under 400.000, og fikk rett i trynet fra DNB at "Dessverre, vi gir som regel ikke lån på over en million til noen med så lav lønn" (ble tilbudt 800.000). Fikk riktignok lån i en annen bank den gangen, men dette var i 2009 - og etter sigende skal det jo ha blitt vanskeligere å få lån i disse dager..

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt en eneste betalingsanmerkning. :)

 

Det som kan ha slått negativt ut er at jeg står registert i brønnøysund med et enkeltpersonforetak, men det burde egentlig ikke vært rakettforsking for banken på det tidspunktet å fastslå at jeg var lønnsmottaker uten å være avhengig av næringsinntekt..

 

Uansett ble ikke dette nevnt med et ord i avslaget fra DNB. Fikk imidlertid lånet jeg trengte (en mye mer automatisk prosess) i Skandiabanken.

 

Det jeg syns var merkelig med det hele, var at en individuell vurdering med mennesker involvert førte til avslag, mens en ren maskinell vurdering førte til godkjenning. Det burde jo vært stikk motsatt. :)

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

 

 

Edit: Jeg bor hjemme og er 24 år, har spart 300 000 via høyrentekonto og BSU. Regner med å få lån snart, men det er allikevel ikke sikkert man får lån, f.eks. hvis man jobber på Rimi 24/7...

 

 

300 k er en god slump med penger. Det er jo 15 prosent av 2 mill. Hvor mye har du tenkt til å låne?

 

Fikk selv avslag med over 20 prosent egenkapital pga for lav lønn. det er jo absolutt ingen problemer for meg å betjene lånet. Og boligen har jo en omsetningsverdi som i alle tilfeller ville dekket bankens utlegg om jeg failet å betjene det. Smh.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner at jeg blir mektig provosert av disse bedreviterne som stadig dukker opp på DN.

 

- Mange boliger står tomme

Kommunikasjonssjef Nikolaos Farmakis hos Utleiemegleren mener at mange norske studenter er for kravstore når de går på boligjakt. Det er ikke noe problem å finne en leilighet til en pris som passer et studentbudsjett, understreker han.

 

Jeg er usikker på situasjonen i Oslo, men tviler på at den er noe særlig bedre enn Trondheim. Utenfor byen i Trondheim er Melhus og Malvik. Flytter man til Melhus er det billigste nå 5000kr. Da er man så heldig at man får bo i bokollektiv med mor og tre barn. Billig finnes ikke iallfall ikke i Trondheim. Får man ikke leid ut leiligheter er det enkelt og greit fordi at Utleiemegleren tar for høy pris!

 

Evt. passer ikke det å bo med tre barn og mor på melhus er du så heldig at du kan få sugerdaddy i Malvik for 3400kr: http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=36308546 :nei2:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Jeg bor hjemme og er 24 år, har spart 300 000 via høyrentekonto og BSU. Regner med å få lån snart, men det er allikevel ikke sikkert man får lån, f.eks. hvis man jobber på Rimi 24/7...

 

 

300 k er en god slump med penger. Det er jo 15 prosent av 2 mill. Hvor mye har du tenkt til å låne?

 

Fikk selv avslag med over 20 prosent egenkapital pga for lav lønn. det er jo absolutt ingen problemer for meg å betjene lånet. Og boligen har jo en omsetningsverdi som i alle tilfeller ville dekket bankens utlegg om jeg failet å betjene det. Smh.

 

Har tenkt å låne mellom 2 og 2,5 mill, men akkurat nå er jeg ferdig på skole og skal begynne på en fulltidsjobb (må jobbe 2 år ekstra før jeg fikk lov å studere visstnok). Tenkte vekteryrket, de krever ikke at man har så my erfaring, og rekner med å tjene 300k som fulltidsansatt.

 

Bankene er litt nervøse for å låne ut nå for tiden, er ikke helt sikker på hvorfor. Det er mye snakk om en boligboble som kommer, kanskje det er derfor. Det handler også om hvor lenge du vil betjene lånet, noen vil jo betale det ned på under 15 år, mens andre vil betale det ned på 25 år.

 

Hvis det kommer en boligboble, så er ihvertfall det gode nyheter for oss som bor hjemme eller leier og sparer til lån. Slik jeg forstår det så kommer boligprisene til å synke så mye som 25% hvis det skjer.

Lenke til kommentar

Finner det interresant at det er nesten minimumsleie på 5000 i Bodø. Situasjonen er vel enda verre i f.eks Trondheim og veldig ille i Oslo.

Lurer på om å sette et leietak på 3500 hadde gjordt.(og noen kommer sikkert inn og sier latterlige ting om dette, ta antagelsene om hva man skal få for 3500 for en person i en leilighet eller hybel)

Lenke til kommentar

Jeg har en nabo som leier ut et knøttlite kott til 7500 kr. Det er nytt, men det er et lite bygg som ligner på en blanding mellom garasje og hytte. Allikevel var det stor pågang.

 

Edit: Her er også noe som folk er villig til å betale for: 20k/mnd.: http://www.finn.no/f...nnkode=35342335

 

Eller hva med denne, til 97k/mnd.: http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=35664235

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Lurer på om å sette et leietak på 3500 hadde gjordt.(og noen kommer sikkert inn og sier latterlige ting om dette, ta antagelsene om hva man skal få for 3500 for en person i en leilighet eller hybel)

Tenker du på enroms-hybler, av den typen som studenter gjerne leier?

 

Det ville føre til at alle de som ikke er interessert i å leie ut for så lave priser slutter å leie ut. Dermed ville det bli manko på utleieboliger for studenter (siden det stort sett er studenter som går etter små bøttekott med delt kjøkken og bad), og du måtte regnet med å stå bra lenge i kø før du endelig kunne flytte inn i et kott på 10 kvadratmeter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...