Gå til innhold

Hvordan skal man få råd til leilighet egentlig?


TMB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LO er jo rene propaganda-maskinen til venstresiden

 

Hvis du motbeviser tallene skal du få et poeng av meg.

 

LOs statestikk er jo tatt ut av løse luften. Og hvis man bruker norsk "gjennomsnittslønn" på 453.000, som er kunstig høyt (jeg kjenner ingen med utdanning med fagbrev som elektriker, rørlegger osv. som tjener så mye, kun høyt utdannede) så får man jo selvfølgelig de pyntede tallene som hjelper på å male bildet rosentrødt.

 

De norske lønningene har ikke forandret seg like mye ifårhold til kostnadene som de rød-grønne de siste årene har innført på folk. Dette inngår heller ikke i KPI, og kan dermed ikke vise de totale kostnadene til folk. Bensin og mat har faktisk en høy pris pga. statlig innblanding, som f.eks. subsidier og proteksjonisme overfor bøndene, samt ganske høye skatte, avgifts og moms krav på varer og tjenester.

 

Fra Wikipedia:

 

"Det kan rettes kritikk mot at indeksen ikke lenger viser de reelle endringene av pengeverdien sett fra befolkningens synspunkt («levekostnad»), da offentlige avgifter ikke tillegges tilstrekkelig vekt. Offentlige avgifter og gebyrer (statlige og kommunale) har hatt en betydelig høyere prisvekst enn de varer som omfattes av konsumprisindeksen de siste 35 årene."

Lenke til kommentar

LO er jo rene propaganda-maskinen til venstresiden

 

Hvis du motbeviser tallene skal du få et poeng av meg.

 

LOs statestikk er jo tatt ut av løse luften. Og hvis man bruker norsk "gjennomsnittslønn" på 453.000, som er kunstig høyt (jeg kjenner ingen med utdanning med fagbrev som elektriker, rørlegger osv. som tjener så mye, kun høyt utdannede) så får man jo selvfølgelig de pyntede tallene som hjelper på å male bildet rosentrødt.

 

De norske lønningene har ikke forandret seg like mye ifårhold til kostnadene som de rød-grønne de siste årene har innført på folk. Dette inngår heller ikke i KPI, og kan dermed ikke vise de totale kostnadene til folk. Bensin og mat har faktisk en høy pris pga. statlig innblanding, som f.eks. subsidier og proteksjonisme overfor bøndene, samt ganske høye skatte, avgifts og moms krav på varer og tjenester.

 

Fra Wikipedia:

 

"Det kan rettes kritikk mot at indeksen ikke lenger viser de reelle endringene av pengeverdien sett fra befolkningens synspunkt («levekostnad»), da offentlige avgifter ikke tillegges tilstrekkelig vekt. Offentlige avgifter og gebyrer (statlige og kommunale) har hatt en betydelig høyere prisvekst enn de varer som omfattes av konsumprisindeksen de siste 35 årene."

 

Igjen: Hvis du kan _motbevise_ tallene i stedet for å "rette kritikk" så skal du få et poeng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

LO er jo rene propaganda-maskinen til venstresiden

 

Hvis du motbeviser tallene skal du få et poeng av meg.

 

LOs statestikk er jo tatt ut av løse luften. Og hvis man bruker norsk "gjennomsnittslønn" på 453.000, som er kunstig høyt (jeg kjenner ingen med utdanning med fagbrev som elektriker, rørlegger osv. som tjener så mye, kun høyt utdannede) så får man jo selvfølgelig de pyntede tallene som hjelper på å male bildet rosentrødt.

 

De norske lønningene har ikke forandret seg like mye ifårhold til kostnadene som de rød-grønne de siste årene har innført på folk. Dette inngår heller ikke i KPI, og kan dermed ikke vise de totale kostnadene til folk. Bensin og mat har faktisk en høy pris pga. statlig innblanding, som f.eks. subsidier og proteksjonisme overfor bøndene, samt ganske høye skatte, avgifts og moms krav på varer og tjenester.

 

Fra Wikipedia:

 

"Det kan rettes kritikk mot at indeksen ikke lenger viser de reelle endringene av pengeverdien sett fra befolkningens synspunkt («levekostnad»), da offentlige avgifter ikke tillegges tilstrekkelig vekt. Offentlige avgifter og gebyrer (statlige og kommunale) har hatt en betydelig høyere prisvekst enn de varer som omfattes av konsumprisindeksen de siste 35 årene."

 

Igjen: Hvis du kan _motbevise_ tallene i stedet for å "rette kritikk" så skal du få et poeng.

 

Jeg har allerede motbevist disse tallene. De er fra LO. Case closed.

Lenke til kommentar

Du har ikke motbevist tallene. Du har sagt at de er fra LO, og at de beregnes ut fra KPI (jeg går ut fra at det var det du mente siden du siterte wikipedia på KPI), noe du mener er misvisende.

 

Du har derimot ikke klart å komme med noe data som viser at vi har hatt negativ reallønnsvekst her i landet.

 

Hvilke konkrete skatter og avgifter er det snakk om at de rødgrønne har innført?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke motbevise at det ikke finnes tannfeer eller engler, selv om mange mener de finnes. Jeg har aldri heller sagt at jeg har som mål å motbevise disse tallene, men sier at de er tatt ut av løse luften. Staten har innført mange avgifter i årenes løp, det er f.eks. derfor vi har ekstremt dyr bensin iforhold til andre land. I USA koster f.eks. en liter bensin 5.5 kr/L, mens den her koster nesten tre ganger så mye, selv om lønna vår er marginalt større. Dette er pga. statlige avgifter og skatter og moms innført av staten. LO og andre fagorganisasjoner samt de rød grønne partiene i Norge er i front for å dyttet på oss disse høye prisene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du skal kjøpe bolig, så må du også ta budrunde fatt.. Her hopper det ofte 200-300k over takst. Det må tas i betraktning når du allerede skal kjøpe leilighet. Du må ha snakket med banken angående hvor mye de er villig til å gi deg i lån, som viser deg hvor lista går i budrunder.

 

I tillegg må du tenke i de baner at rentene blir lavere, dess høyere egenkapital. Så det kan være lurt å kjøpe noe billig til å begynne med, og ikke gjøre som mange andre nordmenn at man kjøper "drømmehjemmet" med det første. Kjøp noe som er lett å selge igjen. Om du bor i nærheten av en by, så er parkeringsplass et must osv. Det gjelder å tenke taktisk ift senere salg, da du gjerne vil ha noe igjen for det du kjøper til senere tid. Så kan du evt også spare vedsiden av lånet i BSU, og bruke BSU til å nedbetale lånet med skattelette, da de fleste banker åpner for at lån er "boligrelatert".

 

Hold dere til topic! Diskusjon angående overskudd av studielån som skal brukes til egenkapital av lån finner dere her: http://www.diskusjon...owtopic=1452355

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar

Om du skal kjøpe bolig, så må du også ta budrunde fatt.. Her hopper det ofte 200-300k over takst. Det må tas i betraktning når du allerede skal kjøpe leilighet. Du må ha snakket med banken angående hvor mye de er villig til å gi deg i lån, som viser deg hvor lista går i budrunder.

...eller mer.

Her jeg bor solgte nylig en 2-roms leilighet på 60kvm for 650.000 over verditakst og 760.000 over prisantydning. Prisantydning 2.290.000 og solgt for 3.050.000....

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=36123460

 

Dette var i juli, som vanligvis er en rolig måned på boligmarkedet.

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Om du skal kjøpe bolig, så må du også ta budrunde fatt.. Her hopper det ofte 200-300k over takst. Det må tas i betraktning når du allerede skal kjøpe leilighet. Du må ha snakket med banken angående hvor mye de er villig til å gi deg i lån, som viser deg hvor lista går i budrunder.

...eller mer.

Her jeg bor solgte nylig en 2-roms leilighet på 60kvm for 650.000 over verditakst og 760.000 over prisantydning. Prisantydning 2.290.000 og solgt for 3.050.000....

http://www.finn.no/f...nnkode=36123460

 

Dette var i juli, som vanligvis er en rolig måned på boligmarkedet.

 

Det er helt sjukt, min gikk 320k over takst.. 50 kvm. Og dette er rett utenfor Oslo.

 

Det er noe å ha i bakhodet at man må vite når man skal gi seg i budrunden. Kan friste å by høyere enn betalingsevnen og lånet banken vil gi, men det blir sjeldent et godt resultat da du binder deg til budet over telefon.

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar
Skulle tro herr Staavi hadde lest noen av postene mine her på forumet der jeg har kommentert startlån fra kommunen http://www.dinepenge...-norsk/20261675

 

Min bank fortalte meg at Startlån kommer inn under 15% kravet, stikk i strid med hva Staavi her skriver. Nå kan jo det så klart være at min bank på eget initiativ har denne holdningen, men jeg har altså vært av den oppfatning at dette gjaldt universelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis man trenger 15(?)% egenkapital for å få boliglån, og si at leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. Da må man ha 375,000 i egenkapital. Hvordan skal man klare å spare opp 375k hvis man må betale 7-8k i leie hver mnd for å leie i stedet?

 

Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet :p

 

Gidder ikke lese gjennom hele tråden så det er mulig noen har kommet med samme tipset før.

 

Kommunene er behjelpelig med å kunne låne nyetablerere til egenkapitalen til veldig gunstige renter, søk om råd der for hvordan du søker videre.

Lenke til kommentar

Foreldregenerasjonen har trukket stigen opp etter seg. For noen tiår siden var det ikke unormalt å samle vennegjengen å bygge huset selv. Nå er det så strenge byggekrav at det ikke lenger lar seg gjøre. I tillegg vil jo samfunnsplanleggerne hverken bygge i høyden eller bredden. De to faktorene gjør boligene mye dyrere enn nødvendig.

 

Bo hjemme eller i kollektiv, lev på ris og bønner og unngå studielån. Et lite boligkrakk også, så skal mye være gjort. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...