TMB Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Hvis man trenger 15(?)% egenkapital for å få boliglån, og si at leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. Da må man ha 375,000 i egenkapital. Hvordan skal man klare å spare opp 375k hvis man må betale 7-8k i leie hver mnd for å leie i stedet? Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Shruggie Skrevet 1. juli 2012 Populært innlegg Del Skrevet 1. juli 2012 Arv er temmelig populært. Andre muligheter er narkosmugling, bankran og aksjespekulering. 23 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 Ingen realistiske muligheter altså? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Arv, vinne i lotto, leve som raka fant i et par år, jobbe mye under studier, om du kan det, bo i bokollektiv mens du sparer opp, flytte til Finnmark og jobbe der mens du sparer opp eller skaffe seg dame (det er lettere å få lån og å spare opp til egenkapital når man er to). Lenke til kommentar
TMB Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 Hmm. Starta BSU tidligere i år og har maxa begge to så har totalt 50K på BSU, og 32k på sparekonto. Klarer å spare minst 6k i måneden siden jeg bor hjemme gratis. Er det urealistisk at jeg kan hoppe over leie-steget og gå rett på kjøp etterhvert? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Oi. Glemte å bo hjemme. Det er egentlig det beste. Bo hjemme så lenge du kan! Og ja, det er da mulig å hoppe over leiestadiet. Om du har god økonomi. Men altså, det beste er om du har foreldre som har litt penger og har tenkt å spare noen kroner til arven din. Du kan vel arve opp til 600k uten å skatte for det (litt usikker på det eksakte tallet). 1 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Kan jo være lurt å kjøpe noe som ikke er så sentralt først. Penger man bruker på leie er jo brukt opp. Penger for nedbetaling av lån blir mer en investering... Evt. om du klarer å bo i båt? - eller kanskje kollektiv? Ekstrajobb kommer sikkert godt med... Eller bytte jobb dersom det er noe som gir bedre betalt? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Ser ikke helt hvordan jeg skal klare å spare så mye jeg heller. Blir veldig komisk når jeg forhåpentligvis blir lege en dag og ikke kan kjøpe meg en leilighet. Satse på Lotto evt at foreldre vinner i Lotto. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 Arv er rimelig uaktuelt tror jeg Får vel bare spare og spare og se hva som skjer...fucka boligmarked indeed. 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 "Kom til Norge! Et av verdens få land du ikke kan kjøpe deg egen bolig som nyutdannet advokat/ lege/siviløkonom uten rike foreldre eller mye penger på sparekontoen" 4 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Norge er vel et av de landene i den vestlige verden hvor flest eier egen bolig? Det er ikke SÅ dyrt, om du ikke MÅ bo i Oslo eller sentralt i de 4-5 andre store byene. Endret 1. juli 2012 av Sexylubb1 6 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Det stemmer nok det ja, er først i nyere tid at disse kravene om 15% egenkapital har kommet. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Det er da et veldig greit krav. Antakeligvis burde det, tatt det økonomiske klimaet i verden i betraktning, vært høyere akkurat nå. Det er jo ikke spesielt smart å låne seg til bolig om du ikke kan betjene lånet, og jo større egenandel du har jo større sjanse er det og for at du uten problemer kan gjøre nettopp det. 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Norge er vel et av de landene i den vestlige verden hvor flest eier egen bolig? Det er ikke SÅ dyrt, om du ikke MÅ bo i Oslo eller sentralt i de 4-5 andre store byene. Nei, det er ikke SÅ dyrt om du er litt fleksibel, men uansett om boligen koster 2,5 mil eller 1,5 mil må du fortsatt ha egenkapital. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 http://www.husbanklån.no/ Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Før var 10 %-regelen også noe man kunne dra godt på - jeg vet ikke hvor streng dem er på 15 % regelen. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Om du har en skikkelig jobb med god lønn og ikke andre lån fra før eller økonomiske anmerkninger av noe slag tipper jeg de fleste banker vil være interesserte i å komme til en eller annen ordning. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Hvis du bor hjemme i 2-3 år mens du jobber 100% med en grei inntekt så skal det ikke være noe problem å spare opp egenkapital til en normal leilighet. Enkelte jeg kjenner har også brukt andre triks, som å fortsette å melde seg opp til emner på universitetet for å kunne bo i en billig studentbolig noen år til og spare opp penger på den måten. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Hvis man trenger 15(?)% egenkapital for å få boliglån, og si at leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. Da må man ha 375,000 i egenkapital. Hvordan skal man klare å spare opp 375k hvis man må betale 7-8k i leie hver mnd for å leie i stedet? Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet Det ironiske er vel at folk godtar å bruke 7-8k på å leie noe hver måned. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå